Auteur Topic: Pbfd door kortwieken?  (gelezen 2283 keer)

Reina

• Gast
Pbfd door kortwieken?
« Gepost op: september 07, 2005, 12:35:59 pm »
waar?? ik heb van een kweker gehoord dat als je kortwiekt de gaai verenrot kan krijgen en daaraan overlijd

Edit Cosch: Titel verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2008, 21:34:04 pm door Cosch »

Tommy

• Gast
Re: Is dat...
« Reactie #1 Gepost op: september 07, 2005, 13:54:33 pm »
 :o ;D Wat een onzin!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: september 07, 2005, 16:15:08 pm »
Bull shit..  ;)

Wickingh

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: september 07, 2005, 19:53:18 pm »
waar?? ik heb van een kweker gehoord dat als je kortwiekt de gaai verenrot kan krijgen en daaraan overlijd

Hai,

dat is een hele goede kweker  :thumbsup: ,zou ik ,als ik jou was al mijn wijsheden vandaan halen, hier kunnen wij niet aan tippen zelfs Rupicola [ is tie goed geschreven?] en ik niet,

m  :thumbsup: g Frank

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #4 Gepost op: september 07, 2005, 20:37:48 pm »
 ;D en dat noemt zich dan kweker  ;D

Koko

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: september 08, 2005, 02:30:09 am »
 ;D ;D ;D het zijn net hondefokkers, de ene lul verhaal na het andere.
vooral als ze zelf de problemen blijken te hebben.

Tja ach ze moeten toch iets vertellen, het ergste is nog dat er best mensen zijn die dit soort onzin geloven

Groetjes
Boudewijn

carlito

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 09, 2005, 09:05:33 am »
als beginner kun je niet veel anders dan al die zever te geloven, je gaat immers zogezegd bij een kenner te rade !!!

Koko

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: september 09, 2005, 09:28:21 am »
als beginner kun je niet veel anders dan al die zever te geloven, je gaat immers zogezegd bij een kenner te rade !!!

Maar je kan wel zelf  nadenken

Groetjes
Boudewijn

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: september 09, 2005, 12:15:50 pm »
Gisteren kwam ik iemand tegen die een grijze roodstaart van 9 weken had en wat informatie had gezocht op internet en die vroeg dus: is het waar dat hoe groter de papegaai, hoe beter ie kan praten? Ik zei: oh je bent zeker op http://www.papegaaienkwekerij.nl/grijze%20roodstaart.htm geweest? Enfin, ja dus!  >:D

Koko

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: september 09, 2005, 12:23:18 pm »
nou ik heb hier toch duidelijk mijn :CENS bij, bij deze pagina

Goetjes
Boudewijn

Offline Brede W

• Eendags kuiken
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #10 Gepost op: september 11, 2005, 20:22:28 pm »
Inderdaad is het (natuurlijk) niet waar dat je door kortwieken PBFD kunt krijgen, maar wou er wel aan toevoegen dat je door verkeerd kortwieken wel dezelfde symptomen als bij PBFD kunt krijgen. Helaas heb ik dat zelf ondervonden bij mijn eigen grijsje. Hij is nu 2 keer op PBFD getest omdat hij rare veren had (de eerste keer bij een lab dat niet voldoende uitsluitsel gaf, dus vandaar nog een tweede keer) en die veren zagen er ook echt sprekend uit als de veren bij een vogel met PBFD. Dr Hedwig had zelfs een zwaar vermoeden van PBFD bij mijn grijsje.

Achteraf blijkt dat dus voornamelijk te komen door verkeerd kortwieken. Hierdoor gaat namelijk het hele rui-systeem in de war en doordat nieuwe veren niet genoeg steun krijgen van andere veren, kunnen er afwijkingen ontstaan. Het is dan ook geen medisch probleem, maar mechanisch (zoals dr. Hedwig dat noemde), maar het blijft erg naar, want bij elke veer die doorkomt, is het maar hopen dat ie blijft zitten. En vooral hopen dat ie niet afbreekt, want dat betekent dat de veerstompen (weer) uitgetrokken moeten worden onder narcose.

Groetjes,

Wendy