Auteur Topic: nut van goede voeding  (gelezen 4711 keer)

Wickingh

• Gast
Re: nut van goede voeding
« Reactie #15 Gepost op: maart 31, 2005, 20:47:12 pm »
O, dat is leuk om t e horen, want ik ben maar een beginner en ik zoek dus naar wat ons het beste past. Ik was toch iets te optimistisch over de pellets, want vandaag blijven ze er gewoon in ziten, in het voerbakje bedoel ik. Mvg. ;)

Hai,

verwacht niet dat een grijze roodstaart gelijk onbekend voedsel aanneemt, wat de boer niet kent dat lust hij niet ,is bij deze soort heel erg van toepassing. Je moet eigenwijzer zijn dan je papegaai en het niet al te snel opgeven.Als het aan je grijze ligt dan eet hij het liefst alleen maar zonnebloempitten. Voor een vogel is dat net zo gezond als voor een mens alleen maar patat met te eten

mvg Frank

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #16 Gepost op: april 01, 2005, 09:01:19 am »
O, dat is leuk om t e horen, want ik ben maar een beginner en ik zoek dus naar wat ons het beste past. Ik was toch iets te optimistisch over de pellets, want vandaag blijven ze er gewoon in ziten, in het voerbakje bedoel ik. Mvg. ;)

Kijk eens hier voor meer info over overzetten naar pellets... je kunt proberen ze wat lekkerder te maken door wat sinaasappelsap erover te doen of wat roosvicee.... ;)

pipo

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: april 01, 2005, 15:50:10 pm »
Ja, ik heb het gelezen hoor, ik kies voor de zeer langzame methode ook omdat het niet zo goed is om hem op ander voer te zetten als hij net verhuisd is. Ik heb gezien dat sommige pellets stuk zijn, dus hij neemt ze in de snavel. Bedankt

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #18 Gepost op: april 01, 2005, 15:53:03 pm »
't Komt wel goed! ;)

pipo

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: april 16, 2005, 15:05:33 pm »
Ik heb dus vandaag alleen maar pellets in z'n bakje gedaan en hij heeft er wat uit gegeten. Je moet toch wat eten he? Nou ben ik van plan om morgen maar weer half om half te geven, want ik ben wel bang dat hij anders tekort komt. Ik ben liever wat voorzichtig. Ik lees zo hier en daar dat er meer mensen zijn die om de dag pellets en dan weer zaad geven. Dit werkt toch ook wel?

Cosch

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: april 19, 2005, 09:13:29 am »
Als hij er wat van gegeten heeft, zou ik het nu juist volhouden. Hij geeft zich over! Door weer terug te gaan naar het oude, weet tie ook niet waar hij aan toe is!
Maar ja! Dat zou ik doen!

Gr Corina

pipo

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: april 19, 2005, 14:09:04 pm »
Je hebt idd wel gelijk denk ik, maar ik ben zelf nog zo  onzeker dat ie misschien te weinig eet. Ik weet van parkietjes,  dat ze beter  zonder water kunnen, maar nog geen dagje zonder voer. Is dat met papagaaien ook niet zo? Dus ik geef hem maar een heel klein beetje gewoon zaad en veel pellets. Z'n ontlasting  ziet er trouwens goed uit, dus ik denk dat het wel goed gaat.

Cosch

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: april 19, 2005, 14:15:35 pm »
Wat mij toen is verteld door Dr Hooimeijer toen mijn grijze over moest naar Harrisons. Overdag volhouden en alleen het nieuwe voer neer zetten! Dus ook geen tussendoortjes. Eet hij er echt niks van dan mag je hem NIET met lege krop laten slapen. Dus aan het eind van de avond geef je hem een beetje zaadjes.

Maar zo te horen komt het niet zo ver bij jou! Hij eet er tenminste al van!

Maar je moet je er wel goed bij voelen natuurlijk! Dat is ook belangrijk!

Gr Corina

pipo

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: april 19, 2005, 20:38:05 pm »
Okay, dat van die lege krop had ik inderdaad ook al eens ergens gelezen. Hij heeft vandaag volgens mij weinig pellets gegeten, er liggen er heel veel op de grond :) Ik geef hem voordat hij gaat slapen wat gewoon voer. Bedankt voor de tip.

jb

• Gast
Re: Eco-Bird
« Reactie #24 Gepost op: november 28, 2005, 18:59:41 pm »
Drinkt jullie papegaai ook zoveel door eco bird? Sinds ik het chico
geef drinkt hij veel meer dan normaal!
Zeker als je hoofdzakelijk pellets geeft, is het inderdaad zo dat ze beduidend meer drinken. Als je pellets mengt met zaad, groente, fruit eivoer etc. dan verdwijnt dat verschil. Pellets zijn over het algemeen uitermate droog, een van de redenen voor mij om geen pellets te voeren. De drinkbehoefte neemt flink toe, en velen weken het in de voerbak. Voor mij is dit een teken dat dit voer andere (abnormale(?)) eisen aan de spijsvertering stelt.
Bij ecobird is dat wel duidelijk minder dan bij bijvoorbeeld nutribird of andere geextrudeerde pellets. Dit laatste type pellets (lijkt qua structuur op hondebrokken) zijn uberhaupt niet geschikt voor vogels. De produktiewijze hiervan is afgekeken van honden, katten etc., maar is niet of in ieder geval minder geschikt voor de spijsvertering van vogels.

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #25 Gepost op: november 28, 2005, 19:14:01 pm »
Zeker als je hoofdzakelijk pellets geeft, is het inderdaad zo dat ze beduidend meer drinken. Als je pellets mengt met zaad, groente, fruit eivoer etc. dan verdwijnt dat verschil. Pellets zijn over het algemeen uitermate droog, een van de redenen voor mij om geen pellets te voeren. De drinkbehoefte neemt flink toe, en velen weken het in de voerbak. Voor mij is dit een teken dat dit voer andere (abnormale(?)) eisen aan de spijsvertering stelt.
Bij ecobird is dat wel duidelijk minder dan bij bijvoorbeeld nutribird of andere geextrudeerde pellets. Dit laatste type pellets (lijkt qua structuur op hondebrokken) zijn uberhaupt niet geschikt voor vogels. De produktiewijze hiervan is afgekeken van honden, katten etc., maar is niet of in ieder geval minder geschikt voor de spijsvertering van vogels.

is dit bewezen theorie of weer 1 van de verhaaltjes of je eigen mening
« Laatst bewerkt op: november 29, 2005, 09:28:31 am door Loes »

jb

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: november 28, 2005, 20:06:18 pm »
Kwa meer drinken, is eigen ervaring (let wel, dit geldt niet als je heel veel andere zaken bijvoert). Het negatief danwel positief beoordelen hiervan is natuurlijk aan ieder zelf, ik vond het op den duur niet fijn voor ze als ze de droge brokken moeten weken en verbrokkelen om ze nog enigzins op te kunnen nemen.
Kwa spijsvertering en de ongeschiktheid van geextrudeerde pellets is hoofdzakelijk gebaseerd op een uitgebreid artikel in het kwalitatief hoogstaande blad 'Papageien' (geen enkel nederlands blad kan hieraan tippen).
Hoe zwaar je dit nadeel weegt is aan een ieder zelf. Het nadeel verdwijnt vrijwel geheel, zeker bij ecobird, als je veel andere zaken voert. Echter dan verdwijnt voor mij het voordeel van pellets als een compleet voer.

Bij mensen vallen uitspraken over de relatie voeding en gezond al zeer moeilijk te bewijzen, laat staan bij vogels. Variatie is in mijn ogen veel en veel belangrijker dan het uitsluitend voeren van een zogenaamd wondermiddel.
« Laatst bewerkt op: november 29, 2005, 09:28:59 am door Loes »

Wickingh

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: november 28, 2005, 20:40:28 pm »
Hai JB,

Citaat
dan verdwijnt voor mij het voordeel van pellets als een compleet voer.

Met alle respect maar dit is een onzin redenering.Juist omdat je pellets,mengt met zaden,fruit,groente,eivoer,supplementen ed,heb je het beste van 2 werelden.
Het probleem met veel kwekers is , dat men vaak niet openstaat voor nieuwe en evt. betere methodes.Onder het mom van vroeger ging het ook goed.

Citaat
Bij mensen vallen uitspraken over de relatie voeding en gezond al zeer moeilijk te bewijzen, laat staan bij vogels
 :o

Sorry,gezondheid en voeding is onlosmakelijk met elkaar verbonden,als een mensen geen evenwichtige voeding tot zich neemt, dan zal dat een heel duidelijk effect hebben op de algemene gezondheid en ik ben er van overtuigd dat dit ook voor papegaaien geldt,

m  :o g Frank
« Laatst bewerkt op: november 29, 2005, 09:29:21 am door Loes »

Tommy

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: november 28, 2005, 21:12:34 pm »
Dat lijkt mij ook Frank ;)

Maar JB...ik heb laatst ergens een heel artikel gelezen en dat lijkt enigsinds op wat jij zegt. Alleen stond daar :
Het is tot nu toe onmogelijk voor de mens een complete voeding in 1 brok te maken...laat staan voor papegaaien (mss niet exact deze woorden, maar wel dezelfde strekking) Bedoel je dat misschien?  ??? Want daar zit natuurlijk wel wat in...en daarom moet je ook andere dingen bijvoeren ;)

In dat artikel werden pellets gezien als een soort voedingssuplement...een goede aanvulling op het andere voer, omdat zaadmengsel alleen ook echt niet voldoende is. Misschien bedoel je dit helemaal niet hoor :-[ , maar ik moest er aan denken door jouw stukje en vond t wel een boeiend verhaal.
« Laatst bewerkt op: november 29, 2005, 09:29:43 am door Loes »

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #29 Gepost op: november 28, 2005, 21:27:18 pm »
Elk idee over voeding heeft wel iets.
Ik geef ook pellets hoor dus ik ben daar ook niet op tegen,maar waar ik niet in mee kan gaan is dat zaad alleen niet voldoende is.Natuurlijk moeten ze ook groente en fruit krijgen,maar papegaaien in de natuur eten toch vooral zaden,noten en vruchten ?Dus volgens mij is alles wat die pellets extra te bieden hebben ;vitamine,en dat heb je ook in een flesje en kost een stuk minder in verhouding.
« Laatst bewerkt op: november 29, 2005, 09:30:04 am door Loes »