Auteur Topic: hoe leer ik fred iets af  (gelezen 3615 keer)

fred

• Gast
hoe leer ik fred iets af
« Gepost op: december 15, 2005, 12:14:48 pm »
Hallo,

Sinds 22 oktober hebben wij een nieuwe huisgenoot. Hij/zij heet Fred en is een witkuif. Zeer lief, grappig en aanhankelijk. Fred is een vogel met een verleden die in 2002 het levenslicht zag bij een kweker en nu in ieder geval is aanbeland bij eigenaar nr. 3. De vorige eigenaar heeft hem gekocht van mensen die er niet 'goed' voor hadden gezorgd, hij had behoorlijk veel donkere veren (kreeg patat) en zat in een kleine kooi. Nadat fred was verhuisd naar zijn nieuwe adres (mensen hadden ook een amazone) op nieuwe voeding was gezet, grote kooi had gekregen begon hij flink op te knappen. Deze mensen hebben hem te koop aangeboden en nu woont Fred bij ons.

Helaas komt met een verhuizing natuurlijk ook veranderingen aan de orde, vooral voor Fred en daar zit denk ik het probleem. Voorheen waren de mensen aan het werk (boerderij) en alleen tijdens koffie en eten in de woonkeuken aanwezig waar ook de vogels hun plek hadden. Ook was Fred nogal onderdanig ten opzichte van de amazone, het is een watje naar andere vogels toe. Nu bij ons is het de omgekeerde wereld. Ik werk niet en ben elke dag in huis. Helaas is voor Fred heel vreemd dat ik er altijd ben. Maar helaas kan ik natuurlijk niet in de tuin gaan zitten om hem het idee te geven dat er niet de hele tijd iemand over de kamervloer is. Zodra ik niet in de kamer ben is hij rustig maar als hij hoort dat ik in de keuken ben maakt hij behoorlijk veel lawaai om te laten weten dat hij mij heeft gehoord. Ik zal dit gedrag af moeten leren, maar hoe? Zodra fred lawaai maakt ga ik niet de kamer maar wacht tot ie een poos stil is om hem vooral niet het idee te geven dat ik de kamer inkom omdat hij lawaai maakt. Maar ik wil natuurlijk niet verbannen worden naar de keuken. Ook de radio kan ik niet meer aanzetten zoals ik normaal deed voordat hij hier in huis kwam, flink veel lawaai maken als er muziek is.

Mijn vraag is: is er nog hoop voor aanpassing en verandering?

Wickingh

• Gast
Re: hoe leer ik fred iets af
« Reactie #1 Gepost op: december 15, 2005, 14:22:59 pm »
en welkom

ER-Merinda

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: december 15, 2005, 14:45:31 pm »
Welkom, en ik wens je heel veel geduld.
Want het zal best een tijdje duren voordat Fred helemaal gewent zal zijn.
In de tussentijd als jij binnenkomt, neem iets lekkers mee, en maak jou komst iedere keer weer tot een feestje.
Uiteraard niets geven als hij op jou schreeuwt, daarna pas.

Succes
;) Peter

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: december 15, 2005, 15:39:01 pm »
Inderdaad, nooit reageren op het schreeuwen, alleen reageren als hij het goed doet, dus stil is... D

fred

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 15, 2005, 16:15:49 pm »
Hallo Peter, Loes,

Heb de stappen van Hooimeijer gelezen en voordat Fred bij ons kwam heb ik me helemaal suf gelezen om in ieder geval te zorgen dat we niet stomme fouten zouden maken. Momenteel zit hij (sinds 10 min) te brullen in zijn kooi: HONGER, ETEN KLAAR!!!!! Ik reageer daar dan ook niet op, maar ik moet zeggen: pfffffffffff wordt ook moeilijk om nu nog in de kamer te komen, hij zal niet meer stil worden tot de doek erover gaat.

Ook weet ik dat hij met de zon gaat: ook al hebben we nog zoveel verlichting aan, zon onder, fred wil slapen. Hij is dan zo onrustig, je krijgt hem zelfs op schoot niet rustig het is net alsof er een knopje om gaat bij fred.

Het moet toch wel anders gaan worden in de toekomst, want ik wil mezelf constant verbannen naar de keuken en een beetje achter de pc hangen omdat ik niet in de kamer kan. Zal wel laten weten of het beter wordt.

ik zal alle tips lezen en waar mogelijk is toepassen,                      Karin

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: december 15, 2005, 16:57:02 pm »
Ach arme Karin, ik snap dat dit heel moeilijk is... Ik ben blij dat je je al wat ingelezen had voor je Fred kreeg. Je hebt moet ik eerlijk zeggen ook niet bepaald een makkelijke soort gekozen! Vaak wordt afgeraden een witkuif als huiskamervogel te nemen (o,a, door Hooimeijer). Vaak komen er problemen na een aantal jaren..
Ik zou elke verbetering uitbundig belonen voorlopig. Dus als hij stil is, leuke dingen met hem gaan doen, praten, rondleiden, etc.! Straal negeren als hij schreeuwt, maar dat weet je al.. ;)
Ik heb trouwens ook een gaai die als het donker wordt meteen wil gaan slapen en die slaapt ook onder een doek! Niks mis mee hoor! ;)

Wickingh

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: december 15, 2005, 20:35:30 pm »
Hai Karin,

Citaat
Vaak wordt afgeraden een witkuif als huiskamervogel te nemen (o,a, door Hooimeijer). Vaak komen er problemen na een aantal jaren..

Ik ben het niet altijd met de man eens , maar nu wel!!!!!!!!!
Een witkuif zal eenmaal met dit soort gedrag begonnen er niet snel mee ophouden.
Ik ben bang dat het veel geduld nodig zal hebben en dat is niet makkenlijk met het geluid van deze soort,

mvg Frank

dutchgerard

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: december 16, 2005, 12:14:04 pm »
Tja ik ken een man die in een flat woont en als hij er niet is de kakatoe in de kelder moet zetten omdat hij de buren wakker houdt, ook overdag als hij weg moet.......... Het zijn inderdaad niet de makkelijkste vogels, ze vragen ontzettend veel aandacht.

fred

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: december 19, 2005, 11:41:35 am »
hallo Frank en iedereen verder,

Voordat Fred bij ons kwam wonen, heb ik me echt overal (van allerlei verschillende mensen en deskundigen) suf gelezen om er vooral achter te komen of het verstandig is om een kuif te nemen. Het vervelende is dat je altijd berichten kunt vinden die zeggen wat jij hoopt dat ze zeggen, toch?

Fred zit nu lekker in zijn kooi en is nu stil. Het gekke is met hem dat zodra je de deur uitgaat hij op zijn stok gaat zitten, niets zegt, echt niets ook geen gil of wat dan ook. Ook nu ik de kamerdeur naar de keuken heb dichtgedaan en in de hobby kamer zit is hij aan het spelen met een speeltje (ik hoor gerinkel) en zal ik hem waarschijnlijk niet horen. Hij kan keurig rustig zijn. Daar was hij ook aan gewend dat er niet constant iemand in huis was die tegen hem aan het praten was. Nu ben ik 'helaas' altijd thuis en fred vind dat dus vreemd, kan het helaas niet veranderen door het huis uit te gaan.

Als hij lawaai maakt negeer ik hem en als ik de kamer binnenkom dan begroet ik hem als eerste en prijs hem en geef hem iets lekkers, alleen doe ik niet te uitbundig want dan raakt hij alleen maar super opgewonden en gaat wippen en 'kuifen' op zijn stok. Ook als hij uit de kooi is en bij mij op schoot zit of op tafel als ik koffie drink en hij iets te knabbelen krijg is hij een super keurige vogel en hij is super aanhankelijk.

Expres heb ik niet gekozen voor een jonge vogel aangezien net als met honden en katten iedereen een baby wil en zodra ze groot zijn veel mensen het niet meer leuk vinden en een hond of kat weer van de hand doen. Ik gaf liever een vogel een tweede kans bij ons. Hoop dat het gaat lukken.

karin

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: december 19, 2005, 14:02:34 pm »
Maar gaat het nu al wat beter met schreeuwen of niet? Het is toch puur aandacht vragen. Hij moet leren dat hij alleen aandacht krijgt als hij rusig is. Alleen zou ik hem niet als eerste begroeten als je de kamer in komt. Eerst net doen fo ie er niet is en dan z

fred

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: december 19, 2005, 14:40:06 pm »
Hallo Loes,

Vandaag is fred redelijk rustig en kan ik redelijk normaal mijn huishouden doen. Ik ben dan ook veel in de kamer vandaag, met allerlei klusjes. Helaas kan hij niet de hele tijd uit zijn kooi zijn hoewel fred zodra ik mijn rust neem hem op schoot neem, knuffel en met speeltjes bezig ben. Hij wordt er wel super opgewonden van als hij op de tafel mag en gaat dan ontzettend gek doen, springen met zijn kuif op maar gelukkig zonder lawaai.

Moet ik als ik in de kamer kom en fred hallo tegen mij zegt hem ook begroeten? is dat dan niet alsof hij de rangorde bepaalt? Als ik door de voordeur kom dan hoor ik fred al Halloooooooo zeggen, op een schattige zachte toon. Hij kan wel op een normaal volume babbelen en praten.

karin

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: december 19, 2005, 15:01:02 pm »
Schattig zeg!! Je moet altijd zorgen dat jiij eerst aandacht vraagt. Dus je reageert niet op hem, maar negeert hem. Pas als jij zijn aandacht krijgt (doe iets geks, klap in je handen ofzo) ga je hem begroeten of aandacht geven. Ik vind dit in jouw geval belangrijk omdat hij een om aandacht schreeuwer is. (zelf neem ik het niet altijd even nauw met deze dingen en reageer wel op mijn Sjakko als ik daar zin in heb). Fred moet leren dat jij bepaalt wanneer hij aandacht krijgt en niet hij..
Misschien is dlit ook een leuk topic om te lezen voor jou! ;)

fred

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: december 20, 2005, 20:54:27 pm »
Hallo Loes,

Fred was vandaag uitermate braaf, niet 1 keer een schreeuw (totdat hij naar bed wou). Heb hem vandaag mee genomen naar de keuken waar ik nog een metalen onderstel had staan van een barkruk wegens reparatie. Fred kon daar mooi op zitten en kijken hoe ik aan het afwassen was en de vaatwasser uitpakte. Heb later het 'zitje' ook in de douche gezet en fred gesproeid, iets wat ie niet zo super vind. Ik vraag me af zou ik ook gewoon de douche kunnen gebruiken ipv plantenspuit?  Heb ook al ergens gelezen dat dat niet goed voor een vogel was, dat het beter was om te nevelen. Het zou wel makkelijker zijn om te zorgen dat de temperatuur dan ook lekker lauw is. Zelfs vanmiddag toen er visite kwam was fred normaal aan het brabbelen. 

Heerlijke dag vandaag,                           karin

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: december 20, 2005, 21:24:52 pm »
Wat s