Ik heb maar 1 personata; maar ik heb dat verhaal ook diverse keren gelezen. Toen dacht ik wel: ojee. Maar ik ben heel benieuwd of die opmerking over stressgevoeligheid meerdere keren geconstateerd is of dat het allemaal op dezelfde bron berust. Daar kom ik niet achter.
Ik heb dus maar 1 personata en kan niet vergelijken en daarnaast heb je natuurlijk ook nog met karakters te maken.
Joda is druk, nieuwsgierig en inderdaad wat nerveus (vind ik). Als de jongens vriendjes hebben en druk spelen, hoef ik dr niet uit de kooi uit te halen. Ook schrikt ze nog steeds van onverwachte geluiden, wapperbewegingen van mijn jongste als die in de buurt van de kooi staat, laagovervliegende vliegtuigen enz. Gebeurt dat als ze bij mij is, dan probeert ze nog regelmatig weg te springen. Soms denk ik dat zou elke vogel doen of ik ben niet zo goed in het tam maken. Ik denk ook weleens aan die stressgevoeligheid en als ik dat combineer met Joda's geschiedenis dan klinkt dat ook wel weer redelijk (ze komt uit een moederloos nestje dat net op tijd door iemand zonder agaervaring, maar wel valkjeservaring is gered, daar heb ik dr met 5 weken vandaan gekregen)
Aan de andere kant: als je ze pas met 10 maanden zou mogen aanschaffen, dan is het wel heel bijzonder dat ze het zo goed doet bij ons.
Ik weet het dus niet.
Maar ben wel heel nieuwsgierig wat anderen hierover te zeggen hebben.