jeetje, wat een discussie. Ik heb ook echt het idee dat Koko en Proppertje het echt niet willen snappen.
Boudewijn, jij zegt dat als ze bijvoorbeeld zitten te dutten en dan niet op willen stappen, dat het dan niet hoeft. Dat hoeven ze bij mij ook niet, ga het ook niet proberen als ze zitten te slapen ofzo omdat het dan echt niet nodig is en het een beetje raar zou zijn om ze daar voor wakker te maken. denk dat jij ook wel snapt dat dat niet bedoeld wordt?!?

ik vind het ook erg vervelend worden dat er zo moeilijk gedaan wordt over het zinnetje: je wil opleggen aan de gaai. Ik denk dat je heel naief bent als je vindt dat dit niet nodig is. Bij elk dier, hond, kat, gaai, wat dan ook, is het soms wel eens nodig om
jouw wil op te leggen. Soms moeten er gewoon dingen gebeuren die je vogel niet wil. ik laat Donut regelmatig opstappen. Niet omdat het dan een gevaarlijke situatie ofzo is, maar om te oefenen. Heeft hij dan geen zin, heeft hij toch echt een probleem. Mijn vogels moeten gewoon leren dat ze in principe op moeten stappen wanneer ik dat wil! omdat er misschien nog wel eens een keer komt dat het wel echt nodig is voor zijn veiligheid, en dan wil ik niet dat Donut denkt: ach, vorige keer hoefde het ook niet, dus dan zal het nu ook wel niet zo'n haast hebben.
Voor de duidelijkheid, ik loop niet te pas en te onpas achter mijn vogel aan om hem op te laten stappen, maar wel een paar keer per dag, ook al heeft hij er op dat moment geen zin in.
Jij hoeft het hier niet mee eens te zijn, maar ik vind het wel een beetje ver gaan om dat dan maar meteen respectloos te noemen!