Auteur Topic: Forpuspopje kruipt weg  (gelezen 1849 keer)

Asura

• Gast
Forpuspopje kruipt weg
« Gepost op: december 07, 2005, 19:01:54 pm »
Mn forpusje is nu bijna 2 jaar oud en alles gaat super met haar, alleen merk ik de laatste tijd een verandering in haar gedrag. Ze is heel erg tam, ze zit vaak bij me en ze is vrijwel nergens bang voor. Maar de laatste tijd kruipt ze vaak onder dingen (op het moment zit ze bijvoorbeeld op mn knie, net onder het bureau.. vanmiddag kroop ze een stukje in mn wijde mouw) dat deed ze de afgelopen 2 jaar NOOIT!!
Iemand enig idee waardoor het kan komen? ???
Moet ik haar iets geven waarin ze kan wegkruipen (huisje, doosje, whatever) of is dat juist niet verstandig (ik wil niet dat ze eitjes gaat leggen namelijk..)

Ik vind het niet erg dat ze het doet hoor, maar omdat ze het nooit eerder heeft gedaan, vraag ik me toch af wat de reden is.

Wickingh

• Gast
Re: Forpuspopje kruipt weg
« Reactie #1 Gepost op: december 07, 2005, 19:04:51 pm »
Hai Asura,

je geeft het antwoord in pincipe zelf al,

mvg Frank

Asura

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: december 07, 2005, 19:10:57 pm »
Ja? ???
Ik dacht zelf dat ze misschien broedrijp is en daarom graag in een broedkast wil, maar ze gaat gewoon zitten duffen en ze heeft geen mannetje enzo, dus misschien dat ze het nu gewoon koud heeft en daarom graag beschut wil zitten? Of dat het zonder reden is en ze nu gewoon ontdekt heeft dat het best leuk is om daar te zitten, ofzo?
Ik weet het niet hoor :(

Wickingh

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 07, 2005, 19:15:07 pm »
Hai Asura,

ik denk dat ze idd broedrijp is,

mvg Frank

Asura

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 07, 2005, 19:21:33 pm »
Dankje :)

Het plan was om haar binnenkort weer een vriendje te geven (jong mannetje) maar misschien dat dat dan toch niet zo'n goed idee is? Ik wil niet met haar kweken, maar ze zit soms wel veel alleen en dat vind ik zielig..

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: december 08, 2005, 08:09:02 am »
Ha, die Yvonne!  Jera wordt volwassen, dat hoort er ook bij.. :)  Als je niet wilt dat ze eitjes gaat leggen, kun je misschien in het voorjaar zorgen dat ze niet zo lang licht krijgt als dat het daadwerkelijk licht is. Dus vroeger een donkere doek over de kooi, maar dat vind jij waarschijnlijk weer niet zo gezellig als je de hele dag weg geweest bent... ;)

Dus verder gaat het blijkbaar hartstikke goed? :thumsup:

waldy

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: december 08, 2005, 10:43:52 am »
 ;D  zeg  Yvonne laat de natuur zijn gang maaar gaan en geef haar de kans om een paar jongen groot te brengen  :hart: wie weet hoe blij als je na die tijd zelf bent  :thumsup:
dus denk er even over na   :)

Asura

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: december 08, 2005, 12:41:14 pm »
Verder gaat het supergoed! ;)
Jera moest even wennen aan de nieuwe omgeving natuurlijk, maar nu is ze superlief! Ze mag hier ook de hele dag uit de kooi als ik (of mn vriend) thuis ben, dus ze heeft veel meer vrijheid dan vroeger. En als ik wat langer weg ben geweest en ik ben weer thuis, dan merk je echt dat ze blij is dat ik er weer ben, da's zo lief! :hart:

Op zich zou ik best ooit een nestje willen, maar ik ben doodsbang dat er iets mis gaat en dat ik dan Jera onnodig in gevaar heb gebracht.. :cry:

Wickingh

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: december 08, 2005, 13:09:16 pm »
Hai,

Citaat
Op zich zou ik best ooit een nestje willen, maar ik ben doodsbang dat er iets mis gaat en dat ik dan Jera onnodig in gevaar heb gebracht

je vogeltje is op de wereld en heeft voor zichzelf maar 1 doel in het leven en dat is haar of zijn eigen genen meegeven aan een volgende generatie.
Als je dus vogels de gelegenheid geeft om te broeden, ga je alleen maar door met zorgen voor zijn of haar nut in het leven.
Het hele leven is 1 groot risico, bij alles wat iemand of een dier doet is een bepaalde mate van risico betrokken.
Neem jezelf bijv. je hebt een vriend!!, zou je met hem naar bed gaan, dan is er een kans dat je een enge ziekte oploopt.Maar moet dat een reden zijn om maar geen sex te hebben,nee natuurlijk niet wel moet je proberen om dit zo veilig mogenlijk te doen .
Dus laat je je vogel broeden,moet je wel zorgen dat de vogels zo optimaal mogenlijk voorbereid zijn en een goede conditie hebben.
De kans dat er iets fout gaat is dan gewoon erg klein, ennuh als je jonkies hebt is je vogel blij en jij ook,  ;)

m  ;) g Frank

Asura

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: december 08, 2005, 14:06:37 pm »
Mja, daar zit wel wat in.. :CENS

Maar Jera moet natuurlijk wel gewoon een tam huisvogeltje blijven en geen kweekpopje..
Als ze eenmaal 1 keer een nestje heeft mogen hebben, stopt ze dan wel? ???

Wickingh

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: december 08, 2005, 15:33:23 pm »
Hahaha,

als je smaak van sex te pakken hebt wil jij dan nog stoppen??  ;D

;D g Frank

PS je hoeft natuurlijk niet aan de behoefte toe te geven  ;)

Asura

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: december 08, 2005, 16:14:20 pm »
 :)

Ik vind iig wel dat ze een vriendje moet, voor als ik lang weg ben.. en dan probeer ik (zoals Loes al zei) haar niet te lang in het licht te laten zitten (ik doe geen doek over de kooi, want ze mag er 's avonds nog uit tot ik zelf naar bed ga, maar ik heb wel zo'n lamp met zo'n regel-schuif-ding, dus ik kan die lamp gewoon niet zo fel aanzetten, misschien dat dat ook helpt)

Ze zit nu echt heel graag onder het bureau, ziet er best grappig uit :P

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: december 08, 2005, 19:19:31 pm »
Lief toch.. :hart: