Auteur Topic: Mijn opleiding tot keurmeester gras-, grote parkieten en (dwerg)papegaaien  (gelezen 109303 keer)

marian53

• Gast
Re: Mijn opleiding tot keurmeester gras-, grote parkieten en (dwerg)papegaaien
« Reactie #30 Gepost op: februari 19, 2006, 14:26:24 pm »
 prima zo   :thumsup: volgens mij gaat het je goed af   :a036: trouwens de comlimenten voor het geven van het verslag van je studiedag  leuk om te lezen hoe zon studiedag elke keer verloopt  :)

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #31 Gepost op: februari 19, 2006, 19:10:57 pm »
prima zo   :thumsup: volgens mij gaat het je goed af   :a036: trouwens de comlimenten voor het geven van het verslag van je studiedag  leuk om te lezen hoe zon studiedag elke keer verloopt  :)
;)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #32 Gepost op: februari 19, 2006, 20:58:26 pm »
Leuk om te lezen George.  :thumsup:

Lijkt me inderdaad geen makkie. Zeker omdat je te maken hebt met je eigen mening en de richtlijnen.

Ik ben zelf nog nooit op een tentoonstelling geweest, maar als ik dit zo lees ben ik wel nieuwsgierig geworden.

Wanneer er weer eens 1 is, dan kom ik een keer kijken (mits het voor publiek geopend is natuurlijk).

Pascal

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #33 Gepost op: februari 21, 2006, 21:26:32 pm »
Ik ben vorig jaar in Apeldoorn geweest. Dan zie je de prijsvogels, maar je snapt er echt nog niks van hoor, waar ze dan naar gekeken hebben en zo... ;)

charon

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: februari 21, 2006, 22:53:26 pm »
Lijkt me heel interessant en ook wel gaaf omdat allemaal te leren !
succes he !!

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #35 Gepost op: februari 22, 2006, 07:45:42 am »
hmm...lijkt me moeilijk.
veel succes ermee.  :thumsup:

al begrijp ik er na het lezen ervan geen fluit van wat je verteld  :)

marian53

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: maart 19, 2006, 16:13:21 pm »
Wanneer is nu je volgende curcusdag ?  Als ik het goed tel moet dat zo rond de 25 maart liggen  :) in ieders geval alvast zet hem op  :thumsup:

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #37 Gepost op: maart 19, 2006, 16:21:14 pm »
Wanneer is nu je volgende curcusdag ?  Als ik het goed tel moet dat zo rond de 25 maart liggen  :) in ieders geval alvast zet hem op  :thumsup:
jij kan heel goed rekenen  :thumsup:

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #38 Gepost op: maart 25, 2006, 19:47:30 pm »
Zaterdag 25 maart, de wekker gaat af om 7:30 uur.

Vandaag weer naar de opleiding.
Op het programma staan Forpussen en Bolborhinchus soorten.
Ik had gisteravond al 2 grijsrugjes opgehaald bij de penningmeester om mee te nemen.
Alles is al ingepakt en rond 8:30 uur vertrek ik weer richting Soest. Ik kan de weg al aardig vinden,
toch laat ik "Truus" wat aanwijzingen geven, al constateer ik dat ik die vaak niet meer nodig heb.
Aangekomen op de plaats van bestemming zet ik eerst de vogels in het klaslokaal.
Er stonden al veel vogels en de docent schrok ook een beetje van het aantal meegebrachte vogels.
Aanwezig waren de meest voorkomende Forpussoorten, Citroenparkieten en Catharinaparkieten.
Daarna was het tijd voor een kop koffie. Je zit immers toch ruim een uur in de auto.
Om 10:00 gaan we beginnen. Eerst een mededeling vanuit de KMVTP en daarna start de les. De docent geeft aan hoe de dag er uit zal gaan zien.
Daar ik niet met alle soorten even bekend ben stelde ik de vraag of we wat meer de specifieke eigenschappen van de vogels kunnen belichten. Zo kan ik naast de theorie het een en ander visualiseren.
Dit is geen probleem en zo starten we met enkele dia's. De docent legt goed uit waar we op moeten letten en hoe e.e.a. er uit hoort te zien. Zo komen alle vogels aan bod.
Een andere cursist (ruim 40 jaar vogelliefhebber/kweker) heeft ook nog enkele sledes met dia's meegenomen die we ook nog even bekijken. Ook nu weer vergezeld van commentaar van de docent.

Hierna begonnen we direct met keuren.
Elke cursist had enkele kooien voor hem staan en kon dus aan de slag.
Ik begon met enkele citroenparkieten. Mannen, poppen, jongen vogels en oudere vogels.
Hiertussen zaten de beste vogels van de dag en kon ik mijn eerste 91 punten noteren.
Na de Citroenparkieten begon ik met de catharinaparkieten.
Er zat een vogeltje tussen van 3 maanden wat ik de beste van de 3 vond. De anderen hadden niet zo'n goede conditie als dit vogeltje.
Ook nu werden de aantekeningen gemaakt en werden er punten toegekend. Uit de theorie was al duidelijk geworden dat als een catharina niet in conditie is, dit direct effect heeft op de tekening van de vogel. Ook dit werd mij dus visueel duidelijk.

Na deCatharinaparkieten begon ik aan de Forpussen. Ik begon met de oogring- en groenstuit forpussen. Het ging me even duizelen. Ik wist bij God niet meer wat er voor me stond. Was echt even de draad kwijt. Na een gesprekje met mijn medecursist kon ik weer verder.
Hij kweekt immers met deze soorten dus was ik blij dat ik naast hem zat. Met name de groenstuitjes en de pop van de oogring had ik wat moeite.
Na deze soorten begon ik aan de grijsrugjes. Die zijn voor mij wat makkelijker omdat ik die gehad heb.
Er waren veel mannen aanwezig en dan kun je goed vergelijken. Ook nu kreeg iedere vogel zijn punten en bemerkingen.

Na de lunch gingen we de vogels bespreken. Ik mocht beginnen met de catharina's. Bij alle drie maakte ik mijn bemerkingen kenbaar en dan heb je al snel een discussie. Wat is storend en wat niet, wat wordt bestraft en wat niet. Uiteindelijk kom je dan ook terecht bij je punten toekenning.
Af en toe zie je dan een puntje verschil met wat jij of een ander op de keurbrief gezet hebt, daar leer je dus ook van.
Iedere cursist mocht zo 3 vogels bespreken.

Na dit alles konden we het lokaal weer opruimen en was het tijd om naar huis te gaan.
Onderweg naar huis merk ik dat ik best moe ben. Thuis aangekomen snel even de jongen gecontroleerd en toen lekker in de stoel gezakt. RUST.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #39 Gepost op: maart 26, 2006, 10:39:51 am »
Wat een verhaal zo van zo'n dag! Dat je moe bent daarna kan ik me goed voorstellen. Had je nou achteraf goed beoordeeld vond je zelf, of is éen puntje heel veel (vroeg de leek!!  :)) ;)

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #40 Gepost op: maart 26, 2006, 12:30:41 pm »
Op zich ging dat allemaal goed Loes.
Punten toekennen doe je ook door te vergelijken met de andere vogels, de beste krijgt dan gewoon de hoogste punten.
Daarbij blijft het een moment opname ben ik van mening. Ik had een citroenparkiet voor me staan die een natte borst had. Een uur later is die droog en ziet ie er mooier uit. Daar kan het verschil al in zitten.

marian53

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: maart 26, 2006, 12:54:48 pm »
Gaat dus weer prima aan die kant nou je hebt je rust dan ook wel verdient na zon dag  :thumsup: tenslotte komen er zoveel indrukken op je af dat ook de hersens even rust willen  :) en we blijven het volgen he  je cursus  ::)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #42 Gepost op: maart 26, 2006, 13:40:38 pm »
Op zich ging dat allemaal goed Loes.
Punten toekennen doe je ook door te vergelijken met de andere vogels, de beste krijgt dan gewoon de hoogste punten.
Daarbij blijft het een moment opname ben ik van mening. Ik had een citroenparkiet voor me staan die een natte borst had. Een uur later is die droog en ziet ie er mooier uit. Daar kan het verschil al in zitten.

Dat is waar ja.. Het vergelijkende deel is ook belangrijk. Wel denk ik dat je er steeds meer kijk op al krijgen toch? ;)

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #43 Gepost op: maart 26, 2006, 13:44:30 pm »
gaat idd steeds beter. Vaak zie je al dat we op dezelfde punten terecht komen als de docent geeft.
De moeilijkheid zit m meer de opmerkingen etc. Wat is goed, wat minder goed. Ook daar zullen we wel handigheid in krijgen.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #44 Gepost op: maart 26, 2006, 14:42:32 pm »
Dat lijkt me wel.. ervaring is natuurlijk heel belangrijk, dat is met alles zo! Wel heel erg leuk hoor!! :thumsup: