Auteur Topic: Mijn opleiding tot keurmeester gras-, grote parkieten en (dwerg)papegaaien  (gelezen 109951 keer)

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
Re: Mijn opleiding tot keurmeester gras-, grote parkieten en (dwerg)papegaaien
« Reactie #225 Gepost op: november 14, 2006, 19:35:53 pm »
Vandaag weer een bijzitting gehad. Dit maal gelukkig wat dichter bij huis: Naaldwijk.
Ik mocht bijzitten bij de Westlandse Vogelvrienden.
Dit keer zat ik bij bij Louis Polane uit Leiden.
Ik heb deze show uitgekozen omdat er veel grote parkieten zitten. Dit jaar zo'n 130 stuks.
Er zitten altijd veel halsbandparkieten maar dit keer was het zo erg dat het bestuur kooien heeft moeten regelen om ze allemaal in te kunnen showen  :thumsup:

Met dit aantal kun je je dus lekker uitleven, ik begon met de halsbanden in lutino, blauw, albino en lichtgroen, daarna de pennanten, de prachtrosella's, wat bourkes, turquoisines, catharina's, lilianaes, taranta, bonte boer en als klapper 2 witkuif kaketoe's. Een mega grote man die z'n popje zeer goed beschermde  ;D

Ik ken het bestuur van deze club goed. Het begon al direct goed. Er zat een man of 15 te wachten tot we konden starten. Ongeveer 6/7 daarvan waren keurmeesters (ruim 450 vogels). Op een gegeven moment komen de voorzitter en de (vrouwlijke) secretaris de zaal binnen en heten iedereen welkom. De secretaris liep eerst naar mij en gaf me een pakkerd. De rest kreeg alleen een handje  ;D :thumsup:. Je had ze moeten zien kijken.

Ik kijk terug op een leerzame dag. Vele mutanten gezien bij de halsbanden waarbij de minder voorkomende kleuren goed tot zeer goed gescoord hebben. De keurmeester werd direct gevraagd of hij volgend jaar weer wilde komen keuren. Dat werd dus direct vastgelegd.
Mij werd door het bestuur direct gevraagd of ik volgend jaar weer kwam bijzitten. Ik heb m'n eerste bijzitting voor 2007 dus al binnen, weer bij Polane  ;D

Offline broto

• Aan de leg
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #226 Gepost op: november 14, 2006, 21:18:57 pm »
Dus een mooie dag gehad  ;D, nog moeilijke kleuren gehad bij de halsbanden ??  :CENS

IK mag morgen weer, moet er dan echt vroeg uit, moet naar oosterbeek, zitten daar ook veel kromsnavels, alleen al 32 forpussen  :yahoo:

Henk

marian53

• Gast
« Reactie #227 Gepost op: november 16, 2006, 16:17:45 pm »
Volgens mij word het steeds gezelliger voor jullie  :thumsup:

Offline broto

• Aan de leg
    • www.conure.nl
« Reactie #228 Gepost op: november 16, 2006, 16:49:49 pm »
he???  had gisteren nog een stukje geschreven en dat is weg ?? ??? ???

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #229 Gepost op: november 16, 2006, 18:47:52 pm »
Ja, als het goed is wordt het vanavond terugggeplaatst. Pascal heeft een back-up! ;)

Valkje

• Gast
« Reactie #230 Gepost op: november 19, 2006, 00:45:12 am »
Hé wat ontzettend leuk om te lezen dat hier een paar (bijna) keurmeesters zitten, toppie! coolthumb
Maar daar komt wat bij kijken zeg, jeetje. ::)
Ik had het al eens van mijn vader gehoord want die had het ooit voor de kanaries willen doen.
Maar het kostte hem toen teveel tijd als kostwinner en met 2 kleine kinderen.
Waarom hij het nu niet doet weet ik eigenlijk ook niet? Zal het eens vragen.

Maar ik heb even een paar vragen aan jullie.
Wat ik nergens kan vinden en wat niemand me nou fatsoenlijk uit kan leggen.
Wat is nou precies een bondsmedaille en bondskruis?
En wanneer heb je nou een hoofdgroepkampioen en groepskampioen?
Want soms zie je binnen een hoofdgroep meer groepskampioenen of helemaal niet.
Of juist 2 hoofdgroepkampioenen in 1 hoofdgroep? ???

Offline broto

• Aan de leg
    • www.conure.nl
« Reactie #231 Gepost op: november 19, 2006, 13:30:59 pm »
Prijzen worden ingedeeld door de vereniging, met de keuring krijgt de keurmeester een blinde lijst( lijst met kooinrs zonder naam van inzender) met daarop vermeld welke prijzen er in vallen, in groep enof hoofdgroep.

Het bondskruis is een bondsprijs, dat is waar het allemaal om draaid  ;), die wordt door de vereniging soms ingedeeld bij een groep, het ene jaar de kanaries, 2e jaar tropen, 3e jaar parkieten en overige, vaak wordt de keurmeester gevraagd de beste vogel in de groep aan te wijzen welke dan het bondskruis ontvangt.

Bondsmedailles zijn ook prijzen van de bond, per 50 ingeschreven vogels is er 1 medaille beschikbaar, de verdeling ligt bij de organiserende vereniging.

Een hoofdgroep is onderverdeeld in groepen, dus als je hoofdgroepskampioen bent , is dat over de groepen in die hoofdgroep.
Groepskampioen wordt je als je de beste vogel hebt uit zo'n groep, dus meerdere groepen in een hoofdgroep, dus ook meerdere kampioenen.

Als er geen prijzen invallen kan het zijn dat een vereniging steld dat b.v. een vogel minimaal 90 punten moet hebben om kampioen te kunnen worden.

Hoop dat het 1 en ander nu iets duidelijker is  ;)

Henk

Valkje

• Gast
« Reactie #232 Gepost op: november 19, 2006, 23:26:32 pm »
Ja inderdaad, dank je wel Henk. ;)
Ik heb dit nu ook zo op mijn site verwerkt als je dat goed vindt? ::)

En nog even een vraagje, wat houdt de vrije Derby prijs in?
« Laatst bewerkt op: november 20, 2006, 00:18:27 am door Valkje »

Offline broto

• Aan de leg
    • www.conure.nl
« Reactie #233 Gepost op: november 20, 2006, 16:33:57 pm »
Niet iedere vereniging doet dat maar als het wel is dan is het als volgt.
Iedere inzender mag zijn beste vogel aanwijzen, uiteraard voor de keuring  ;D
Dit is dan de vrije derby, er zijn ook vereningingen die zeggen dat enkel de vogel met ring nr 1 in aanmerking komt.
Zijn ook verenigingen die de derby kiezen laten uit ring nr 1,2,of 3., dus het ligt in handen van de vereniging, niet bij de keurmeester

Henk

Valkje

• Gast
« Reactie #234 Gepost op: november 22, 2006, 00:07:56 am »
Oké, bedankt weer, ik heb dit er nu ook bij vermeld. ;)

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #235 Gepost op: november 22, 2006, 19:47:05 pm »
Zo, vandaag weer bijgezeten. Dit keer bij Kor Zegelaar (een van de docenten). De show was bij de vereniging in Waddinxveen.
Een andere docent was ook aanwezig met een aspirant uit de tropen klas.
Het aantal te keuren vogels viel mee bleek uit de herinneringsbrief die ik ontving. Ongeveer 60 kromsnavels waren aanwezig.
Wat voor mij heel prettig was was dat van deze 60 er 30 Neophema's zaten  :thumsup:
Ik heb veel hoge punten kunnen toekennen (vele 92 en 1 maal 93), de kwaliteit was dus hoog te noemen. Toch heb ik ook 84 kunnen noteren. Er zaten wat grijsrug dwergpapegaaien (waaromder een hele goede hemels blauwe), fischeries, nigrigenusjes, catharina's, valkjes en een hele partij Neophema's.
Het ging vandaag dus zeer lekker. We lieten alle vogels van 1 soort steeds komen en dan moest ik aangeven wat de beste was en welke de minste. Ik had wel wat discussie verwacht met de docent maar iedere keer waren we het eens, ook qua punten toekenning  :thumsup: Een leuke dag gehad (wat wil je met zoveel Neophema's op tafel) en redelijk vroeg klaar.
Volgende week dinsdag en woensdag ik ik nog 2 bijzittingen en dan zit het TT seizoen er voor me op.
« Laatst bewerkt op: november 22, 2006, 19:56:18 pm door Neophema Plaza »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #236 Gepost op: november 22, 2006, 19:50:50 pm »
Dat is voorbij gevlogen dan volgens mij! ;)

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #237 Gepost op: november 25, 2006, 16:10:53 pm »
Vandaag weer naar Soest geweest voor een opleidingsdag.
Het was een korte dag. Er waren niet veel vogels aanwezig en we hadden geen huiswerk opgekregen.
We hebben wat vogels gekeurd en besproken en kregen van de docent wat mondelinge vragen ter voorbereiding op het tentamen wat we volgende maand hebben.

Reeds bij de eerste vogel kon ik BINGO roepen en moest Henk hartelijk lachen. BINGO betekend dat ik een vogel op tafel heb die iig 1 nagel mist  ;D

Offline broto

• Aan de leg
    • www.conure.nl
« Reactie #238 Gepost op: november 25, 2006, 16:28:43 pm »
Vandaag weer cursusdag, het was laatste cursusdag vandaag.
Daarna vogels vangen om mee te brengen naar de cursus, zoals jullie misschien al wel weten , het is de bedoeling elke cursusdag zelf vogels mee te brengen die dan door allen gekeurd worden.
Vandaag de groep overige pacific, (  halsbandparkiet, pruimkop, derbyan, grote alexander)
Vandaag mocht je ook wel andere soorten meebrengen hoor, als er maar vogels zijn om te keuren.
Zelf had ik een koppel pruimkop, ( man miste nagel dus George had ook weer een top dag  cheesy2 cheesy2)
, pop halsband, man kakeriki, koppel forpus coelestis lichtgroenpastel en een pop groenstuit forpus meegebracht.
De forpussen had ik speciaal voor George meegebracht, ik weet dat hij ze liever niet op tafel krijg ;D cheesy3

Verder waren er 2 prachtrosella's opaline lutino, een roodbuik turquasine,elegant en een bourksparkiet opaline.
De kwaliteit was vandaag niet echt hoog, de meeste kwamen dan ook niet hoger dan 90 punten.
Het aantal meegebrachte vogel lag laag vandaag ,zodat we vroeg klaar waren met keuren.
Daarna vogels bespreken, waarom je de vogel die punten heb gegeven.

Na de lunch moest er een kampioen aangewezen worden, ook dit was snel gebeurd, we waren het wel wel erg snel eens vandaag. ;D
Dus hadden we vandaag een vroegertje.

De volgende maand hebben we schriftelijk examen, het uur van de waarheid  ;) kijken of we door mogen.  ;D
Krijgen we vragen te maken over het keuren, ook moeten we dan vanaf foto's vogels herkennen, het soort, man of pop als het te zien is en de kleur.
Dit mag over het algemeen geen moeilijkheden opleveren denk ik.
We hebben nog even om alles na te kijken van het afgelopen jaar  ;D

Henk

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #239 Gepost op: november 25, 2006, 16:53:33 pm »
en ben je dan officiele BIJzitter ,henk ?  ;)