Inderdaad is het (natuurlijk) niet waar dat je door kortwieken PBFD kunt krijgen, maar wou er wel aan toevoegen dat je door verkeerd kortwieken wel dezelfde symptomen als bij PBFD kunt krijgen. Helaas heb ik dat zelf ondervonden bij mijn eigen grijsje. Hij is nu 2 keer op PBFD getest omdat hij rare veren had (de eerste keer bij een lab dat niet voldoende uitsluitsel gaf, dus vandaar nog een tweede keer) en die veren zagen er ook echt sprekend uit als de veren bij een vogel met PBFD. Dr Hedwig had zelfs een zwaar vermoeden van PBFD bij mijn grijsje.
Achteraf blijkt dat dus voornamelijk te komen door verkeerd kortwieken. Hierdoor gaat namelijk het hele rui-systeem in de war en doordat nieuwe veren niet genoeg steun krijgen van andere veren, kunnen er afwijkingen ontstaan. Het is dan ook geen medisch probleem, maar mechanisch (zoals dr. Hedwig dat noemde), maar het blijft erg naar, want bij elke veer die doorkomt, is het maar hopen dat ie blijft zitten. En vooral hopen dat ie niet afbreekt, want dat betekent dat de veerstompen (weer) uitgetrokken moeten worden onder narcose.
Groetjes,
Wendy