Auteur Topic: Hele foute kweker  (gelezen 4216 keer)

Wickingh

• Gast
Re: Hele foute kweker
« Reactie #30 Gepost op: augustus 13, 2005, 10:44:59 am »
Hai,

ik heb ook een poll toegevoegd, als je stemt laat dan ook even weten wat en je motivatie,

mvg Frank

polytelis

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: augustus 13, 2005, 13:05:36 pm »
Als het niet anders kan omdat de ouders slecht of niet voeren dan kun je besluiten de vogels met de hand te voeren.
Doe je het puur om tammere vogels te krijgen dan ben ik van mening dat je dat niet moet doen want zoals ik al eerder heb aangegeven wordt (volgens mij) een parkiet en/of papegaai tam door de aandacht die je hem geeft en BLIJFT geven.

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Edels in top!!!
« Reactie #32 Gepost op: augustus 13, 2005, 14:29:40 pm »
Ik heb sinds 6 jaar een grijze roodstaart.Die heb ik nooit durven knuffelen omdat hij dan uithaalde.Ik dacht dat beest bijt vol door.
Verleden jaar had ik een edeljong(eigen kweek) die ik door de ouders had laten grootbrengen omdat het hun eerste jong was.Joh wat ging dat beest te keer.Ik heb hem met een handdoek opgepakt en verkocht.Ik durfde hem niet anders op te pakken.Dit jaar heb ik ze met de hand grootgebracht.
Geweldig wat een nieuwe start.Nu weet ik hoe een papegaai reageert.Hoe hard hij bijt.Hoe ik hem moet benaderen.Ik kan nu mijn grijsje zelfs lekker knuffelen.Er is een wereld voor me open gegaan.Als ik nu mijn edeltjes verkoop dan weet ik dat ik een tamme vogel verkoop.Het begin is dus goed.Het vertrouwen tussen vogel en eigenaar is heel belangrijk.Als de vogel ziet dat de eigenaar angst heeft,dan voelt de vogel zich de baas.Dan is het moeilijk tam maken.

Ik kan slechts ervoor zorgen dat de nieuwe eigenaar een rustige handtamme vogel krijgt die de aandacht verdient.

Ik kan slechts hopen dat de nieuwe eigenaar de aandacht altijd blijft geven.

Rob

Wickingh

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: augustus 26, 2005, 00:48:02 am »
Hai,

niemand anders die behoefte heeft om te stemmen?
Kom op doet geen pijn en je wordt er niet voor gestraft, ik beloof er komt geen scherp of naar antwoord van mij  ;) .
Wel stel ik een kleine toelichting op prijs,

;) g Frank

Offline Dilletantjes vader

• Pas uitgevlogen
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #34 Gepost op: augustus 26, 2005, 01:45:45 am »
Hai,

niemand anders die behoefte heeft om te stemmen?
Kom op doet geen pijn en je wordt er niet voor gestraft, ik beloof er komt geen scherp of naar antwoord van mij  ;) .
Wel stel ik een kleine toelichting op prijs,

m  ;) g Frank

Dag frank,heb item snel doorgelezen,[niet alles hoor]maar een opmerking van jou viel me op,je vertelde dat het bij een natuurbroed vogel wel een half jaar duurt voor hij enigszins tam is,afhankelijk van het soort.
We weten allemaal dat de vogels een redelijke slimheid bezitten en nieuwsgierig zijn en als je dan praat over natuurbroed in de volliere of kooi,die bij het uiit het nest komen al zo nu en dan mensen zien en je deze vogels met plm 11 tot 14 weken uit het nest haald en hun nieuwsgierigheid benut, kunnen deze vogels heel normale kweek cq ,huiskamervogel worden en dit hoeft echt geen half jaar te duren[kan wel maar dit is een uitzondering].
Heb zelfs wel meegemaakt dat de vogel gelijk de eerste dag al uit de hand at en de tweede al op de hand uit de kooi was,[maar ook dit is een uitzondering.
Dus mijn mening is indien niet nodig,lekker bij de ouders laten zitten.
ps Ik heb ook wel eens vogels eerder uit het blok gehaald hoor,maar ik vind niet dat dit een trand moet zijn.

Vrgr. dils vdr.

LaSignoraMusica

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: augustus 26, 2005, 07:32:59 am »
Wat een geweldige discussie! Ik had 'm nog niet eerder gelezen, maar wat een zinnige dingen worden er neergezet! Ook ik ben tegen handopfok, howel het in sommige gevallen niet anders zal kunnen, bijvoorbeeld bij de Spix ara's. Met de juiste benadering is iedere vogel tam te krijgen. Maar wat is "tam"?  Ik denk dat daar ook een kern van het probleem zit. Als je een vogel alleen "tam" noemt als hij bij je komt zitten en je kan hem knuffelen en aaien, dan zullen vooral de handopfok dieren aan dit criterium voldoen. De klant wil een vogel om te knuffelen, maar juist dit is onnatuurlijk gedrag en kan leiden tot veel problemen zoals plukken, schreeuwen en bijten. Vooral ook omdat zo'n dier dan vaak alleen wordt gehouden. Ik houd mijn dieren in een groep. Ze stappen allemaal onder alle omstandigheden bij me op, ik kan er mee wandelen, fietsen en op allerlei manieren reizen, maar ze zullen over het algemeen niet bij me gaan zitten kroelen. Uitgezonderd mijn oude amazone dan, die een partnerrelatie met zijn baas had en verder alle vrouwen beet. Juist hij mag 's avonds nog een halfuurtje op mijn knie zitten, waar ik hem dan over zijn koppie aai. Maar ik ben dan ook een vrouw, en gebruik dit om de band met het dier te versterken, zodat ik gemakkelijk nagels kan vijlen en vleugels kan controleren. Ik denk dat een groot deel van het probleem ligt in het gebrek aan voorlichting bij de klant, die een foutieve verwachting heeft van een vogel. Als je een knuffeldier wilt hebben, kun je beter een konijn of cavia nemen. Er moeten v

Ingmar

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: augustus 26, 2005, 08:55:48 am »
Handopfok is in mijn ogen alleen nuttig wanneer de ouders de jongen laten liggen. Zelfs dan kun je je nog afv ragen of handopfok goed is. Want wat is de reden dat een bepaald jong niet wordt gevoerd. Heeft dit te maken met het feit dat we met een zwakke vogel te maken hebben of zijn er andere oorzaken.
Voor verdere kweek zijn handopfok vogels in mijn ogen niet geschikt, omdat ze dit van nature niet goed hebben ingeprent dus zelf ook niet zulke goede ouders zullen zijn.

Handopfok om tamme vogels te krijgen ben ik het niet mee eens. Ook vogels die gewoon door de ouders worden gevoerd zijn tot goede tamme huisvogels te maken, alleen kost dit wat meer tijd. Ook in de nestkast kun je vogels al trainen aan de hand van een mens door ze regelmatig eens even uit het nest te halen en aan de hand te laten wennen.
Handopfok puur voor tamme vogels, klinkt in mijn ogen al snel naar commerciele handel, iets waar we over het algemeen niet zo blij mee zijn.

Zelf heb ik nog nooit aan had opfok gedaan. Ik ben als kweker van mening dat wanneer jongen niet worden grootgebracht, dit een oorzaak heeft. Dit is echter natuurlijk gedrag en daar zal ik mee moeten leven als kweker.

Wel begrijp ik dat wannneer je dure en moeilijke te kweken soorten hebt, je een jong sneller op handopfok zet. Maar dit moet uitzondering blijven en geen regel.

Riboet

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: augustus 26, 2005, 09:51:45 am »
Oke, ik geef eerlijk toe dat ik de voorgaande vier pagina's met reacties niet heb gelezen, maar kan me grotendeels vinden in de reactie van Ingmar. En ik geef toe dat ik ook handopfok gedaan heb om een band met de vogel te versterken en het vereenvoudigt tam worden natuurlijk ook enorm.
Maar ik heb er wel een gaaitje met verlatingsangst door gecreeerd. De band die ik met Favo(rietje) aanging, is sterk. Nu bouw ik dat weer af en het komt ons beiden ten goede. Het zal wel altijd een gaaitje zijn, waar ik iets speciaals mee heb.

Ik haalde mijn gaaien al laat uit het nest, omdat de inprentingsfase een belangrijke fase is in het leven van een gaai. Handopfok vanaf dag 1 vind ik verwerpelijk, tenzij bv pappa en mammavogel zijn komen te overlijden. Een niet door de ouders gevoerd jong kan uiteraard ook gered worden met handopfok, maar ik heb altijd zoiets van: er is een reden dat de ouders niet voeren. Misschien moeten ze nog leren, zijn ze onervaren, misschien is het jong te zwak.

Ik laat mijn jongen nu expres door de ouders grootbrengen. Na allerlei berichten op internetfora ben ik er inmiddels van overtuigd geraakt dat ook een jong na uitvliegen gewoon tam gaat worden. En dat wil ik dan wel eens zelf ervaren. Aan de andere kant is het heerlijk om ook gewoon natuurbroed te hebben. De gedragingen van Pappa- en Mammagaai zijn zoooo basic, dat is prachtig om te zien. Dat moet gewoon blijven bestaan.

Maar handopfok vind ik op zich niet slecht. In noodgevallen of in kweekprogramma's met soorten die met uitsterven bedreigd zijn of zoiets mag best een menselijke hand een handje meehelpen.

Ik heb dus voor de derde optie gekozen.

Ingmar

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: augustus 26, 2005, 11:05:01 am »
Oorspronkelijkj las ik net was de vraag van Frank of je dan wel of niet een slechte kweker bent en of dit het bestaansrecht van het NOP in de kaart speelt.

Beide denk ik, ik denk dat je als kweker heel goed bewust moet zijn van het waarom van hand opfok. Gedeeltelijk ben ik het eens met dat de markt er om vraagt, maar anderszijds voeden wij denk ik die markt niet. Ik denk dat die hoodzakelijk door commerciele kwekerijen gevoed wordt met alle gevolgen van dien.
Ik denk dat de meeste kwekers met echte liefde voor hun vogels de potentiele koper toch zo goed mogenlijk proberen in te schatten of hij wel of niet geschikt is voor een papegaai. Commercielen doen dit absoluut niet en vele van die vogels zie je verwaarloosd terug bij de NOP.

Vandaar dat ik vindt dat handopfok en sowieso commerciele fok, het NOP bestaansrechts of beter gezegd noodzakelijk maakt. Het wil echter niet zeggen dat je als hobby kweker een slechte kweker bent. In eersate instantie is het al knap wanneer je bepaalde soorten