Auteur Topic: Over Skye en Joda  (gelezen 3345 keer)

Offline Lejah

• Super Parrot
Over Skye en Joda
« Gepost op: december 30, 2005, 15:47:27 pm »
Het gaat heel redelijk met Skye, ons nieuw (6 weken oude) lutino valkje! We hebben haar gisteren opgehaald, zie ander topic.
Gisteravond was ze een tijdje aan het zoeken en roepen en dat was zo sneu! We hebben haar even eruit gehaald. Ze is wel rustig door de nacht gekomen.
Vandaag is ze er nu 3x uitgeweest. De tweede keer was de eerste x dat ze wat at, gierst uit mijn hand. Nu weet ik wel dat het soms wel 2 dagen duurt eer ze eten, maar 24 uur is errug lang als het je eigen kleintje is. En dat is ook alles wat ze tot nu toe gegeten heeft.
Joda heeft zich geweldig staan uitsloven (de kooien staan naast elkaar, niet te dicht), maar Skye gaf geen krimp. Echt, Joda heeft koppeltje geduikeld, gepiept, op zn kop gehangen, maar ze kreeg geen aandacht :)
Bij de eerste x eruit is Skye 2x weggefladderd, bij de tweede x is ze maar 1x weggefladderd. MAAR ze fladderde wel op de kooi van Joda! Die keek stomverbaasd. Normaal "valt ze aan" als iets onbekends aan haar kooi zit, maar nu niet. Langzaam kwam ze dichterbij en stak haar snaveltje door de tralies. Ik was bang voor Skyes pootjes, maar kreeg dr niet zo snel van de kooi af. Toen kreeg Joda een borstveertje van Skye te pakken en trok daaraan! Nou, Skye wist niet hoe snel ze bij me op moest stappen!
Ik heb Skye overigens gisteren gewiekt. Ze komt nu niet hoger dan een meter en hooguit 1a2 meter ver. Dat lijkt me goed. Het verschil met de gewiekte Joda is enorm. Joda was al gewiekt voor ze goed en wel kon vliegen en heeft dat dus nog nooit geleerd. Joda fladdert echt, zij kan net voorkomen dat ze een rotsmak maakt, terwijl Skye heel gracieus zweeft.
Dus kon ik zoals beloofd foto's maken! De eerste was overbelicht, de tweede bewogen en bij de derde gaf dat rotding aan dat er een nieuwe batterij in moest :angry:
Maar de foto's komen wel, ik sjees zo nog wel even naar de winkel.
Toen ik Skye ging wieken, zag ik heel duidelijk gele spots op haar vleugelveren. Betekent dat dat ze een popje is? (ik lees overal dat ze dan eerst 6 maanden moet zijn om dat te zien)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Over Skye en Joda
« Reactie #1 Gepost op: januari 03, 2006, 19:16:23 pm »
Ja! Vertel over de verdere vorderingen! Had dit berichtje niet gelezen, ivm met drukte..  ;)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #2 Gepost op: januari 03, 2006, 23:03:04 pm »
We hebben een erg onrustige jaarwisseling gehad, veel geknal en lawaai. Joda liet zich goed geruststellen met een stengel gierst en later nog even lekker in mijn hals! Skye was erg onrustig en is nogal tegen de tralies opgebotst! Van mijn geruststellend praatje werd ze alleen nog maar onrustiger! ::)
De volgende dag had ze helemaal verfrommelde veertjes aan 1 kant, later heeft ze zelf er eentje uitgetrokken em toen gingen de overige veertjes ook weer plat.
Voorlopig zijn er met Skye geen spectaculaie zaken! De eerste 2 dagen heeft ze alleen geslapen. Dag 3 en 4 was slapen en eten als een bootwerker! Tjonge, wat kan die eten!
Vandaag hebben we echt vorderingen gemaakt! Ten eerste stapt ze vandaag in de kooi op mijn vinger en wel in 1x! Dat is goed he? Ze heeft al die tijd ook niet gespeeld en nu zag ik haar vandaag even met een half wcrolletje sjouwen! Okee, heel kort maar, maar het begin is er. Ik maakte me nogal ongerust omdat ze niet speelde!
En vandaag zijn Joda en Skye er voor het eerst allebei tegelijk uit geweest! Ik wilde ze nl wegen. Skye vind ik zo mager! Ze heeft al die dagen als een pluizenbolletje gezeten en vanaf gisteren maakt ze zich ook lang. Dan blijft er heel weinig valk over! En ik vond Joda altijd al zo kleintjes en nu helemaal met zo'n enorme valk ernaast! Joda is nl mooi glad gestroomlijnd en dan heeft Skye toch een bodybuildersfiguur met brede schouders! :) Dus keukenweegschaal op de grond, stukje gierst erin en wegen maar. Skye woog 76 gram, daar heb ik dus niks aan, want ik weet niet hoeveel ze zou moeten wegen of hoe zwaar ze was toen ze kwam. Nouja, dan kan ik het vanaf nu bij houden. Joda woog 42 gram, niet veel he?
Maar toen zat Joda op de weegschaal van de gierst te smullen, zij was als laatste gewogen. En wat denk je? Skye springt van manliefs schouder af (zat ook op de grond) en loopt naar de gierst! Ik vond het doodeng! Joda kijkt al etende op, maar doet niets. Gaat Skye aan het andere uiteinde van de (kwart)stengel eten! Dat was leuk te zien! Poosje later gingen ze even "snavelen" (hoe heet dat?). Ooo dat was ook zo schattig! Toen deed Joda een duik in Skyes borst; en Skye deed niets, maar keek heel raar! En ja, toen beet Joda in Skyes pootje! Skye riep en toen deed Joda het gewoon nog een keer! Wat een kreng he. En ja, toen liep Skye wel weg! Maar o wat vind ik dat moeilijk! Als manlief er niet was geweest, had ik al veel eerder ingegrepen! Zegt hij ook nog: 3 vogels op de grond: een aga een valkje en een schijtlijster! poeh! 

jeske5

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 03, 2006, 23:24:27 pm »
echt niet op reageren hoor Lejah! ik snap dat het moeilijk is, maar het hoort er echt bij. en zoals ik het lees, valt het reuze mee.
ik heb zelf ook af en toe de neiging om me er mee te bemoeien als hier weer eens ruzie uitbreekt, maar ze moeten toch bepalen wie de baas is. als jij ze elke keer uit elkaar zou zetten, duurt het alleen maar langer. maar goed, dat weet je natuurlijk allemaal al... :-[
Hoe oud is Joda ook alweer? want 42 gram lijkt mij ook een beetje weinig, maar dat komt ook omdat ik hier twee beesten van rond de 55 gram heb zitten  :) Zover ik weet moeten aga's rond de 45 tot 60 gram wegen.
Fijn dat het goed gaat met Skye. en dat spelen komt vast wel, waarschijnlijk is ze/hij nu pas aan het wennen aan de nieuwe omgeving.
Enne...waar blijven de foto's? ;)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #4 Gepost op: januari 03, 2006, 23:45:23 pm »
Joda is nu 5 maanden. Ze is echt een kleintje he? Zou dat kunnen komen door haar slechte start of zal ze gewoon klein uitgevallen zijn? Ze krijgt echt genoeg te eten hoor! ;)
Ik ga ze niet in 1 kooi zetten, durf ik niet aan, een valkje en een aga. In de toekomst wil ik ze allebei een partner geven. Alleen met een nieuwe aga loop ik nog even te dubben hoe ik het aan zal pakken. Ik wil nl heel graag een fischeri erbij. Maar ik dacht eerst dat personata en fischeri dezelfde soort waren, alleen in een andere kleur :-[ Waarschijnlijk dacht ik dat door de witte oogring. Maar jonkies van zo'n gemegd stelletje; tja niet echt wenselijk. Maar om nou 4 aga's te nemen was nou ook weer niet de bedoeling. ::)
ja die foto's... Zal manlief lief moeten aankijken, want ik krijg het niet voor elkaar :-[

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: januari 04, 2006, 11:18:57 am »
Leuk joh! Het gaat toch hartstikke goed! Ik ben erg benieuwd naar foto's. Je had je fototoestel zeker niet in de aanslag bij die weegschaal en trosgierst? ;)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #6 Gepost op: januari 11, 2006, 16:25:32 pm »
Hehe, eindelijk hebben we de foto's eropstaan!

Dit striklint is geweldig om mee te spelen, maar voor de foto wordt geposeerd!

Zodra Joda een theelepeltje ziet, stormt ze erop af! Theelepeltjes blinken mooi, maar betekenen ook meestal: ha lekkere dingen!

Zoals jullie zien is Joda de stoerste thuis ;)

Nu onze nieuwe aanwinst Skye:

Ook op het speelkasteel van Joda. Hoezo is dat te klein? Ik ben ook nog maar een klein valkje hoor!

Waar ik nu beland ben! Verschrikkelijk! Je moet hier douchen! Bah!

Bij de tweede ontmoeting, op het speelkasteel ging het wat minder. Skye ging zodra ze Joda in het oog had, blazend op haar af! Dit pikte Joda niet en die begon te vechten. Ohoh wat vond ik dat eng! ik heb ze gelijk uit elkaar gehaald. Ik weet wel dat ze zo nooit aan elkaar wennen of een rangorde bepalen, maar ik vind het zo eng! Als Joda een pootje afbijt bij Skye... dat valt me een beetje tegen van mezelf :-[
Verder stapt Skye al keurig op, mag ik haar met mijn wang kroelen. Met mijn vinger heeft ze nu een haat/liefde verhouding: het kroelt wel lekker maar is ook heeeel eng! (dat met mijn vinger mag sinds 2 dagen)
Sinds gisteravond wordt ze furieus als ze van mijn schouder afmoet, krijsen en pikken! Joh, je zou er bang van worden. Dat zal wel een fase zijn waar we doorheen moeten. Maar het is nu al duidelijk dat Skye liever buiten de kooi vertoeft dan erin. Ik moet zeggen dat ik haar al behoorlijk tam vind!

Vraagje:
Zou je een valkje nu op dezelfde manier moeten aanpakken als een aga? Of zijn valkjes daar te gevoelig voor? (zoals terugzetten in de kooi bij dat furieuze gedrag)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: januari 11, 2006, 16:39:54 pm »
Jawel, hetzelfde behandelen!! ;)

jeske5

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: januari 11, 2006, 17:19:47 pm »
Wat zijn ze leuk! Vindt vooral die eerste foto van Skye echt grappig!
Ik vind dat je op de foto's ook wel goed kan zien dat Joda best klein is. Niet zozeer mager ofzo, maar echt klein. Ik vind dat ze ook nog echt een soort van baby-uitstraling heeft, vooral op die eerste foto.
Verder kan ik alleen maar zeggen (ook al weet je het al) dat je ze echt niet uit elkaar moet halen  :-[ Ik vond dat in het begin ook ontzettend moeilijk, (heb ook wel eens ingegrepen hoor), maar bij mij wende het wel een beetje. Als ze nu vechten denk ik bij me eigen: ach, dat is drie seconden en dan is het weer over  :)
Succes!  :-*

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #9 Gepost op: januari 12, 2006, 18:42:28 pm »

Ik vind dat je op de foto's ook wel goed kan zien dat Joda best klein is. Niet zozeer mager ofzo, maar echt klein. Ik vind dat ze ook nog echt een soort van baby-uitstraling heeft, vooral op die eerste foto.

Grappig dat je het zo goed ziet Jeske!

Weten jullie wat nu ook zo bijzonder is? Joda houdt niet van koppie kroelen; ik mocht het in de afgelopen 4 maanden maar 2a3 x doen. Nu ik Skye kroel, wil Joda ook ineens! Ik heb Joda alleen vandaag al 3x mogen koppie kroelen! Nog niet te lang, maar toch! Of zou mevrouwtje aanvoelen dat er concurrentie in aantocht is? Je zou ze toch he :P

jeske5

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: januari 12, 2006, 19:47:19 pm »
:) wat zijn het toch grappige beestjes he? hier gaat het precies hetzelfde, als ik muffin aandacht geef ofzo, wil Donut dat ook! ze zijn zo ontzettend jaloers!  :)

Gerdie

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: januari 12, 2006, 21:31:42 pm »
Hoi, hoi, hoi,
Vanmiddag de nieuwe klimboom van Yoda en Skye bewonderd. GEWELDIG!!!!!!!!!
Het is maar goed dat onze parkiet het niet gezien heeft anders zou hij stik jaloers :angry: geworden zijn.

Leuk h

Gerdie

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 12, 2006, 21:39:43 pm »
:-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[
Sorry hoor....je naam fout geschreven.............Het is Joda met een J !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #13 Gepost op: januari 13, 2006, 00:01:30 am »
Hoi Gerdie!
Wat grappig om ineens onverwachts een stuk van mijn eigen woonkamer hier te zien :)

Leuk he die klimboom? Ik heb nadat Joda het uitgeprobeerd had nog de onderste tak eraf geknipt en nog wat kleine twijgjes en de pot opgevuld met zand en beukensnippers. De speelboom staat nu in de hoek voor het raam. Joda vond de boom helemaal het einde!
Skye niet. Die vond de boom een beetje eng, ging m toen toch maar uitproberen, en ja op een gegeven moment ging een takje wiebelen. Eng!! Ze rende om zich in veiligeheid te brengen, maar de verkeerde kant op; dat takje werd steeds smaller :) En toen viel ze om, hield met dr pootjes stevig het takje vast en hing daar ondersteboven en piepen!  :P Nu durft ze niet meer! ;D

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #14 Gepost op: januari 13, 2006, 10:31:07 am »
;D  ;D  ;D