Auteur Topic: Valk en grasje!!  (gelezen 860 keer)

Annemiek

• Gast
Valk en grasje!!
« Gepost op: juni 03, 2009, 19:13:56 pm »

Is dit nou een geparelde valk??En hij is 9 maanden oud,en mannetje,maar als ik de info lees,zou hij dus na de rui zijn parels verliezen?
Deze hebben we gekocht via Marktplaats,de vorige eigenaren hadden nog meer nesten op komst.

Dit is onze grasparkiet,ook een mannetje,hij komt uit de dierenwinkel,dus ik ga er maar vanuit dat ze het goed weten daar,haha,ze krijgen de vogels daar van een aprticuliere kweker.

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
Re: Valk en grasje!!
« Reactie #1 Gepost op: juni 03, 2009, 19:22:33 pm »
Dat heet in de volksmond inderdaad een geparelde.
Kwekers spreken over opaline, want dat is de mutatie feitelijk.
Naast opaline kun je nog iets opmerken.
I.p.v. grijze stipjes heeft hij bruine stipjes. Dat is de Cinnamon mutatie.
Daarnaast zie ik ook witte pennen, terwijl die donker horen te wezen (bruin). Dit betekend dat hij ook nog eens bont is.

In feite heb je dus eigenlijk een bonte opaline cinnamon man, die na de rui inderdaad zijn parels zou moeten verliezen, anders is het toch een zij  ;)
Met 9 maanden heeft dit veogeltje waarschijnlijk de jeugdrui al lang achter zich gelaten dus ik ga er vanuit dat het een pop is.

ik heb overigens exact de zelfde mutatiecombinatie, ook een pop.

Annemiek

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 03, 2009, 19:26:46 pm »
Geen wonder dat zij zich alleen maar laat kroelen door mijn man,whahaha,tis een meid dus! :)
Tja,ze zou ongeveer 9 maanden oud zijn,en is nu wel op dit moment in de rui,dus ik verwachtte nu eigenlijk pas het verlies van de parels...maar goed,ook geen ramp,wij hebben geen voorkeur voor mannetje of popje!

cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 03, 2009, 21:25:40 pm »
 :hart: :hart: :hart:

Offline Bobbie

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: juni 03, 2009, 23:00:14 pm »
oooh, wat een pracht valkje.

Omdat hij bont is, kan het tot 4 jaar duren voor hij al zijn parels verliest, als het een man is. Ook komen de poppenkenmerken in de vorm van spots onder de vleugels en streepjes op de staart, terug en ook dit kan tot 4 jaar duren. Dit is bij alle bonte valkparkieten zo.

Als hij niet bont geweest zou zijn zou hij na de eerste rui de (meeste) parels kwijt zijn als man zijnde.

Je zal dus op het gedrag moeten letten om te zien of het een pop of een man is.

Annemiek

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 03, 2009, 23:54:12 pm »
oooh, wat een pracht valkje.

Omdat hij bont is, kan het tot 4 jaar duren voor hij al zijn parels verliest, als het een man is. Ook komen de poppenkenmerken in de vorm van spots onder de vleugels en streepjes op de staart, terug en ook dit kan tot 4 jaar duren. Dit is bij alle bonte valkparkieten zo.

Als hij niet bont geweest zou zijn zou hij na de eerste rui de (meeste) parels kwijt zijn als man zijnde.

Je zal dus op het gedrag moeten letten om te zien of het een pop of een man is.

Tja,dan zal ik me 's gaan inlezen over het verschil van gedrag tussen mannen en poppen,haha!!! Hij/zij is in ieder geval erg gek met mijn man,ik heb de concurrentiestrijd glansrijk verloren,hihi!! :seestars:

Offline sandra

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #6 Gepost op: juni 04, 2009, 08:00:36 am »
 :hart:  Wat een mooie pietjes!

Het duidelijkste kenmerk voor een valkenman is dat ie fluit in meerdere tonen, een pop kent maar 1 toon.  ;)