Sinds vorige week vrijdag is Indy weer bij ons.

Dit jaar heb ik zijn eigenaren kunnen overtuigen dat het beter was hem te kortwieken voor zijn vakantie bij ons. En dus toog Paul daags voor zijn logeerpartij naar zijn huis om hem te "knippen". Ze wonen maar 3 straten achter ons, vandaar.
Vrijdag werd hij gebracht, met zijn kooi ondersteboven op een steekwagentje, terwijl hij er gewoon in zat. Hij werd op zijn plek naast de kast en tegenover Jacco gezet. Jacco zat op dat moment lekker buiten. Hij blijft anderhalve week dit keer.
Toen de familie vertrokken was hebben we hem met kooi en al naar buiten gereden en heeft hij de rest van de middag en avond lekker in de tuin gestaan. Paul en Meagan vertrokken allebei naar andere oorden en ik bleef alleen met de heren. En na een half uurtje kwam het gesprek op gang.
Jacco zei "Jacco Pinda", en tikte met zijn snavel tegen de poot van Indy's kooi, waarop Indy zei "zo Indy, zo jongen"
Jacco zei "lekker he? jammie jammie?" en Indy antwoordde "koffie? hm, nou?"
En toen keken ze elkaar stomverbaasd aan en werd het even stil. Ze spraken duidelijk elkaars taal niet die 2, maar ik (en alle buren aan de andere kant van de schuttingen) zaten stiekum te genieten van het gesprek tussen 2 papegaaien.
Jacco werd onrustig en begon onder Indy's kooi rond te drentelen. Daar werd Indy weer onrustig van en die begon zijn kooi rond te klimmen. Dus liet ik Jacco opstappen en heb ik hem op de speelstandaard naast Indy's kooi gezet zodat de 2 elkaar eens goed konden bekijken. Indy sloeg die aktie nauwlettend gade.
Eenmaal op gelijke hoogte ging het beter en zette Jacco het op een fluiten. Indy herkende de deuntjes niet, maar wel de klanken en ging meefluiten. Een tijdje lang ging het netjes om de beurt. Maar Indy is veel groter dan jacco en heeft een veel harder stemgeluid. Dat was zijn eer te na en hij zette een keel op van jewelste. Jacco kan namelijk wel krijsen, al doet hij het heel weinig.
Daarvan werd Indy wel een beetje stil en hij zat een tijdje beteuterd op zijn stok naar die krijskont van ons te kijken.

Jacco was triomfantelijk genietend van zijn overwinning zijn verenpak gaan poetsen, toen ik ineens een bekende "ping" in de verte hoorde. Verderop bij ons in de straat woont ook een grijze, en soms "kletsen" hij en Jacco gezellig samen. (We hebben hem nog nooit van dichtbij gezien, en we zijn eigenlijk best benieuwd. Een van jullie soms?)
Jacco en Indy spitsten hun oren en Jacco "pingde" terug. Na weer een sonar ping van de buurjongen, liet ook Indy een "ping" horen. En toen schakelden ze alledrie over op papegaaien taal en werd het een leuk 3 gesprek, met van alledrie een bouwvakkersfluitje er tussendoor, want dat kennen ze volgens mij allemaal.
Om een uur of 9 's avonds was Indy doodmoe van alle belevenissen en hebben we de 2 heren in hun kooien naar binnen gedaan. Ook Jacco ging meteen slapen.
Zaterdags was het 's morgens geen weer om naar buiten te gaan. Dus bleven ze binnen. Indy's kooi mocht ook open maar hij kwam er niet uit. Jacco natuurlijk wel.
Nu ze ontdekt hebben dat ze met elkaar kunnen communiceren, hoor je ze regelmatig samen. Al lijkt het dan niet echt op een gesprek.
Indy laat de telefoon gaan en roept "hallo met Bernard", Jacco antwoord "heeeee Jacco". 's Avonds moeten wij weg en als we terugkomen zijn de heren in diepe slaap.
Zondag was het weer beter en heb ik de heren meteen buiten gezet. Indy's kooi open gedaan en hem lekker zijn gang laten gaan. Toen ik even niet keek, zat hij ineens boven op zijn kooi. Jacco liep rond de vijver te scharrelen.
Boven de kooi van Indy hangt een geranium en net toen hij besloot de tweede bloem er af te knippen, heb ik de plant verhangen.

Omdat ik dacht dat hij zich verveelde gaf ik hem een tak die ik zelf de vorige dag van een boom geknipt had. Maar daar was hij zo bang voor dat hij meteen van zijn kooi af sprong en het terras over vluchtte.

Dus pakte ik gauw Jacco zijn opstakstok en liet hem opstappen, maar toen ik hem omhoog wilde tillen fladderde hij meteen weer naar de grond.

Hij rende de keuken in en de huiskamer in. Daar liet ik hem opstappen op een opgerolde strandhanddoek en toen bleef hij rustig zitten en kon ik hem weer op zijn kooi zetten.

Hij was een poosje flink van slag, maar toen Paul beneden kwam en de stok boven zijn kooi vastmaakte, ging hij lekker daarop zitten en een tukkie doen. Indy heeft een Jock kooi en zit graag hoog en droog.
Ze zijn de hele dag lekker buiten gebleven, zo af en toe samen keuvelend Jacco: "Jacco lief he?", Indy: "effe poepe". Jacco fluit van laag naar hoog, Indy van hoog naar laag. En dan kijken ze allebei stomverbaasd en doen het nog een keer, maar nu Indy van laag naar hoog en Jacco van hoog naar laag.
Dan geeft Indy ineens een gil, en Jacco denkt "dat kan harder". En dan hebben we de rapen gaar. De wedstrijd wie het hardste gillen kan barst in alle hevigheid los en de buurjongen die ook weer buiten zit gaat meedoen.

Op maandagmorgen slapen de heren nog als wij beneden komen. Jacco krijgt zijn pinda en Indy zijn boterham met pindakaas. Ik zet de radio aan voordat ik weg ga en voorzie de heren van schoon water.
Omdat ik me niet lekker voel, ben ik rond 13.00 alweer thuis. Als ik door de tuin loop hoor ik onze jongens gezellig met elkaar keuvelen en fluiten. Indy roept "Karlijn" en Jacco zegt "Meagan", Jacco zegt "kom maar" en Indy antwoord "zo jongen, kom maar, kusje geven?" Jacco maakt een klapzoen geluid en zegt "Jacco kusje", waarop ook Indy een klapzoen geluid maakt.
Ik vind het bijna jammer om hun conversatie te onderbreken, maar ik voel me echt beroerd en wil slapen. Als ik de achterdeur binnenstap houden ze allebei stijf hun mond alsof ze zich betrapt voelen.
Ze mogen lekker naar buiten en ik installeer mezelf op een ligbed in de schaduw. Als ze denken dat ik slaap gaat hun "gesprek" verder. En ik val in slaap op hun gezellige gekeuvel.
Als later een schilder zijn steiger een eindje verderop tegen een gevel gaat bouwen schakelen ze over op fluiten, de schilder gaat gezellig meefluiten en verder slapen kan ik wel vergeten. Het bouwen van zo'n steiger maakt best veel herrie en de heren besluiten tot een nieuwe competitie hard gillen. Dit keer wint Jacco, omdat Indy schrikt van George en Mildred (onze huisduiven) die op zijn kooi landen, en meteen zijn mond houd.
Ik hang nog wat op mijn ligbed, maar van slapen komt niks meer. Als Paul thuis komt en eten kookt, verblijden we onze mannen met een stuk Turkse Tortelini. Indy kijkt eerst de kunst bij Jacco af (met de snavel aanpakken en dan lekker uit het pootje opeten) en smult van zijn lekkernij.