Auteur Topic: gedragsontwikkeling jonge papegaaien  (gelezen 2825 keer)

chantalboom

• Gast
gedragsontwikkeling jonge papegaaien
« Gepost op: januari 03, 2006, 13:10:40 pm »
Chico is nu ongeveer 6 maanden en wij zien nu een hele duidelijlke ontwikkeling.
Net of hij in een soort kleuterpubertijdje zit.
Andere mensen hoeft hij ineens niks meer van te hebben, maakt zich dik en zo.
Lijkt wel eenkennigheid.
Hij bijt ons vaker en harder.
Heeft het keigoed naar z'n zin dat wel, begint te praten, hij klimt, en speelt als een klein kind.
Maar je ziet gewoon dat ie eigenwijzer aan het worden is en lastiger op te voeden.
Zou dat voor papegaaien ook gelden, dat puberachtige, eigenwijze en tegendradige wat kleuters ook wel eens hebben?

carlito

• Gast
Re: gedragsontwikkeling jonge papegaaien
« Reactie #1 Gepost op: januari 03, 2006, 15:31:33 pm »
het schijnt van wel

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: januari 03, 2006, 16:19:41 pm »
Ja hoor, er zijn periodes dat ze je gaan uitproberen, je kan het puberen noemen, maar ze zijn pas met een jaar of drie volwassen, dus of het

jeske5

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 03, 2006, 17:07:57 pm »
ik merk het hier ook ja, dat Donut met tijden veel vervelender is. hij test je dan inderdaad gewoon uit. wij negeren dit dan ook en dan is het na een paar weken of eerder wel weer over.

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #4 Gepost op: januari 03, 2006, 20:26:52 pm »
wij merken dat ook. Heb vaker gelezen dat ze een soort van pupertijd hebben.
Dat is soms goed te merken.
Gelukkig draaid ze nu weer bij.
ons gaaitje is nu 9 mnd dus je kan wel zeggen dat het ongeveer 4 mnd duurd(bij ons dan)

..ingrid..

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 03, 2006, 21:33:02 pm »
ernie is nu ook een half jaar en je merkt dat hij iets meer zelfstandig wordt.Wil meer opzich zelf zijn en is idd iets bijteriger.Maar s`avonds blijft het een kroelkip ;D ;D

chantalboom

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 03, 2006, 22:00:38 pm »
Dat negeren bij ongewenst gedrag dat wist ik ja.
Maar toch, als hij bijt en je negeert hem, dan denkt hij toch dat ie dat mag omdat er niks van gezegd wordt, of niet.
En het is nog moeilijk voor ons ook om niet te reageren als ie bijt, want de normale reactie van een mens is om dan: "auw"
te zeggen of boos te reageren. Dat doe je automatisch.
Wat wij doen is zeggen: pas op of dat mag niet en dan in de kooi zetten en vervolgens een tijdje negeren.
Maar schijnbaar is dit toch al teveel gezegd. ???

jeske5

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 03, 2006, 22:15:15 pm »
in principe wel, maar naar mijn mening ligt dit ook erg aan het karakter van de vogel. dit is ook de manier waarop ik Donut 'straf', maar ik zet hem daarna niet eens in de kooi. toch werkt dit goed bij hem. het is wel zo dat als hij mij bijvoorbeeld bijt omdat ik iets pak wat hij wil hebben, ik hem gewoon negeer en toch datgene pak wat ik wilde pakken. dus bij ons ligt het ook aan de situatie hoe wij erop reageren.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: januari 03, 2006, 22:35:55 pm »
Dat negeren bij ongewenst gedrag dat wist ik ja.
Maar toch, als hij bijt en je negeert hem, dan denkt hij toch dat ie dat mag omdat er niks van gezegd wordt, of niet.
En het is nog moeilijk voor ons ook om niet te reageren als ie bijt, want de normale reactie van een mens is om dan: "auw"
te zeggen of boos te reageren. Dat doe je automatisch.
Wat wij doen is zeggen: pas op of dat mag niet en dan in de kooi zetten en vervolgens een tijdje negeren.
Maar schijnbaar is dit toch al teveel gezegd. ???

Au zeggen of boos worden.. is uiteraard een natuurlijke reactie, maar hij vindt dat prachtig!! Je moet er in het begin ook echt bij nadenken dat je niks mag zeggen of laten merken (ik stond ook wel eens nadat ik Sjakko zonder iets te laten merken weggezet had, te vloeken en te tieren buiten in de tuin, van de pijn... :)

Negeren werkt niet zo dat hij "denkt": dat mag dus.. (het zijn geen mensen..). Het negeren werkt omdat hij  geen aandacht krijgt met zijn gedrag. Genegeerd worden vindt hij niet leuk.. Hij zal gedrag gaan vertonen waarmee hij w

..ingrid..

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: januari 08, 2006, 14:40:53 pm »
als ik bij ernie zeg  "zachtjes" iets harder dan normaal dan laat hij los en zegt ahhh. :) :) Volgens mij snapt hij dit dan

Offline Dilletantjes vader

• Pas uitgevlogen
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #10 Gepost op: januari 08, 2006, 23:01:20 pm »
Chico is nu ongeveer 6 maanden en wij zien nu een hele duidelijlke ontwikkeling.
Net of hij in een soort kleuterpubertijdje zit.
Andere mensen hoeft hij ineens niks meer van te hebben, maakt zich dik en zo.
Lijkt wel eenkennigheid.
Hij bijt ons vaker en harder.
Heeft het keigoed naar z'n zin dat wel, begint te praten, hij klimt, en speelt als een klein kind.
Maar je ziet gewoon dat ie eigenwijzer aan het worden is en lastiger op te voeden.
Zou dat voor papegaaien ook gelden, dat puberachtige, eigenwijze en tegendradige wat kleuters ook wel eens hebben?

Dag chantal,je stelt hier een vraag ,maar vertel eerst eens iets over het verleden,hoe jong,oud,natuur,of handopfok,of meer info over de vogel voordat jullie hem kregen,misschien wel eigen kweek,al denk ik dat niet naar aanleiding van dit verhaal,dan is het misschien makkelijker om eventueel een advies te geven i.v.m negeren of tolereren.

Gg Kees.

chantalboom

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: januari 09, 2006, 12:24:25 pm »
Eerst even de reactie van Ingrid. Het klop inderdaad dat "zachtjes" zeggen wel enig effect heeft (op het moment zelf)
Mijn man is daar vooral fan van. En als chico bijt en wij zeggen zachtjes doen dan reageert hij daar op en maakt heel onderdanig die bewegingen alsof ie gevoed wil worden, hetzelfde toen hij nog pap kreeg.
Maar soms is Chico zo baldadig dat dat zelfs niet helpt en dan gromt ie erbij.
Ook op de schouder zitten is uit den boze want dan gebeurde het meestal (doen we nu niet meer)
En om een antwoord te geven op Dilletantjes vader: We  hebben Chico van een ervaren kweker gekocht (www.hyacint.nl) Zes weken jong was hij en door ons probleemloos met pap grootgebracht. Zit alleen in een kooi, krijgt veel (niet teveel) aandacht en heeft een pittig karakter. En om op het probleem terug te komen. Gisteren viel hij onze jongste dochter nog aan. Hij vloog op haar hoofd (doet ie wel vaker ook bij ons) en beet achter in haar nek. Onze jongste dochter (5) is ook de enigste die nog wat angstig is en dat voelt Chico natuurlijk.