Nou, vandaag dus examen (theorie + soort/kleurherkenning)
We moesten vandaag eerder aanwezig zijn dan gebruikelijk dus om 8 uur was ik maar gaan rijden. Heb onderweg nog even op m'n gemak getankt en een sigaretje gerookt.
Ik was dus rond 9:10 aanwezig. Henk was er nog niet, die heeft vast uitgeslapen.
Er heerste een ontspannen sfeer, niemand leek nerveus. Het was wel veel drukker dan gebruikelijk. Het hele KMV bestuur was aanwezig alsmede de secretaris van de NBvV. Dit kwam doordat er vandaag ook toelatingstesten waren voor de nieuwe opleiding.
We kregen het verzoek of we wat eerder konden beginnen (9:45 ipv 10:00 uur). Dit was geen probleem. We zaten in het lokaal waar we altijd zitten alleen stond elke tafel netjes apart zodat je echt alleen zat. We kregen 50 vragen over 10 onderwerpen (organisatie, algemene keurteniek en alle soorten kromsnavels). Tussen de vragen door moesten we de herkenning doen adhv foto's. Dat laatste viel niet mee. Donkerfactorige vogels vanaf een foto herkennen bij allerbelabberts licht. Ik heb er maar het beste van gemaakt.
Ruim op tijd waren we klaar, de hele groep van de kromsnavels zelfs als eerste. Na afloop had ik kramp in mijn vingers, ik heb 8 A4-tjes vol geschreven!
Zoals gebruikelijk hebben we allemaal de lunch gedaan en tijdens de lunch natuurlijk nagepraat over het examen. Ons kwam ter oren dat we direct de uitslag kregen dus bleven we wachten. Dit bleek een misverstand, we zouden zondag gebeld worden. Nou, de hele groep natuurlijk in weerstand dus hebben ze snel alles nagekeken. Toen kwam de uitslag: de hele groep van de kromsnavels was door. We hebben dus zowel de theorie als het herkennen van soorten en kleuren doorstaan. Hierdoor hebben we inmiddels 2/3e van het hele examen al positief afgelegd en hebben we nog slechts 1 onderwerp te gaan: het keuren in Apeldoorn tijdens Vogel 2008.