Auteur Topic: Kaketoe ja of nee  (gelezen 9911 keer)

cézanne

• Gast
Kaketoe ja of nee
« Gepost op: december 22, 2005, 20:34:48 pm »
hallo,
ik had in de vorige topic "welke kaketoe" al gereageerd, maar kreeg de tip een eigen te beginnen.
mijn vriend en ik willen graag een kaketoe. wij hebben toevallig allebei al een zwak gehad voor papagaaiachtige. en vinden t prachtige dieren. 't is bij ons geen opwelling wij denken er serieus over na. maar wat mij dus  tegenhoudt zijn de slechte verhalen die je veel hoort. mijn vriend wilde graag een molukkenkaketoe maar door alles wat we daarover lazen zijn we erover uit dat, dat geen goed idee is. waarom? omdat ze

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Kaketoe ja of nee
« Reactie #1 Gepost op: december 22, 2005, 20:44:56 pm »
Over het algemeen wordt dus ook een witkuif afgeraden voor in de huiskamer... Helaas gaat er ook met een witkuif vaak iets mis. De eerste jaren gaat meestal prima, maar als ze volwassen worden beginnen de problemen!! :( En ik heb je andere stukje gelezen en als je de parkeitjes af en toe al te luiddruchtig vind.. zou ik het je echt afraden!! ;)

cézanne

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: december 22, 2005, 20:54:57 pm »
ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik t altijd heerlijk rustig heb in huis. maar ikzou niet meer zonder mijn pietjes kunnen. dus dat is t probleem niet. 't is gewoon wel eens lastig als je wilt uitslapen en de pietjes schreeuwen je wakker of als je net je soapie zit te kijken en ze er doorheen aan t schreeuwen is wel es irri ja.. maar zoals ik al zei ik vind mn pietjes erg gezellig en zou niet zonder ze meer kunnen. en heb r zeker geen spijt van. ik zie t ook als leren en dat doe ik zeker van ze. 't zijn net kaketoes maar dan alles kleiner.. iets minder troep, minder poep, kleinere beschadigingen en iets minder herrie. maar toch blijf ik de witkuif erg intressant vinden. ik snap dat die problemen erbij komen.. maar wat is dan leuk? wat raad je me dan aan?
groetjes

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: december 22, 2005, 21:36:45 pm »
Haha! Als je het mij vraagt zou ik natuurlijk zeggen: een grijze roodstaart! Ik ben stapel op mijn grijsje.. Maar nee hoor, dat is echt iets wat je zelf moet afwegen. Er wordt vaak wel gezegd, dat de grijze de makkelijkste huiskamervogel is. Tegenwoordig beginnen mensen ook vaak aan een edelpapegaai. Ook bonte boertjes en meyerpapegaaitjes zijn leuk. Als ik jou was zou ik eens gaan lezen hier op het forum over de diverse soorten en goed de voor- en nadelen afwegen! ;)

cézanne

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 22, 2005, 21:59:54 pm »
ja ik ben al heel veel aan het lezen ben soms dagen zoet. ben notities aan 't maken, alvast wat opvoedtips en idd de voor en nadelen. dus ik begin er niet zomaar aan. mijn vriend is er gewoon wat makkelijker in. hij neemt nix aan van wat ik zeg. is al teleurgesteld w.b. de molukken. hij was ook nooit zo'n voorstander van de grijze roodstaart hij zegt dat 't schreeuwerd zijn en bijters en moeilijke vogels. maar ik zal zeker eens wat meer rondsnuffelen over grijze roodstaarten. misschien dat ik zijn mening wat kan veranderen  :CENS
bedankt voor de tip!

ER-Merinda

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 22, 2005, 22:02:38 pm »
Citaat
't zijn net kaketoes maar dan alles kleiner
En daar sla je denk ik de spijker op de kop. Bij kakatoes is alles groter en harder en meer.

Grotere troep, veel ahrder schreeuwen en veel meer stof.
Een huiskamervogel (weet hij dit ook?) zal misschien niet zo vaak schreeuwen, zegt men, maar als - dan door merg en been.

't is maar dat je het weet. ;)

Vaak zie je vragen als: "welke soort moet ik nemen."
Maar wat en welke je wilt moet toch zeker niemand anders beslissen?
Natuurlijk kun je altijd een moderne kakatoe nemen, gaat altijd goed.

:P

Citaat
hij was ook nooit zo'n voorstander van de grijze roodstaart hij zegt dat 't schreeuwerd zijn en bijters en moeilijke vogels
jazeker de,.....'echtscheidingsmakelaar'                         http://www.echtscheidingsmakelaar.nl/

Bezin je heel goed voordat je hieraan begint!!!

cézanne

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: december 22, 2005, 22:46:30 pm »
ehm.. volgens mij weet ik dat donders goed ja.. dat alles groter harder en meer is.. dat probeerde ik ook te vertellen in mijn bericht.
niemand anders beslist wat wij willen nee. maar deze forum is er toch om advies te vragen aan mensen die wel ervaringen hebben met iets waar jij aan wilt beginnen? 't is toch juist de bedoeling dat je zoveel mogelijk informatie verzameld voordat je aanzoiets begint als een papegaai?? en dat ze met tips komen als grijze roodstaarten ben ik heel blij mee.. wij willen ook liever een kaketoe maar ik zal zeker mijn intresse wat verbreden door ook eens te kijken bij grijze roodstaarten.
maar wat bedoel je met een moderne kaketoe?? en dat t altijd goed gaat? want daarom ben ik ook op deze forum voor een kaketoe die ik als huisdier wil houden.
groetjes

ER-Merinda

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: december 22, 2005, 22:58:51 pm »
Als ik jou reactie's lees, zou ik eerst zorgen dat ik het met mijn vriend eens werd, anders kun je je natuurlijk informeren wat je wilt. maar jullie zullen het toch samen eens meoten wordne. En als hij een grijze al 'lastig' vindt, ...

Ik bedacht me wel twee keer.

jeske5

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: december 22, 2005, 23:48:42 pm »
Welkom Cezanne!
Ik vind het heel goed van je dat je zoveel mogelijk informatie inwint, voor je tot de aanschaf overgaat!  :thumsup:
Ik kan je helaas geen advies geven, omdat ik gewoon te weinig weet van kaketoes. Ik hoop dat andere mensen je hier op het forum wel raad kunnen geven (en hopelijk ook op een serieuze manier), maar daar ben ik eigenlijk wel van overtuigd!
Groetjes Jeske

ER-Merinda

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: december 23, 2005, 08:24:34 am »
Jeske, dan ben ik blij dat jij mij zo serieus neemt.
:elvis:
Sorry maar bij mij gaat de mens nog altijd voor de vogel.
Zeker als de vogel nog aangeschaft moet worden.

Maar blijkbaar mag ik hier niet waarschuwen voor de gevaren die eraan kleven als je een perce vogel wilt waar je huisgenoten enige afkeer voor uitspreken, daarbij ook nog een vogel waar net zoveel gefundeerde tegen- als voorstanders voor zijn. Of, Jeske, ben jij een voorstander van het aanschaffen en dan weer doorstoten van een vogel naar SMP of NOP! Houdt de economie wel hoog.  :cool:

De serieuze vraag van Cezanne was: "dus is een kaketoe geschikt als huisdier (witkuif of molukken) of raden jullie 't af?!"

Cezanne, Uiteraard moet iederen zelf weten wat hij doet, als je diverse topics leest hier en op andere forums, kun je heel duidelijk lezen dat een Kakatoe niet altijd geschikt is als huiskamervogel, vaak minder dan een grijze of edel of amazone.

Mijn antwoordt is dan misschien niet met de woorden geschreven die je graag hoort maar wel degelijk serieus.
Denk ook aan je vriend, ik neem aan dat je hier nog langer mee door het leven wilt. Bedenk daarbij dat hier op PLF, vaak alleen de positieve verhalen vertelt worden, juist door reacties met een ondertoon als die van Jeske.

Ik probeer je serieus tot nadenken aan te zetten en ik wens jou en je vriend zeker succes met je beslissing.
;) Peter

Cosch

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: december 23, 2005, 09:03:06 am »
Wat goed dat je je zo goed inleest!  :thumsup:
Bedenkt dat je niet voor niks veel negatieve verhalen over kaketoes leest. Inderdaad staan ze bekend om schreeuween e.d.
We hebben regelmatig bij de kooien in het NOP (opvangcentrum papegaaien in Veldhoven) gestaan bij de witkuif en molukken kaketoe. En geloof me, als die beginnen te schreeuwen doet dat pijn aan je oren. En dat is nog wel buiten. Laat staan in je huiskamer!  :o
En tuurlijk kun je een kaketoe van jongs af aan zelf opvoeden. Maar de kans dat het fout gaat is groot. Omdat het nou eenmaal geen huiskamer vogels zijn!

Maar het zijn wel weer hele lieve knuffels en zien er natuurlijk fantastisch uit.
Maar ik persoonlijk zou hem ook niet zo lief meer vinden als ze zo krijsen. Dat gaat door merg en been.
Nogmaals, ik zeg niet dat dat gebeurd maar de kans is groot!

En grijsjes zijn zo lief en grappig! En net zulke knuffels!  :hart:
Grapje  hoor  ;)

Gr Corina

Riboet

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: december 23, 2005, 11:05:29 am »
Ik ben het met ER-Merinda eens, dat jullie het eerst zelf eens moeten worden met elkaar. Je schrijft dat je vriend niets wil aannemen. Ik vind dat ook een slechte basis voor de opvoeding van een papegaai, van welk soort dan ook. Je moet immers beide achter de opvoeding van een gaai of welk ander huisdier dan ook staan en beide consequent zijn. Vooral dat laatste is heeeeeel belangrijk bij dieren die zo ontzettend kunnen manipuleren als een papegaai. Ik heb bovendien ervaring met het hebben van een huisdier waar door de een van gehouden werd en die door de ander verafschuwd werd. Een ding kan ik je dus wel zeggen: dat is geen goede basis en het doet je dier veel tekort!

Dus zet eens op een rij wat jullie precies willen. En stel ook de vraag: WAAROM! En WAAROM nou juist een kaketoe?
Dat zijn niet de makkelijkste vogels, ik waag me er niet aan, ze zijn me veel te fijngevoelig. Ik vind een grijze al lastig (en daardoor fascineren) maar ik heb er wel vier in de huiskamer. Maar zelfs met deze ervaring durf ik me nog niet te wagen aan een kaketoe als huiskamervogel.

Ik vind de vergelijking van parkieten en kaketoes de plank trouwens volledig misslaan. En dan gaat het niet om het enorme verschil in geluid (als je moppert dat je wakker wordt van je parkietjes, dan vraag ik me af of je niet rechtop staat in bed als de kaketoe om 06:00 het ochtendgloren aankondigt (ik kan in de slaapkamer mijn grijzen achter in de tuin al hoeren hoehoe-en als zomers de zon vroeg opkomt)) maar vooral het verschil in de relatie met jou. Een kaketoe wordt veel meer een maatje voor het leven, voelt emoties veel beter aan dan een parkietje. Je hebt veel meer vogel zeg maar.

De overstap van parkietje naar kaketoe vind ik dus te groot. Ik zou eens aan een andere gaai denken. Grijsje of een edelpapegaai. De laatste zijn nog fraai van kleur ook.

Pascalle

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: december 23, 2005, 11:36:54 am »
Ik kan je verder ook niet helpen aan meer info over een Kaketoe, maar heb er nu wel veel over gelezen hier. Ik vraag me eigenlijk af hoe je tot de eerste keus "Kaketoe" bent gekomen? Dat zal waarschijnlijk door het uiterlijk zijn..... Hij is super mooi. Maar na het lezen van alle info zou ik me toch ook maar eens achter de oren krabben. En ook als je vriend  een Grijze al lastig vindt....pfff!
Ik hoop dat je tot een verstandig besluit komt en dat niet de vogel er (over een aantal jaren) de dupe van wordt!
Met een grijze heb je al enorm veel stof en rotzooi en ben je de hele dag al aan het stofzuigen, maar hier lees ik dat een kaketoe nog vele malen erger is.... :o. Ik ben echt geen type wat de hele dag met een poetsdoek rondloopt, maar moet er toch niet aan denken dat er NOG MEER troep zou zijn.

Groetjes,
Pascalle en Gijsje

ps maar wel super dat je zoveel moeite neemt om eerst info te verzamelen!!!  :thumsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: december 23, 2005, 15:06:04 pm »
Moet toch even gniffelen over de reputatie die de grijze roodstaart heeft bij je vriend: schreeuwerds, bijters en moeillijke vogels!  ???
Elke papegaai kan zo worden als je ze niet opvoedt of verkeerd opvoedt.. Ik heb een hele rustige grijze, die eigenlijk n

cézanne

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: december 23, 2005, 15:11:29 pm »
kijk ER....... nogwattes
dit vind ik alweer wat serieuser klinken ook..
dat andere bericht van je zou ik best wat van willen aannemen maar kon ik ook niet echt serieus noemen!!
je antwoorden met "neem gewoon een moderne kaketoe dan komt t altijd goed"
nou sorry maar daar snap ik niet echt de reden van.
maar goed mijn vriend en ik worden t op den duur heus wel eens met elkaar, dat komt wel goed.. maar t is gewoon nog ff een discussie welk diertje past t beste bij ons?? en ik zoek dat uit info op internet en hij hoort me aan.
een grijze roodstaart wilt hij niet want die zijn vaak of worden eenkennig, zei hij later.. en kwam idd terug op dat schreeuwen enz..dat heb je bij iedere vogel wel. maar  en een molukken wil ik niet omdat 't een vrij ingewikkeld diertje is.. hij nu uiteindelijk ook niet door de info dier ik er over gevonden heb.
en een witkuif vinden we allebei leuk maar we hebben er geen haast mee.. ben me gewoon aan 't orienteren.
groetjes..