Auteur Topic: Maisplant  (gelezen 1541 keer)

Koko

• Gast
Maisplant
« Gepost op: september 05, 2005, 16:58:43 pm »
Hoi

Ik heb een vraag, mijn zwager heeft mais op zijn land staan, nu leek het me leuk voor de Aga 's en de Gaaien, zo'n hele plant, in de kooi /op de klimboom te doen

Kan dit, ik weet dat de maiskolf zelf wel kan, maar of de hele plant kan ?

Groetjes
Boudewijn

Koko

• Gast
Re: Maisplant
« Reactie #1 Gepost op: september 06, 2005, 03:07:41 am »
bedankt, ze zullen er vast veel plezier aan beleven.
Persoonlijk vindt ik het een sport, om te zorgen dat ze steeds iets nieuws krijgen, en zo dus lekker uren bezig e zijn.
Het is gewoon geweldig om die verbaasde en nieuwsgierige kopjes te zien, met die kreetjes die ze uitslaken dan

Groetjes
Boudewijn

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: september 06, 2005, 15:30:04 pm »
Ja leuk Boudewijn, ik vind het ook latijd heel leuk om nieuwe dingen mee te nemen!! Je hebt er zelf net zo veel plezier van als de gaaien! ;)

Tommy

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: september 06, 2005, 22:37:43 pm »
Uhmmm...ik dacht dat er in sommige mais van t land toch giftig blauwzuur zat???
Weet iemand dit? ??? Want eerst gaf ik t wel, maar toen ik dat las dus niet meer :(

Tommy

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: september 06, 2005, 22:47:23 pm »
Ik heb gezocht, maar nu kan ik er niks over vinden :CENS
Misschien is het dan toch gewoon goed. Vorig jaar las ik het ergens en heb toen alle mais weggegooid ::)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: september 07, 2005, 09:30:49 am »
Mais hier in Nederland wordt toch alllemaal gebruikt voor veevoeder? Alles van de plant wordt vermalen! Dan zal er toch geen gif in zitten zeker? ???

Tommy

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 07, 2005, 14:32:16 pm »
Nee dat lijkt mij dus ook :CENS Aan de andere kant zit blauwzuur ook in appel en perenpitten. ???
Maar ja, vorig jaar heb ik alles weggegooid na dat bericht ::)

Nu durf ik het geloof ik wel weer te geven, al blijf ik voorzichtig en doe ik dan maar een klein stukje :-[ :)

pipo

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: september 07, 2005, 16:22:40 pm »
Hallo, volgens mij zit blauwzuur in lijnzaad. Dit moet je,  als je het aan dieren geeft, ook altijd eerst minsens 20 min. koken. Of dit ook in mais zit weet ik niet, maar als je mais 20 min. zou koken is het pap geworden. Ik denk dus zlf van niet.

Wickingh

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: september 07, 2005, 19:44:28 pm »
Kan Absoluut!

mooie vorm van verrijking voor je vogels en met een beetje geluk hebben ze er een paar uren plezier van.

Bij mij zijn ze vaak langdurig bezig om de 'pluim' van de plant te ontleden, maar soms gaat de stengel als eerste (soms onmiddelijk) doormidden en ligt de hele boel op de grond.
Ik leg om die reden de hele plant ook wel eens op het dakgaas van de verblijven.

Hai Rupi,

ben het helemaal mee eens hoor  :thumbsup: , is weer een andere uitdaging voor ze.
Wel uitkijken voor schimmelvorming , want dat kan zeer plotseling optreden  :( ,

m  :thumbsup: g Frank

Tes

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: september 10, 2005, 13:12:33 pm »
Ik heb net twee maiskolven bij de groenteboer gekocht. Moeten deze dan eerst
gekookt worden voordat ik ze kan geven. Of kan ik ze gewoon geven. Ik weet
nl niet of hij het ook echt opeet. Het is de eerste keer dat ik zo'n maiskolf geef.

O ja en walnoten die kan je ook gewoon geven? of moet daar nog iets mee
gebeuren?

Wickingh

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: september 10, 2005, 13:54:12 pm »
Hai,

wij geven hele maiskolven en walnoten kan je ook zo geven alhoewel sommige vogels wat hulp nodig hebben bij het openbreken,

mvg Frank

Rika1963

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: september 10, 2005, 16:27:44 pm »
Ik geef mais de ene keer ongekookt de andere keer weer wel gekookt dus kan allebei.

Rika

Ronald

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: september 10, 2005, 20:06:08 pm »
Ik zag laatst een documentaire op Discovery Channel en daar zat een grijsje in de vrije natuur gewoon te koken op zo'n camping pitje! Geweldig!! ;) :)

Ronald. :-[

Koko

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: september 10, 2005, 20:18:50 pm »
Ik zag laatst een documentaire op Discovery Channel en daar zat een grijsje in de vrije natuur gewoon te koken op zo'n camping pitje! Geweldig!! ;) :)

Ronald. :-[

ik heb die ook gezien ;D ;D ;D

Groetjes
Boudewijn