Auteur Topic: Groenten gekookt of rauw?  (gelezen 5344 keer)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
Groenten gekookt of rauw?
« Gepost op: november 25, 2005, 21:34:00 pm »
Hoi,

zoals jullie weten ben ik met Japie op de gezonde tour, omdat hij de laatste maand weer aan het plukken was geslagen.

Nu heb ik vandaag verschillende groenten gekocht en ben benieuwd hoe ik deze het beste kan aanbieden.

Ik heb gekocht:

Verse maiskolven
Verse spercieboontjes
Witlof

Op de spercieboontjes na, hebben Orrie en Japie de andere 2 nog nooit gehad.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Offline aschra

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • joly en keesie en Dirk
Re: Groenten gekookt of rauw?
« Reactie #1 Gepost op: november 25, 2005, 21:35:37 pm »
maiskolven zou ik koken

witlof denk ik ook rauw net als spercibonen

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #2 Gepost op: november 25, 2005, 21:37:30 pm »
Net wat ik dacht.
Gr.

Cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: november 25, 2005, 21:42:14 pm »
Hier moet alles gekookt! Dat vind meneer het lekkerst! En dan lauw warm!  ::)
Spercieboontjes lust coco graag!

Gr Corina

Rika1963

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: november 25, 2005, 21:47:39 pm »
Ik geef de maiskolven meestal rauw en lusten ze ontzettend graag, soms kook ik ze ook en dat wordt ook greetig gegeten dus beide kan. Ik geef ook rauw: spruitjes, peultjes, worteltjes, pepers, en eigenlijk alles wat ik eet als groente behalve zuurkool hahahaha.

Rika

Ron

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: november 25, 2005, 23:23:22 pm »
Met koken gaan bij sommige groenten wel veel vitaminen verloren en bij andere groenten minder.....ik meen ooit gelezen te hebben dat groente die bij het koken het water verkleurt minder vitaminen bevatten dus die zou je dan zeker rauw moeten geven.

Ikzelf geef overigens alles rauw behalve maiskolven, niet koken betekent wel heeeeel goed spoelen!!
Geef ook eens wat fruit, daar heb je ook een gigantische vitaminen bron in, plus variatie..

Grt, Ron

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: november 25, 2005, 23:32:10 pm »
Met koken gaan bij sommige groenten wel veel vitaminen verloren en bij andere groenten minder.....ik meen ooit gelezen te hebben dat groente die bij het koken het water verkleurt minder vitaminen bevatten dus die zou je dan zeker rauw moeten geven.

Ikzelf geef overigens alles rauw behalve maiskolven, niet koken betekent wel heeeeel goed spoelen!!
Geef ook eens wat fruit, daar heb je ook een gigantische vitaminen bron in, plus variatie..

Grt, Ron

Ron,

bedankt voor je uitleg.

Fruit krijgen ze in overvloed. Ik heb een ander topic lopen over Japie. Kijk maar eens.

Riboet

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: november 26, 2005, 09:57:50 am »
Ik kies voor rauw omdat dat de meeste vitaminen bevat. Heb laatst een spruitje gegeven aan Riboet, een rauwe (van wie kreeg ik die tip ook alweer, was niet van het forum). Dat was meteen een succes!

Alleen rijst krijgen ze wel gekookt. En als ze perce iets van mijn bord willen hebben, dan is dat vaak ook gekookt.

Ik heb trouwens begrepen dat groente altijd beter is dan fruit (hier krijgen ze dus meer groentesoorten dan fruitsoorten). Deze info komt van dierenkliniek Centrum-Oost (vogelarts Doornmalen). Fruit bevat vooral veel suikers. Toen ik nog twee stinkdiertjes had, moesten we zelf het dieet samenstellen. Ook hier werd, zeker vanwege het teveel aan suikers, fruit met mate gegeven.
Ik denk dat je in groente trouwens netzoveel kunt varieren als in fruit, hoor.

Cheetah

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: november 26, 2005, 12:40:24 pm »
Ik koop 2 keer per week zo een pakje groentemix bij de AH. Al mijn 3 gaaien zijn er gek op. Ik geef ze rauw, dan hebben ze ook knaagplezier!

Ron

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: november 27, 2005, 18:30:19 pm »
Hangt ook van de soort vogel af wat je het best meer kan geven, ikzelf houd edelpapegaaien en die hebben dus een hoger fructose gehalte nodig.
Maar ik geef ook veel groenten, vooral de soorten die vitame A bevatten zoals wortel, tomaat etc. Ik pas wel op voor groentes met een hoog ijzer gehalte, bv spinazie..

Grt, Ron

Binkie Yoe

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: november 27, 2005, 22:47:02 pm »
Suikerma

Tommy

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: november 28, 2005, 00:30:23 am »
Citaat

Dat dacht ik ook altijd, maar mensen nemen juist bepaalde vitamines beter op uit gekookte groente. Vogels misschien ook? ???

En rauwe spercieboon is toch giftig? net als rauwe aardappel en onrijpe tomaat? Of is dat bij gaaitjes niet zo? ???
Owh ja.ook grappig..wisten jullie dat mensen de vitamines uit tomaat beter opnemen als je er tomatenpuree bij neemt? (zowiezo beter uit puree dan verse...raar he? ::)) en dat je de vitamines uit wortel beter opneemt met een heel klein beetje vet? :)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: november 28, 2005, 08:34:28 am »
Rauwe aardappel giftig? Nou dan had Sjakko er al lang geweest moeten zijn.. die is dol op rauwe aardappel. Ik denk dat je in de war bent met de aardappelpl

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #13 Gepost op: november 28, 2005, 08:56:12 am »
Ik heb ook altijd begrepen dat je aardappels eerst moet koken,maar dat soort info veranderd nogal eens.Van groente dacht ik ook altijd dat je alles behalve mais rauw kon geven..... :CENS

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: november 28, 2005, 09:01:00 am »
En waarom zou je mais niet rauw kunnen geven? In voer zit toch ook ongekookte mais? ???