Auteur Topic: Geslacht splendidparkieten  (gelezen 1476 keer)

Fred

• Gast
Geslacht splendidparkieten
« Gepost op: mei 16, 2009, 13:47:47 pm »
Hallo allemaal. Sinds afgelopen najaar ben ik begonnen met het kweken van verschillende neophema soorten. Hieronder ook splendid parkieten. Nu heb ik op dit moment drie jonge vogels die net het blok uit zijn. Nu is mijn vraag hoe en wanner kun je bepalen wat voor geslacht de jongen hebben. Ik heb verschillende verhalen gehoord, en ook dat deze verhalen niet kloppen. Zo zouden de poppen een witte band onder de vleugel hebben zodra ze veren krijgen (dit hebben ze alle drie) terwijl volgens de ander dit niet zo is. Je zou moeten wachten tot ze volledig op kleur zijn, maar wanneer zijn ze dit?

Ik hoop dat één van jullie mij hier een antwoord op kan geven

Fred

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
Re: Geslacht splendidparkieten
« Reactie #1 Gepost op: mei 16, 2009, 13:54:09 pm »
Het beste is om ze te houden tot na de rui. Dat is bij zo'n 6 maanden.

Echter, je kunt al wat veertjes op de borst plukken. Komen ze rood terug dan is het een man, komen ze groen terug, dan natuurlijk een pop.

Fred

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 16, 2009, 14:17:26 pm »
Okay, bedankt. Dit geldt dan natuurlijk ook voor de andere soorten neophema's waarvan de pop en de man verschillende kleuren hebben? Maar bij de soorten waarvan de poppen en de mannen qau kleur wel ongeveer hetzelfde zijn (rose bourkes bijv. )dan zul je denk ik toch echt moeten wachten op de 1e rui?

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #3 Gepost op: mei 16, 2009, 19:46:05 pm »
Okay, bedankt. Dit geldt dan natuurlijk ook voor de andere soorten neophema's waarvan de pop en de man verschillende kleuren hebben? Maar bij de soorten waarvan de poppen en de mannen qau kleur wel ongeveer hetzelfde zijn (rose bourkes bijv. )dan zul je denk ik toch echt moeten wachten op de 1e rui?
Zeker. Vaak kun je nog wel iets zien aan de kopvorm en gedrag, maar als ze jong zijn valt dat ook niet mee.