Vanddag weer een vogeldagÂ

Cursusdag, vandaag een praktijkdag Zuid- Amerikaanse parkieten en forpussen.
Vanmorgen vroeg opstaan, ik moest nog vogels vangen, 7 uur en dan met een schepnetje in de voliere, vogels vangen.Â

Sommige die ik het vertel vragen meestal of ik gek ben, antwoord ja , op vogelsÂ

Zo links en recht wat geschept in de kooi en op pad met 13 vogels naar Soest.
Daar aangekomen was ik niet eens de eerste ( meestal wel), denk dat iedereen er zin in hadÂ

Vogels uitgepakt, met hulp van George, die nu eens eerder was als ikÂ

Even de waterflesjes eraan en dan aan de koffie, tot het keuren gaat beginnen.
We begonnen met 10 vragen te beantwoorden over de groep vogels van vandaag.
Ondertussen moest een ieder even langs de kooien lopen en voor zichzelf bepalen wat zo op het eerste gezicht de kampioen zou kunnen worden , voor mij was dat kooi 6, een mooie groenstuit dwergpapegaai man
Was mooi verdeeld, 4 aspiranten, 2x kooi 6 en 2x kooi 13.
Daarna keuren, zaten wat goeie en wat mindere tussen.
De vogels die we moesten keuren waren grijsrug forpus, oogring forpus, groenstuit forpus, tovi parkieten, witvleugels, zwartkop caiques, witbuik caiques, zonparkieten en 2 maisparkieten.
Tot ik bij kooi 6 kwam, mijn favoriet, alles was prachtig aan die vogel, maar miste toch wel wat bevedering bij het oor, vond dit storend, kreeg daarom maar 91,wanneer hij dit niet had zeker 92 punten.
Doorkeuren tot kooi 13, een prachtige witvleugelparkiet, echt een plaatje, kon toch niets verkeerd zien in de vogel, kreeg zonder meer 92 punten van mij.
Na he tkeuren , de bespreking van de vogels waarom dat je zoveel punten heb gegeven , of waar je de vogels op heb gestraft.
Bleven uit eindelijk 2 vogels over die voor de kampioenschap in aanmerking kwamen, de groenstuit forpus man en de witvleugel parkiet.
Was even een onderlinge discussie, uiteindelijk dan toch kooi 13 met de witvleugel die de kampioen werd.
Dan lunch , van keuren krijg je trekÂ

Na de lunch dia's kijken om vogels te herkenen, dit waren vooral lori's, en paar pionussen en andere zuid amerikaanse parkieten.
Toen we alles gezien hadden, gingen we terug naar huis, vogels verzorgen , uitkooien en voeren, en dan ff een verslagje schrijven voor hierÂ

Henk