Hoi allemaal
Tommy, ik begrijp dat jij je gaai niet naar het NOP zou brengen, je bent immers goed bezig met je hobby en hebt geen totaal gestoorde papegaai in huis...
Ik verwijs naar de NOP als het om vogels gaat zoals Nina in haar post voorstelde: "Ik denk dat iedere liefhebber met een knoop in zijn maag zit bij het zien van een filmpje van een kaalgeplukte gillende witkuif of Molukkenkaketoe die ergens door de dierenambulance uit een kast wordt gehaald", denk je dat het wijs zou wezen zo'n vogel bij een ander te plaatsen? Zeker als het gaat om een Molukken kaketoe en dergelijke soorten gaat als huiskamer herplaatsing... Gaat het om afstand vogels bv door het overlijden van hun baasje oid dan zou ik ook overwegen om een nieuwe eigenaar te vinden voor die vogel. Alleen ik zou de vogel dan zeker niet aan het SMP afstaan, daarvoor zijn er naar mijn zin teveel verontrustende geluiden. Ik ben niet tegen Harrisons...wel tegen de prijs en het brein erachter, dat betekent niet dat ik niet zoveel geld aan mijn gaaien wil besteden aan voer, ik denk dat ik nu meer kwijt ben per saldo dan wanneer ik alleen Harrisons zou voeren volgens de richtlijnen op de verpakking..elke dag 6 soorten fruit\groente plus een premium zadenmix, en een andere pellet hakt er ook behoorlijk in.
Mijn persoonlijke mening is dat bv een molukken of witkuif eigenlijk helemaal niet in huis zou moeten komen

Ik vind het risico dat het met deze vogels niet goed gaat te groot om er een "wie niet waagt die niet wint" situatie omheen te creeeren. Dus opzich ben ik t ook hier weer met je eens

Al denk ik dat er best een enkele uitzondering is die zich wel fijner voelt als hij ,na jaren bij iemand thuis te hebben gewoond ...weer in huis komt bij herplaatsing. En ik blijf erbij...voor de gaaien doen ze het niet verkeerd. Als mijn vogels na herplaatsing "verplicht"harrisons moeten eten (wat ze nu niet doen

) of gedrags consulten moeten krijgen (die ze nu niet krijgen

) dan wordt hun leven daar heus niet minder van. En daar gaat t mij om

Over de SMP hoor ik geen verontrustende berichten...ik ben benieuwd welke jij bedoelt?

Hooguit zijn sommigen( waaronder ikzelf) van mening dat ze wel heel erg streng op 1 manier bezig zijn en niet verder kijken dan hun neus lang is...en die neus is dat waar Hooimeijer naar keek. Want...en daar ben ik 100% van overtuigd...Hooimeijer is niet geboren met zn kennis en heeft die dus ook gewoon (gedeeltelijk) van anderen over genomen...en zal als hij slim is ook steeds de verdere ontwikkeling volgen. Of hij dat nou toegeeft of niet

Wat Harrisons betreft moet je Hooimeijer ook niet te veel eer toekennen...hij promoot het...en vrij extreem, maar hoe graag hij ook zou willen...hij is niet het brein erachter en je kunt het ook elders bestellen.
Nanda, Je begint je reply met "SMP versus NOP"..in je vorige post staat nog duidelijk dat je niet eens wat van ze hoort terwijl je als vrijwilliger voor HUN in een tv programma de doelstelling verkondigde....telefonisch en via mail zijn ze niet of zeer moeilijk te bereiken door misschien onderbezetting. Daar ga je toch geen vogel aan afstaan? Wie moet er de controle en begeleiding doen bij een herplaatsing? Als een telefoon opnemen al problemen opbrengt dan ben ik niet gerust over het verdere handelen.
Zou je deze zin alsjeblieft willen uitleggen?
Ik heb t idee dat je de "stichting moderne papegaai"en het fenomeen "moderne papegaai"nu door elkaar haalt. Het idee moderne papegaai komt van liefhebbers die vinden dat papegaaien naar buiten moeten, meer moeten beleven, hun inteligentie de kans moet krijgen zich te ontwikkelen...kortom...dat baasjes meer van hun leven moeten maken dan ze domweg in een kooi stoppen. De stichting heeft deze naam overgenomen

(ik hoop dat je t niet erg vindt dat ik hier op reageer trouwens

)
"Ik weet ook dat papegaaien uit genegenheid elkaars verenpak poetsen, maar dat de meeste papegaaien er niet van houden om geaaid te worden. Ik weet zelf, dat, als de mogelijkheid er was, ik zou kiezen voor de stabiele, door de ouders opgevoede vogel"
Stabiele vogel? Niet ervan houden geaaid te worden? Wat is er in hemelsnaam "onstabiel" aan een goed gesocialiceerde en opgevoede handopfok papegaai?? Ik ken er zoveel en dat zijn de meest labiele, gezonde, vrolijke, knuffelende, aaibare gaaien...mijn ervaring is juist andersom dan de jouwe. Vreemd dat er 2 overtuigde papegaaienhouders zo anders naar de vogels kijken en allebij bijna 100% van mening kunnen verschillen toch?
Ik vind dat het argument dat een natuurbroed goedkoper is geen geldige reden om tegen handopfok te zijn...en je haalt steeds de Molukken Kaketoe als voorbeeld aan, dat is nu juist een van de meest moeilijkere soorten om in de huiskamer te hebben, mits je het geluid van 138 decibel dat ze voortbrengen kan verdragen...in een ruimte van 100 kubieke meter inhoud is er zelfs voor deze vogel zelf een grote kans op gehoorsbeschadiging!
Geen groot voorstander van handopfok zijn...of het feit dat aaien geen natuurlijk iets is, maar alleen door koppels een soortgelijk gevoel teweeg wordt gebracht, wat dus in de relatie vogel /mens tot problemen KAN leiden is ook niet Hooimeijers bedenksel. Lees eens flink wat engelstalige sites en je komt deze ideeen veel tegen.

Trouwens...geen mens rukt een ander dier bij zn ouders weg voor het zelfstandig is! Te jonge honden en katten verkopen is zelfs bij wet verboden, dus ja..ik vind t ook raar dat er voor vogels een uitzondering gemaakt wordt.

En een door ouders opgevoede vogel is ook goed tam te krijgen

In amerika zeggen velen dat de meeste probleemvogels...handopfok vogels zijn.
Nog even je eindnoot, het doet me goed te lezen dat jij ook openstaat voor dialoog en bij de hooimijer techniek ook openstaat voor andere technieken, het niet over 1 kam scheren van alle kwekers. Dat jij bij bv dierenzaken en kwekers\eigenaars opmerkt dat ze actief hun kennis verbreden en verstandiger omgaan met deze hobby komt doordat ze voorlichting krijgen...van mensen die niet veroordelen maar juist delen! Daar kan jij je denk ik ook toe rekenen sinds ik geen extremistisch gedrag en keiharde vooroordelen van je zie. We moeten met z'n allen waken voor extremisme, het is NOOIT in het belang van welk dier dan ook als er zo gedacht en naar buiten uitgedragen word door wie dan ook!
Leuk dat je de discussie volgt en met redelijke argumenten hier je mening uit, waren er maar meer van de SMP als jij...maarja, wie weet zien ze ooit het licht en bekeren ze zich naar goede morele waarden en respect voor een ieder.
Mvg, Ron
Extremisme is zowiezo nooit goed of realistisch...behalve om even vast geroeste ideeen open te breken

Ik vergelijk dit extreme gaaien gedoe maar met de dolle mina's

Ik hou ook niet van extreem feminisme...maar t heeft wel degelijk voordelen met zich meegebracht toen alles weer af zwakte

Dus nee...dat extreme gaat mij te ver, maar ik denk dat het op de lange duur wel een positief effect achterlaat. Of op den duur? Nu al...want ze hebben er wel voor gezorgd dat veel gaaitjes uit de kooi komen

En verder zullen ze vanzelf ontdekken dat je met te extreem denken op de lange duur niks bereikt...maar dan is er nog wel hun erfgoed en volgens mij heeft dat voor de dieren (en daar gaat het ons allen om! ) niets verkeerds achtergelaten.
Ik vind Nina haar reactie erg oke, haar denk wijze spreekt mij veel meer aan dan de extremere en ik ben blij dat ze hier reageerde

Maar Ron ik ben het voor een groot deel ook met jou eens

:elvis: moet kunnen toch?