Auteur Topic: Welke vogels hebben jullie in je achtertuin ?  (gelezen 97412 keer)

Asura

• Gast
Re: Welke vogels hebben jullie in je achtertuin ?
« Reactie #75 Gepost op: april 25, 2005, 15:47:50 pm »
M'n vader heeft zojuist in het nestkastje gekeken dat aan de voorkant van ons huis hangt. Daar zitten koolmezen in te broeden, maar nu blijken er al 6 lieve, kleine, schattige baby-meesjes te zijn!! En nog 2 eitjes die misschien nog wel gaan uitkomen, want de jongen waren echt nog heeeel piep-klein! Zoooo lief!!! :hart:
In de achtertuin zijn pimpelmeesjes bezig, maar daar hebben we nog niet durven kijken omdat ik zag dat er een meesje in het huisje zat en die wilden we niet verjagen.. maar zeer binnenkort gaan we daar ook kijken. Echt leuk zeg! :thumbsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #76 Gepost op: april 25, 2005, 16:36:47 pm »
Ja lief!!! :thumbsup:

Offline croky

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
« Reactie #77 Gepost op: april 28, 2005, 22:38:22 pm »
lkon en daar tref ik regelmatig houtduiven koolmeesjes eksters en musjes

anja

• Gast
« Reactie #78 Gepost op: mei 09, 2005, 16:33:08 pm »
Grutto's gesignaleerd, eenden met pulletjes(platte pulletjes op de weg, door mensen die zonodig harder moeten rijden dan de max.snelheid van 60) >:( en warempel een lepelaar die door de sloot baggert en zijn naam dan ook eer aan doet, heel leuk om te zien ::)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #79 Gepost op: mei 09, 2005, 16:38:27 pm »
Vanmorgen was er een jonge merel tegen mijn raam gevlogen.. heb hem even in een kartonnen doss gezet om bij te komen (hij was echt daas, snavel wijd open..) en na een half uur, toen ik zijn ouders en 3 broertjes en zusjes in de tuin zag heb ik de doos neergezet en open gedaan. Hij hoorde zijn familie en was foetsie.. sloot zich al roepend om eten meteen weer aan..  :hart:

linnuhpin1985

• Gast
« Reactie #80 Gepost op: mei 09, 2005, 18:55:35 pm »
wij hebben hier buiten ook jonge koolmeesjes.
Alleen kan ik niet kijken hoeveel het erzijn, want het blok waar ze in zitten is ng al erg gammel, en alsik het beet pak ben ik bang dat het uit elkaar valt, dus dat wil ik niet op me geweten hebben

anja

• Gast
« Reactie #81 Gepost op: mei 10, 2005, 07:49:26 am »
Merels en duiven zie ik ontzettend hard bezig met een nest, of zitten op nest. De eksters zijn heel hard bezig met het proberen te stelen van de eitjes....Dat telt ook voor waarschijnlijk een rat, liggen aan de overkant leeg gevreten eendeneieren(nouja die worden dan in ieder geval niet platgereden) :o

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #82 Gepost op: mei 10, 2005, 08:49:36 am »
Ja, er worden ontzettend veel merelnesten verstoord door eksters. Bij mijn moeder in de tuin ook al twee keer.. Zo sneu... En jonge eendjes overleven het al bijna helemaal niet meer dat is echt een ramp.. Reigers, snoeken, van die hele grote meeuwen, je ziet ze gewoon achter elkaar opgevreten worden... :(

miekje

• Gast
« Reactie #83 Gepost op: mei 18, 2005, 22:21:22 pm »
Wij hebben drie nestkastjes in te tuin en alledrie bewoond door koolmezen! :thumbsup:
In de dakgoot van de buren zit een nest spreeuwen, een hoop geschreeuw daarbinnen!  :)
We wonen naast een bos, dus heel af en toe zit er ook een specht in de tuin! Is ook heel leuk om te zien!
Ik heb één keer, een paar jaar geleden, een ijsvogel bij ons in de tuin gezien!! Was echt heel bijzonder, hij zal de weg wel zijn kwijtgeraakt.
Ik heb er daarna nooit meer één gezien.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #84 Gepost op: mei 19, 2005, 08:35:53 am »
Gezellig daar bij jullie, met al die nesten!! :thumbsup: Mooi hè die ijsvogels, ik heb er eens één hier in het park gezien... was helemaal opgetogen..  :hart:

Melly

• Gast
« Reactie #85 Gepost op: mei 19, 2005, 15:25:07 pm »
sinds een paar dagen hebben wij putters in de voor tuin en ze zijn een nestje aan het maken :thumbsup:  het rare van alles is dat ze met z'n 3 zijn of is dit normaal?

Gr Melly

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #86 Gepost op: mei 19, 2005, 15:26:20 pm »
Geen idee, lijkt me niet...  ???

Melly

• Gast
« Reactie #87 Gepost op: mei 19, 2005, 15:28:49 pm »
Nee, lijkt mij ook niet maar het is hartstikke mooi om ze te zien :thumbsup:

Gr Melly

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #88 Gepost op: mei 19, 2005, 15:30:55 pm »
Heb even gekeken in de database van de Vogelbescherming:

Algemene informatie
De putter komt oorspronkelijk voor langs de zonnige randen van vochtige loofbossen. Nog niet zo lang geleden zijn putters begonnen zich aan te passen aan door de mens gemaakte landschappen, zoals boomgaarden en parken. De belangrijkste voorwaarde voor de aanwezigheid van putters is een rijke vegetatie met veel composieten (distels, paardenbloemen). Deze planten produceren de zaden waarvan de putter vrijwel geheel afhankelijk is. Alleen de jongen krijgen tijdens hun groei ook veel insecten. Deze bevatten de voor de groei zo belangrijke eiwitten.

Status: Broedvogel
Trek/stand/winter: Standvogel
Trend en aantal: De putter is tamelijk algemeen, sinds de populatie in de 70'er jaren sterk begon toe te nemen. Sindsdien is het putterbestand meer dan verviervoudigd. In 2000 broedden er 18.000 paren putters in Nederland

Hier een tuintip:
Snoei uitgebloeide compositen (distels, asters, margrieten en dergelijke) niet af wanneer deze in het vroege najaar uitgebloeid raken. Putters zullen het gehele najaar en de winter een mogelijk bezoek aan uw tuin brengen wanneer er voldoende van deze zadenrijke planten staan. 

Melly

• Gast
« Reactie #89 Gepost op: mei 19, 2005, 16:40:18 pm »
dank je Loes  maar ik vindt het wel raar dat ze voor ons huis gaan broeden terwijl een paar kilometers verder een groot bos staat en 2 huizen naar achter ook een stuk bos staat. en nu vindt ik het wel jammer dat we ons grasveldje in de tuin hebben ingeruild voor een vijver er stonden namelijk altijd wel een paar paardebloemen in ze zijn trouwens net weer terug gekomen ik vind het echt mooie vogels die putters

Gr Melly