Auteur Topic: Mijn opleiding tot keurmeester gras-, grote parkieten en (dwerg)papegaaien  (gelezen 109305 keer)

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: Mijn opleiding tot keurmeester gras-, grote parkieten en (dwerg)papegaaien
« Reactie #780 Gepost op: januari 28, 2008, 12:40:33 pm »
Ja, de wildkleur/vorm is de originele vorm. Men kweekt om mooiere vogels te krijgen die dan meestal groter en voller zijn. De wildkleur wordt dan door de keurmeesters niet mooi meer gevonden, ze kiezen vaak voor de grotere vogels.

aha :thumsup: thanks! wel raar eigenlijk dan, te bedenken dat de "echte" niet mooi genoeg meer zijn :)

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #781 Gepost op: januari 28, 2008, 20:51:42 pm »
 ;D ;D

zit ik even te bladeren op de site van de NBvV, kom ik mezelf tegen, evenals Henk

http://www.nbvv.nl/content.asp?page=17  helemaal onderaan  ;D

Offline broto

• Aan de leg
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #782 Gepost op: januari 28, 2008, 21:03:02 pm »
Duidelijk herkenbaar  cheesy2

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #783 Gepost op: januari 28, 2008, 21:11:06 pm »
Duidelijk herkenbaar  cheesy2
Zo is ie wat duidelijker

Ik helemaal links, jij 3e van links

http://www.georgesteinz.nl/divers/DSC_2273A-1.jpg

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #784 Gepost op: februari 08, 2008, 21:49:12 pm »
vandaag het eerste verzoek gekregen voor een (baby) keuring. Als het overdag moet gebeuren kan het helaas niet doorgaan doordat Henk en ik dan weer les hebben in Soest.
Moet het echter 's avonds gebeuren, dan ga ik lekker keuren  :thumsup:

cosch

• Gast
« Reactie #785 Gepost op: februari 08, 2008, 21:50:22 pm »
Dat zou gaaf zijn zeg!  :thumsup:

bull

• Gast
« Reactie #786 Gepost op: februari 24, 2008, 10:06:12 am »
hoi allemaal

gisteren was er weer een cursus dag  :thumsup: en deze ging over neo's en rosella's.
het huiswerk hadden we van de week al terug gehad en dat was prima gemaakt had er maar 5 fout. :thumsup:
de lesdag begint om tien uur en aangezien het voor mij niet extreem ver rijden is hoef ik ook niet zo vroeg op, met een goeie 30 a 40 min sta ik daar. ik rijd hier zo rond 9 uur weg.
en nu de vogels broeden sta ik toch altijd tussen 7 en half 8 bij de vogels om ze vers eivoer te geven. en als we dat gedaan hebben gaan we zelf even een broodje eten met een paar bakken koffie en een lekker peukie daarna. ondertussen even het huiswerk doorslaan om je geheugen weer wat op te peppen, en dan 9 uur in de auto. daar aangekomen zie ik de meeste allemaal met vogels slepen en ik had zoiets van  :CENS hmmm moesten wij ook vogels meenemen. ze hadden het er wel over gehad de eerste les maar had er verder niets meer van vernomen dus zal het wel goed zijn dacht ik. maar wat blijkt er was wat verkeerd gegaan want we hadden wel degelijk vogels mee moeten nemen, dus was er iemand van de groep nog even snel gebeld en die kon nog wat rosella's menemen in totaal 4 stuks. maar we hadden geen neo's. ik had er nog wel een paar gehad thuis sonde. na ee bakkie koffie en wat te hebben staan bij kletsen met de groep over het huiswerk en zo gingen we van start.
na eerste wat vragen te hebben gemaakt over de les om te kijken of je de les begrijpt gingen we over op het keuren van de vogels.
en dat waren de volgende vogels een strogele rosella , prachtrosella , pennantrosella en een stanleyrosella. dat keuren is al wat en op de kop toe moesten we ze ook nog bespreken. tja daar sta je dan en natuurlijk mocht ik als eerste en moest mijn zegje doen over de strogele rosella. ik dacht ik pak het keurbriefje erbij maar die moesten we inleveren :sorry:, maar wonder boven wonder het ging me goed af, en was de docent tevreden met wat ik had vertelt en het kwam overeen met het keurbriefje  :thumsup: maar tjonge jonge wat een zenuwen gieren er door je lijf.
nadat alle vogels waren geweest gingen we over op de dia's en dat is een bult info die je krijg te verwerken niet normaal maar wel intressant. en toen was er een pauze eindelijk roken en weer een lekker bakkie koffie met twee over heerlijke br kroket. en onder tussen staan de kaken niet stil je blijf over vogels lullen prachtig  :a036: .
onder tussen zag ik iemand van mijn groep met boeken slepen en had deze ook te koop en dat was het nieuwe boek van adri van kooten, papagaaien en parkieten. nadat ik het boek het doorgeslagen en de docent hoorde praten dat het een goed boek is met veel info heb ik het zonder twijfel gelijk maar gekocht. heb hem gisterenavond de hele avond door zitten lezen maar het is een boek die zeker wel is aan te bevelen ja in een woord prachtig. na de pauze hebben we nog meer dia's en uitleg gekregen en was het rond half 3 wel mooi geweest de dia's waren op en zaten wij met een partij info in ons hoofd daar word je bang van als je naar huis rijdt ben je nog aan het naverwerken van de les want je probeert alles zo goed mogelijk te onthouden  :)  maar al met al was het een leerzame dag.

we hadden gisteren geen tijd om samen een bakkie te doen of een peukie te roken, maar hoe ging het bij jullie george en henk.

sjon

cosch

• Gast
« Reactie #787 Gepost op: februari 24, 2008, 10:09:26 am »
Leuk weer om te lezen!  :thumsup:
Succes met alles onthouden!  :)

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #788 Gepost op: februari 24, 2008, 11:36:58 am »
we hadden gisteren geen tijd om samen een bakkie te doen of een peukie te roken, maar hoe ging het bij jullie george en henk.
Wij hadden op het programma staan "de normaal" serie.
Het huiswerk was prima gemaakt en we hebben dit ook uitvoerig doorgenomen. Elke vraag is behandeld, iets wat in de basisopleiding niet altijd gebeurd.
Het meenemen van vogels is dit jaar een probleem voor de cursisiten. Niemand kweekt met grasparkieten dus neemt de docent meestal wat vogels mee.
Er stonden 9 grasparkieten op tafel en er was 1 kleintje meegenomen. Het keuren gaat steeds beter, maar het is een hele omschakeling t.o.v. vorige jaren. Het is een andere manier van keuren, lijkt meer op een postuurkeuring.
Ik merk zelf dat ik de omschakeling lastig vind. Ik kom dan ook steeds te laag uit. Gelukkig had ik ook veel vogels goed qua punten maar het gevoel om grasparkieten te keuren is er nog niet helemaal.
Doordat je zelf de basisiopleiding al gehad hebt, en er nu veel ervaren KM's toegevoegd zijn aan de groep (als cursist) merk je dat het keuren en bespreken sneller gaat. We spreken immers dezelfde taal.
Om 14:00 uur waren we klaar en na wat gedronken te hebben ben ik om 14:15 uur vertrokken richting Den Haag. Ik was dus lekker vroeg thuis  :thumsup:

cosch

• Gast
« Reactie #789 Gepost op: februari 24, 2008, 12:08:06 pm »
Elk begin is lastig! ;)

Offline broto

• Aan de leg
    • www.conure.nl
« Reactie #790 Gepost op: februari 24, 2008, 12:15:13 pm »
Citaat
aangekomen zie ik de meeste allemaal met vogels slepen en ik had zoiets van   hmmm moesten wij ook vogels meenemen. ze hadden het er wel over gehad de eerste les maar had er verder niets meer van vernomen dus zal het wel goed zijn dacht ik.

Is er dan niet 1 persoon vrijwillig aangewezen die dit allemaal coördineert ??
Die persoon stuurt een week van te voren een mail naar alle cursisten en naar de docent die de les verzorgt met de vraag wie wat meebrengt en hoeveel.
Een dag voor de aanvang les stuur je dan een mail naar de docent, weet hij ook wat er mee wordt gebracht.

Dit heb ik elke keer gedaan bij de opleiding en moet zeggen werkt prima, een paar keer zelfs een 40 -50 vogels  :)
En dat met 4 cursisten  ;)

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #791 Gepost op: februari 24, 2008, 13:09:03 pm »
 :a036: weer leuk om te lezen allemaal!  :thumsup:

bull

• Gast
« Reactie #792 Gepost op: februari 24, 2008, 13:23:06 pm »
dat was wel besproken dat er iemand aangewezen zou worden, maar op de een of andre manier is dat niet gebeurt.
maar vanaf gisteren is dat prima geregeld denk ik. dus de volgende keer zal het wel iets vlotter lopen en zullen er wel meer vogels zijn.
was wel lekker zo om er in te komen :thumsup: :) :)

Offline broto

• Aan de leg
    • www.conure.nl
« Reactie #793 Gepost op: februari 24, 2008, 15:03:38 pm »
Heb de vogels gezien, de pracht rosella had volgens mij een oogontsteking
Volgende keer Zuid amerikanen, dan toch zullen er genoeg vogels zijn denk ik   :)

bull

• Gast
« Reactie #794 Gepost op: februari 24, 2008, 15:37:05 pm »
klopt als een bus henk de prachtrosella had een oog ontsteking en de stanley had een (bingo) in jullie taal. miste 1 teen en 1 nagel stond recht naar voren.
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2008, 15:39:00 pm door bull »