Auteur Topic: Eitjes verwisselen  (gelezen 3118 keer)

Peter Wauben

• Gast
Eitjes verwisselen
« Gepost op: december 17, 2005, 23:41:11 pm »
Wat ik nu eventjes eens graag wil weten,doen jullie ook aan eitjes verwisselen.
Zeker de eerste eitjes ben ik van plan te verwisselen voor kunst ,om na het vierde eitje weer alles terug te leggen.
Dit met de bedoeling om het leeftijd verschil van de eerst geboren jongen een beetje gelijk te trekken zodat ze betere overlevingskansen hebben.
Ik heb namelijk al links en rechts op internet rondgespeurd maar nog niks kunnen vinden wat ik kan gebruiken.
Mijn vraag is dus ,doen jullie dat ook en hoe?

Wickingh

• Gast
Re: Eitjes verwisselen
« Reactie #1 Gepost op: december 18, 2005, 03:04:32 am »
Hai,

waarom ingrijpen in een natuurlijk proces, in het wild worden ook geen eieren vervangen door kunst eieren.

Kakarikies kunnen grote nesten goed aan hoor zelfs als er elke keer een dag tussen zit,

mvg Frank

Peter Wauben

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: december 18, 2005, 23:27:39 pm »
Nee, in het wild gebeurt dat ook niet.
Maar mijn kakarikies leven  niet in het wil.Bij kanariekwekers gebeurt,  het bij papegaaien gebeurt het ,
en durf te wedden ook bij parkieten kwekers.
Anders kon men wel nergens die kunst eitjes verkrijgen omdat er geen vraag naar was.
Dus waarom wordt het dan wel gedaan??

ER-Merinda

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 19, 2005, 11:27:32 am »
Eitjes wisselen:
Wel;
- als de ouders de eierenkapot pikken,
- als de ouders de jongen niet groot voeren,
- als de pleegouders niet bevruchten maar wel optrekken,
- omdat men zelf denkt dat een verschillend nest te zwaar zou zijn voor de ouders.
- last but (zeker) not least - omdat het geld opbrengt.

Niet;
- als er geen medische reden voor is een vogelpaartje zelfs in gevangenschap heel goed een normaal nest groot kan trekken.
- verschillende leeftijden krijgen verschillend voer van de ouders en dit is zo in de natuur geregeld.

Dat eieren te koop gevraagd/aangeboden worden heeft uiteraard alleen maar 1 reden;

lineola

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 19, 2005, 17:59:16 pm »
hoi, ik verwissel ook geen eitjes, met de reden: (is ook al gezegd, maargoed)  gebeurt in de natuur ook niet, nou zou je kunnen zeggen: vogels zitten in de natuur ook niet in een kooi..maar das een andere discussie..
in ieder geval, laat ze gewoon liggen, de ouders kunnen dit zelf heel goed voor elkaar krijgen, en zo niet, dan mocht het gewoon niet zo zijn deze keer.. heb dat vooral gezien met vogels die voor het eerst een nestje hebben, dat gaat gewoon vaak fout, omdat ze nog geen ervaring heben, ik heb 1 keer overwogen om ze om te wisselen voor nep-eitjes, omdat het popje elke keer de eieren opvrat.
toen ze laatst weer eieren had, zag ik de bui al weer hangen en heb ik ze toch laten liggen, en tot mijn verbazing liet ze de eieren dit keer gewoon met rust,
met als resultaat, alle eieren bevrucht en alle 6 jongen netjes op stok gekregen, ondanks de grote leeftijdsverschillen, de oudste jongen helpen zelfs mee met het opvoeden van de jongste vogels
heb in ieder geval het idee dat de pop nog geen behoefte had aan baby's , en later wel
dus laat in ieder geval de natuur nog een beetje zijn gang gaan, (de vogels beslissen het zelf wel) dan komt het meestal wel goed...das toch het mooist om te zien  ;)

groetjes marjan

Peter Wauben

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 19, 2005, 21:56:11 pm »
Kijk hier heb ik dus iets aan.
Voor het geld doe ik het niet , maar was eventjes benieuwd waarom het wel gedaan wordt.
En hoe jullie mening hierover is.

Offline Henk

• Net geringd
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: december 24, 2005, 20:34:17 pm »
volgens mij doen ze het bij de kanaries toch om ook de jonge vogels een kans te geven om te overleven en niet alleen de oudste
maar goed dat kan ik mis hebben natuurlijk
je zult zien dat als je bij een kanarie de eieren niet raapt de jongste telgen het meestal niet overleven
en dan is geld volgens mij hier niet de drijfveer

en ook bij de kakariki zie je vaak dat de jongste het niet overleven vooral als je nesten hebt zes of groter
dus ik vind het een optie blijven
ik zou zeggen probeer het gewoon een keer en je weet of het daadwerkelijk scheelt

groeten
henk

ER-Merinda

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: december 25, 2005, 23:22:09 pm »
Zelf heb ik een uitgesproken mening dat je de natuur hierin haar gang moet laten gaan.

Maar als je de eieren zou rapen, hoe sta je dan er tegenover dat de pop bij het uitkomen veel meer werk te verrichten heeft omdat de jongen dan allemaal tegelijk evenveel aandacht opeisen bij het voeren?
Ik vindt deze extra druk niet opwegen tegen het verloop van de natuur.
Deze extra druk zal de pop toch ook de nodige energie kosten.

Normaliter worden jongen in volgorde geboren en vragen dan ook in volgorde hun toegemeten aandacht.
Doorgaans is het voor het koppel absoluut geen probleem om hun eigen legsel zelf groot te trekken. je zou zeggend at hier over nagedacht is.

Mocht een jong overlijden is het naar mening over het algemeen niet te wijten aan de onmacht van de ouder, maar aan de natuurlijke zwakheid van het jong omdat het bij het gros van de kwekers zonder ingrijpen wel goed gaat.

dutchgerard

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: december 26, 2005, 09:55:35 am »
Heb vroeger jaren kanaries gekweekt (hazards) en nooit eieren weggehaald.
Er is nog nooit een jong doodgegaan!

Peter Wauben

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: december 26, 2005, 23:08:34 pm »
Er zijn toch verschillende meningen over zo te horen.  :CENS
Wat ik dus weer niet begrijp???
Bij de kanaries heeft het stukken minder invloed, dan bij parkieten,dus waarom zogenaamd niet doen bij de parkieten terwijl het wel meer effectief is.
En als je zegt op de pop komt meer druk te liggen ben ik het er niet mee eens want de parkietenman voert mee.
Terwijl het bij de kanaries zo is dat de man meerdere poppen heeft en de pop hierdoor dus meestal het broedsel alleen groot moet brengen.
Ergens vindt ik het dus persoonlijk geklets uit het luchtledige.
Niet om iemand op de tenen te trappen,maar toch.
En om het nogmaals te herhalen,het is dus niet voor het geld.

Offline Henk

• Net geringd
« Reactie #10 Gepost op: december 27, 2005, 09:52:05 am »
Heb vroeger jaren kanaries gekweekt (hazards) en nooit eieren weggehaald.
Er is nog nooit een jong doodgegaan!

had je toen een man en een pop bij elkaar of een man en meerdere poppen in verschillende kweekkooien

groeten
henk

dutchgerard

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: december 27, 2005, 11:37:34 am »
Een man en een pop in een broedkooi.
Ze brachten samen de jongen groot en als het popje aan een nieuw legsel begon haalde ze ik ze uitelkaar.
De man zorgde dan verder voor de jongen en als die dan zelfstandig waren liet ik man en pop weer bijelkaar.
Dat ging altijd prima. Volgens sommige kanariekwekers deed ik het niet goed, maar het werkte bij mij prima!

Offline Henk

• Net geringd
« Reactie #12 Gepost op: december 29, 2005, 18:35:32 pm »
ja als je man en pop bij elkaar laat totdat de pop met een nieuw legsel begint dan zou ik ook geen eieren rapen
in het geval van een kanarie dan
want dan kunnen ze met zijn tweeen heel makkelijk een nestje van 4 jong aan dat is geen enkel probleem
maar het wordt natuurlijk een ander verhaal als je een koppel kakariki's hebt die een nest hebben van 8 tot 10 eieren
dan zit er tussen het eerste en het laatste jong wat geboren wordt toch wel heel erg veel verschil
zo plus minus 14 dagen

groeten
henk