Auteur Topic: Papegaaienspeciaalzaak Dieca in Horn  (gelezen 102118 keer)

Wickingh

• Gast
Re: Papegaaienspeciaalzaak Dieca in Gorinchem
« Reactie #120 Gepost op: juni 03, 2006, 16:06:47 pm »
ja na 40 jaar misschien weet ie beter en gaat dat niet meer doen

Zou kortwieken dan niet volstaan? Hij weet immers al 40 jaar niet beter  ???

mvg Frank

Drahthaar

• Gast
« Reactie #121 Gepost op: juni 03, 2006, 16:10:54 pm »
lees boven! dan sping ie onder de autos

Wickingh

• Gast
« Reactie #122 Gepost op: juni 03, 2006, 16:15:34 pm »
Hoi,

als hij met ketting niet springt dan doet hij dat zonder ketting ook niet.
Misschien niet een geweldig mens/handelaar maar ga maar eens bij Dennis kijken op een zomerse dag.
Alle ara's zitten daar op standaards zonder ketting en die blijven er allemaal op zitten aangezien ze gekortwiekt zijn,

mvg Frank

Drahthaar

• Gast
« Reactie #123 Gepost op: juni 03, 2006, 16:24:54 pm »
als het zo makkelijk was zou zeker sjak al gedaan!!! misschien die van dennis zijn jong? die van sjak is oud, volgens mij kent ie wel het verschil tussen met en zonder ketting. sjak heeft het l geschreven denk ik

Pluisje

• Gast
« Reactie #124 Gepost op: juni 03, 2006, 20:39:22 pm »
Ik begrijp niet wat is er tegen om Rocko in een grote kooi/voliere voor de winkel te huisvesten
gekortwiekt of niet  ???.
Het zou bescherming, vrijheid van beweging, klimmogelijkheid en dezelfde omgeving bieden - oplossing of niet?
Dat stelde ik ook Sjaak voor.

Tommy

• Gast
« Reactie #125 Gepost op: juni 03, 2006, 22:24:24 pm »
Een papegaai aan een ketting voor een gaaienwinkel, oftewel...iets laten zien aan alle voorbij gangers wat niet mag en niet de bedoeling is? Dat vind ik ook niet erg handig ::) Ook al zou deze vogel er aan gewend zijn, wat ik best geloof...dat is toch niet slim om te doen? Of hangt er een bordje bij?...pootketting is verboden en slecht voor dieren...behalve voor deze ::) Ik vind zoiets dus echt niet kunnen ...sorry.

jeske5

• Gast
« Reactie #126 Gepost op: juni 04, 2006, 01:58:30 am »
Een papegaai aan een ketting voor een gaaienwinkel, oftewel...iets laten zien aan alle voorbij gangers wat niet mag en niet de bedoeling is? Dat vind ik ook niet erg handig ::) Ook al zou deze vogel er aan gewend zijn, wat ik best geloof...dat is toch niet slim om te doen? Of hangt er een bordje bij?...pootketting is verboden en slecht voor dieren...behalve voor deze ::) Ik vind zoiets dus echt niet kunnen ...sorry.

hier sluit ik me helemaal bij aan!  :thumsup:

Africangrey

• Gast
« Reactie #127 Gepost op: juni 04, 2006, 02:48:45 am »
Ik begrijp niet wat is er tegen om Rocko in een grote kooi/voliere voor de winkel te huisvesten
gekortwiekt of niet  ???.
Het zou bescherming, vrijheid van beweging, klimmogelijkheid en dezelfde omgeving bieden - oplossing of niet?
Dat stelde ik ook Sjaak voor.

Tja, ik ken een soortgelijk geval hier bij ons in het dorp.
Er is hier een ara gehuisvest in een ruime kooi op een winkelcentrum, eerder bij andere winkels.
Ik spreek hier over zeker 20 jaar ofzo.
Tuurlijk krijgt hij aandacht enzo van vaste voorbijgangers, maar dat achter tralies zitten heeft mijn twijfels.
Zeker een ara heeft zijn bewegingsvrijheid nodig en ik merk gewoon dat hij afwijkend gedrag vertoont doordat hij opgesloten zit.
En een ara vastgeketend aan een ketting heeft ook geen bewegingsvrijheid natuurlijk, maar gezien de omstandigheden en het verleden en het feit dat er geen 'tralies' om hem heen zitten, lijkt het voor de papegaai toch aangenamer.

Het spreekt voor zich als ik zeg, dat ik bij 'onze' ara altijd een meewarig gevoel heb, terwijl ik dat bij de desbetreffende ara in Gorinchem nooit gehad heb.

Gr
Ineke  

Edit Loes: quote veranderd
« Laatst bewerkt op: juni 04, 2006, 09:08:32 am door Loes »

Africangrey

• Gast
« Reactie #128 Gepost op: juni 04, 2006, 03:05:54 am »

Je zou het ook andersom kunnen stellen:
Waarom zou die dierenzaak zo'n risico nemen?
Ik denk dat de eigenaar best wel op de hoogte is van alle negatieve reacties die hem te wachten  kunnen staan.
Dus.... vul maar in.

Gr
Ineke

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #129 Gepost op: juni 04, 2006, 09:12:50 am »

En een ara vastgeketend aan een ketting heeft ook geen bewegingsvrijheid natuurlijk, maar gezien de omstandigheden en het verleden en het feit dat er geen 'tralies' om hem heen zitten, lijkt het voor de papegaai toch aangenamer.

Rocko heeft net zo veel bewegingsvrijhied als de grijze roodstaart die binnen op de klimboom zit (los), hij kan ook de hele klimboom over..

Citaat
Het spreekt voor zich als ik zeg, dat ik bij 'onze' ara altijd een meewarig gevoel heb, terwijl ik dat bij de desbetreffende ara in Gorinchem nooit gehad heb.
Dat heb ik ook.. Hier in het dorp zit er ook één in de dierenwinkel. Die krijgt nooit kroelen en fruit  van mensen omdat ie bijt. Bovendien zit ie binnen. Bij Rocko zie je zo duidelijk dat ie het naar zijn zin heeft...

« Laatst bewerkt op: juni 04, 2006, 09:14:36 am door Loes »

dutchgerard

• Gast
« Reactie #130 Gepost op: juni 04, 2006, 11:56:13 am »

Bij Rocko zie je zo duidelijk dat ie het naar zijn zin heeft...

Dus wat willen we nu met z'n allen? Dat Rocko het naar zijn zin heeft en een gelukkig leven heeft en zo te horen heeft hij/zij dat.

Tommy

• Gast
« Reactie #131 Gepost op: juni 04, 2006, 13:28:57 pm »
Je zou het ook andersom kunnen stellen:
Waarom zou die dierenzaak zo'n risico nemen?
Ik denk dat de eigenaar best wel op de hoogte is van alle negatieve reacties die hem te wachten  kunnen staan.
Dus.... vul maar in.

Gr
Ineke

Nee dat vind ik dus niet. Veel mensen denken nog steeds dat een pootketting mag en dit soort dingen verandert dat niet :(
Ik denk dus dat heel veel mensen niks vragen, maar t zien als...een pootketting mag, want daar doen ze t ook. ::) Ik zeg dus ook niet dat t slecht is voor deze ara, want 40 jaar is lang en ik geloof heus wel dat het voor hem goed werkt, maar het is een slecht voorbeeld en je zou zo'n voorbeeld in mijn ogen niet voor een (goede) papegaaienwinkel op straat moeten zetten. Onzelfstandige vogels in winkels verkopen vind ik ook het geven van een slecht voorbeeld...maar dit dus net zo goed.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #132 Gepost op: juni 04, 2006, 13:35:52 pm »
Ja, zo had ik het nog niet bekeken. Maar dan nog is het zo dat Rocko het zo al 40 jaar gewend is en het prima naar zijn zin heeft.. Wat had jij dan in gedachten? ;)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #133 Gepost op: juni 04, 2006, 13:50:57 pm »
Kortwieken en gewoon weer buiten zetten zonder ketting. Er zou voor Rocko alleen wat ontnomen worden wanneer hij dagelijks vliegt, maar dat kan ik me niet voorstellen dat dat het geval is.

Wat Frank al zei is een ara honkvast. Een ara doet veel lopend en klimmend ipv vliegend.

Het opschrikken en op straat belanden (onder een fiets of auto) is ook geen reden om hem aan de ketting te houden. Wanneer hij nu opschrikt en wegvladdert wordt hij teruggetrokken door de ketting. Met alle gevolgen van dien.

Hij is al jaren gewend om aan de straat te staan, dus hij zal ook niet zomaar schrikken.

Het enige wat zou kunnen gebeuren is dat ze hem meenemen wanneer hij niet aan de ketting zou zitten. Maar dat vindt ik geen reden om hem aan de ketting te houden, want zoals al eerder beschreven reageert Rocko heel goed op bepaalde mensen.

Tommy

• Gast
« Reactie #134 Gepost op: juni 04, 2006, 13:58:42 pm »
Ja precies! :a036: Dat zou harstikke goed zijn en is het proberen waard toch? ;) Als hij echt die ketting nodig heeft om op zn plek te blijven, dan kan ik me ook niet echt voorstellen dat hij hem fijn vindt...want dan wil hij dus eigenlijk wel weg, maar t kan gewoon niet door dat ding :CENS