Auteur Topic: Moeilijk Opvoedbare Papegaai  (gelezen 4363 keer)

Tes

• Gast
Moeilijk Opvoedbare Papegaai
« Gepost op: november 30, 2005, 11:32:05 am »
Soms vraag ik me af wat ik met Chico aan moet en wordt er een beetje moedeloos van. Het klinkt echt heel
lullig en ik laat het Chico niet merken maar hij is echt zo'n angstige vogel. Hij is echt bijna overal bang voor.
Paar voorbeelden Douchen vindt hij niet leuk, als ik zijn speeluurtje heb met een kleed en speeltjes op de
grond wilt ie alleen maar weg lopen, speeltjes is ie bang voor (zelfs een wc rolletje!) en sinds een paar dagen
leg ik een kleed over zijn kooi zodat ie op tijd kan slapen en dan wordt ie helemaal panisch!

Echt als ik het zo lees op het forum heeft iedereen zo veel lol met zijn beest die kunstjes doen enzo
 En ik wil dat ook heel graag.

Ik hou heel veel van m maar soms vind ik het echt moeilijk om zijn gedrag aan te passen. Heb nu een boekje
gekocht over gedrag en daar lijkt het ook allemaal zo makkelijk.

Echt ik weet het af en toe niet meer en wordt er ook wel verdrietig van. Ik wil het allerbeste voor mijn beestje!

chantalboom

• Gast
Re: Moeilijk Opvoedbare Papegaai
« Reactie #1 Gepost op: november 30, 2005, 11:46:34 am »
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php/topic,10437.msg65412.html#msg65412

In deze topic staat een mooi verhaal over een schrikkerige gaai die bij Jefta is geweest.
Misschien heb je er wat aan.

Ik zou het zelf niet weten, ben ook nog maar een groentje

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: november 30, 2005, 11:56:02 am »
Lieve Tes, ik denk dat jij te veel medelijden met Chico hebt en te bezorgd bent. Ze weet dat ze met haar angstgedrag jou te pakken heeft en blijft daarom dat gedrag vertonen! Je moet proberen helemaal niet in te gaan op dat angstige gedrag, kijk niet naar haar en stel haar niet gerust enzo. Als ze wel ontspannen is of dingen ontspannen doet: prijzen als een gek! Verder gewoon dingen blijven doen, al reageert ze zo! Niets van aantrekken juist en gewoon w

carlito

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: november 30, 2005, 12:04:29 pm »
vergeet ook niet dat de vogels in de boekjes waarschijnlijk al een paar jaar opleiding genoten hebben

amacera de pera

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: november 30, 2005, 12:06:35 pm »
hoe lang heb je chico  al er gaat echt wel een tijdje over heen voor de vogel je vertrouwt pedra is in februari gekomen en ik kan daar mee door het huis lopen en haar uit de kooi halen maar aaien dat mag nog niet ze eet wel allemaal dingetjes uit mijn hand en sinds gistere n blijft ze ook op mijn knie zitten (perda was waarschijnlijk een wild vang)  ook praat ze heel weinig maar veder is het een schat van een vogel  en wat geeft het als het wat langer duurt we hebben toch alle tijd  gun de vogel de tijd die het nodig heeft iets dwingen werkt bij pedra in iedergeval niet voor mijn man is pedra ook nog bang dan gaat ze heel gespannen  recht op zitten en held naar achteren met een brom geluid  zo van 'je hebt het hart niet hoor maar hans zet door en laat haar toch opstappen  beloond haar en zet haar op de speel plaats hij gaat er dan bewust langer mee rond lopen dat komt wel elke keer een stukje langer.
probeer gedult te hebben voor chico en blijf het gewoon proberen niet alle vogels zijn gelijk chico heeft misschien wat meer tijd nodig   

sterkte er mee hoor, ook ik denk wel een wat kunnen de andere veel met hun vogel , dan denk ik maar aan de dingen die wel lukken en dat zijn er nu toch al heel veel .

gr ann

Cosch

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: november 30, 2005, 12:29:01 pm »
Klinkt een beetje tegenstrijdig met bovenstaande berichten, waar ik het helemaal mee eens ben.
Maar wat bij Coco heel erg hielp was met hem stoeien en plagen.
Sinds ik veel ruiger met hem ben, dus kietelen onder de pootjes, zn staart pakken. Met je vinger heel snel voor hem langs, zodat hij je probeert te pakken, gaat het zoveel beter. Gewoon een beetje pesten, stoeien enzo. (hij vind dat alleen maar leuk hoor) Hierdoor werd Coco veel minder bang voor allerlei dingen. Nieuwe spullen vind hij meestal alleen maar leuk.
Misschien kun je er wat mee! Dit is hoe ik het ervaren heb, maar elke gaai is anders.

Gr Corina

Tes

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: november 30, 2005, 12:37:23 pm »
Ik heb chico drie jaar geleden samen met mijn toenmalige vriend gekocht. Maar we hebben deze drie jaar totaal
verkeerd aangepakt. Nu ben ik sinds vijf maanden alleen en me veel meer gaan verdiepen in Chico.

Misschien ben ik inderdaad te bezorgd en moet ik kijken naar de dingen die ze wel goed doet. En wil ik teveel
ineens.

Stoeien met haar durf ik niet echt omdat ze me een paar keer flink heeft gebeten en ik toch nog een beetje
angst voor die snavel heb

Cosch

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: november 30, 2005, 12:58:48 pm »
Dat ben ik inderdaad vergeten te zeggen. Als je gaat stoeien dan kan zn snavel hard aan komen!  ;)
Coco is nu zo ver dat hij alleen mn vinger pakt en niet meer zo hard bijt. Want hij weet dat het leuk, spelen en gek doen is.
Maar hij heeft me echt wel es zeer gedaan!  :)

GrCroina

Koko

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: november 30, 2005, 13:30:10 pm »
Hoi,

hier had ik er ook zo 1 Koko kwam hier in maart, en was inmiddels 40 jaar, hij heeft de laatste 20 jaar in en op zijn kooi geleefd, hij had metalen zitstokken en een flostouw dat was het.
ik als leek ging me vreselijk in gaaien verdiepen, en het eerste wat ik deed was zijn stokken vervangem dit werden wilgetakken. maar liefst 4 stuks, hij klom naar boven en bleef daar hangen, veroerde geen veer meer :).
Na een uur of 2 heb ik 2 takken weggehaald en de onderste metalen stangen weer terug gehangen 1 week later zaten de 4 wilgetakken er in zonder problemen, nog 1 week later kon ik wekelijks 2 takken vervangen omdat hij die helemaal vermorzelde ;D
voor nieuwe speeltjes was hij als de dood, nu kan hij niet kiezen waar hij het eerste mee moet gaan spelen.
Mee naar buiten, ha,ha ik kreeg hem met geen mogelijkheid van zijn kooi af, toch door gezet met opstappen, met een flinke zwaaie met de stok,(als hij er op zat) kreeg ik hem los van de kooi heeft weken geduurd, dan maar rond lopen en steeds verder van de kooi vandaan, toen de tuin in, dit vondt hij geweldig.
toen de straat op, 5 x sprong hij weg, ik deed of er niets aan de hand was en liet hem weer opstappen en wandelde weer verder, al pratend dat hij knap was en wat er allemaal te zien is.
Mee in de auto precies het zelfde, een ramp maar nu vindt hij het prachtig.
dus gewoon doen, en geen aandacht geven voor zijn angst.
vlucht hij weg, laat hem weer opstappen en ga gewoon verder waar je gebleven was.
Komt allemaal best goed

Groetjes
Boudewijn

jeske5

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: november 30, 2005, 13:36:32 pm »
Ik sluit me helemaal aan bij de voorgaande reacties, vooral bij die van Loes. Donut vindt heel veel nieuwe dingen ook eng, maar dat negeer ik ook gewoon. Als ik een nieuw speeltje voor hem koop is hij daar over het algemeen als de dood voor. (vooral als het felle kleuren heeft). In het begin dacht ik nog: dan koop ik wel geen speeltjes meer met felle kleuren. Nu doe ik dat af en toe toch. Ik hang het gewoon op in zijn kooi en laat het hem verder uitzoeken. Na een paar dagen is er echt geen probleem meer en speelt hij er zelfs mee!!!  :thumsup:

Jefta

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: november 30, 2005, 14:14:57 pm »
geloof het of niet!! maar schrik gedrag is aangeleerd gedrag,.. helemaal in dit soort vormen...
het mooie daaraan is dus ook dat je alles wat aangeleerd is ook weer afgeleerd kan worden
je leer schrik gedrag aan door situaties te creeren waarin de vogel kan schrikken.. en indien hij ook schrikt dan reageer jij daarop...
en reageren betekend alleen al kijken en dergelijke...
reageren is voor de vogel reden om te herhalen
en vroeg of laat schrikt je vogel overal van.. want daar krijgt hij een reactie mee van jou!!!
wil je het afleren.. moet je dus het tegen over gestelde doen!!
negeer al het schrikgedrag..
als hij ergens van schrikt.. moet jij de houding aannemen dat hij een probleem heeft dat hij schrikt.. en dat het niet jou probleem is... je moet doen overkomen naar de vogel toe dat het jou werkelijk niets kan schelen dat hij schrikt van aan wc rolletje...
en in het geval van appart nemen en aandacht geven d.m.v. training en dergelijke doordrammen en niet accepteren dat schrikken einde oefening betekend!!!

ik hoop dat je hier iets aan hebt!!
mocht je binnen 2 a 3 weken nog geen enkel resultaat zien.. dan mag je wel eens contact met me opnemen.. dan kan je een keer langskomen en zal ik je laten zien wat ik nu in woord probeer uitteleggen en het die geweldige donder gelijk even afleren...
maar het mooiste zou zijn als je door dit te lezen het begrijpt en daar ZELF resultaat mee boekt..

dus succes en gr Jefta

Tes

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: november 30, 2005, 16:29:43 pm »
Bedankt voor alle tips hoor! ik wil het inderdaad eerst zelf proberen. En het gaat geleidelijk aan ook wel
steeds beter. Een speeltje waar hij vroeger als de dood voor was (schreeuwen, krijsen enzo) hangt nu gewoon in zijn kooi.

Maar als ik wil spelen loopt hij gewoon van het kleed weg en ik vroeg me af of ik hem dan elke keer moest terug moest pakken en hem weer op het kleed zetten?!

En gisteravond viel hij van zijn stok naar beneden omdat ik die doek over zijn kooi had gedaan en dan blijft hij gewoon op de grond zitten?! Moet ik hem dan gewoon laten zitten? Want ik heb nu toen ik ging slapen hem op zijn stok gezet!

En ik zal ook eens gaan proberen om hem te laten douchen met mij samen.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: november 30, 2005, 17:38:54 pm »
Laat hem maar in zijn sop gaarkoken. Klinkt hard, maar is het beste.. ;) Probeer je de houding eigen te maken die je moet hebben. Lees goed het topic van de 5 stappen in de praktijk door en probeer de houding in te  voelen. Doe gewoon wat je wilt doen. Ga met hem onder de douche en schenk totaal geen aandacht aan angst etc. Niet kijken!
Probeer ook eens met een knuffel te gooien en geen aandcht aan hem te schenken! ;)

billy

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: november 30, 2005, 18:10:30 pm »
Inderdaad gewoon doen wat je wilt gaan doen, en zn angstige gedrag negeren.
Je kan ook bv in de gang of douche oefenen zodat hij niet te ver weg kan lopen, dat wegloopgedrag negeer je en je gaat zelf wat doen en probeer het zo te doen dat hij het ineteressant gaat vinden en dan prijs je hem de hemel in.

Ikzelf heb een wegloper eerste klas :) zelfs in de gang vond Billy een oplossing. ;D

Groetjes Els

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: november 30, 2005, 19:48:19 pm »
 ;D  :thumsup: