Auteur Topic: tweede hands kooi ontsmetten ivm. ziektes  (gelezen 3004 keer)

Jonkie

• Gast
tweede hands kooi ontsmetten ivm. ziektes
« Gepost op: januari 06, 2006, 13:23:17 pm »
Als je een tweede hands kooi koopt dan maak je die natuurlijk goed schoon.
Mijn vraag is met welk middel, want er is natuurlijk altijd kans dat de kooi te koop staat omdat de vogels aan een ziekte overleden zijn. Het middel moet dus goed desinfecteren. Ik vraag me ook af of er dan nog risico's zijn.

BVD...Gijs

Offline Lejah

• Super Parrot
Re: tweede hands kooi ontsmetten ivm. ziektes
« Reactie #1 Gepost op: januari 06, 2006, 13:26:06 pm »
Ik deed het voorheen met Dettol, maar dat is ook geen succes, want dat verkleurt! Heb je ineens geen rood speeltje maar een roze (in mijn geval) :)

Tommy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 06, 2006, 13:38:05 pm »
Ik heb ook ergens gelezen dat dethol niet alle ziektes doodt? ???
Ik heb zelf mn kooi ontsmet met een zakje ontsmettingspoeder uit de agrarische winkel (welkoop/boerenbond)
Dat moest je onder water open maken en dan de kooi mee reinigen...daarna heb ik hem onder de douche heeeeel lang afgespoeld ;)

Jonkie

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 06, 2006, 13:49:30 pm »
Ik dacht ook aan dettol. Het is echter wel een zeer agressief middel wat zelfs na het schoonmaken blijft desinfecteren. Ik weet niet of dat wel zo goed is. Ik heb in een boek gelezen dat er speciale middellen te koop zijn in dierenw., maar vaak geef je dan te veel uit (denk ik!?!) :CENS

Dat ontsmettingspoeder. Is dat speciaal voor vogels of beesten in het algemeen? Hoe heet dat spul?
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2006, 13:51:24 pm door Jonkie »

lineola

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: januari 06, 2006, 13:56:51 pm »
hoi, er is ook halamid, (helpt zelfs tegen varkenspest) is ook bij de dierenwinkel te koop. kan in ieder geval op metaal, (hout weet ik niet in verband met intrekken) wel heel goed afspoelen, dat er absoluut geen restjes meer zijn, is heel agressief, maar heel doeltreffend....(of de gasbrander eroverheen.. :))

groetjes marjan

Jonkie

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 06, 2006, 14:04:10 pm »
hoi, er is ook halamid, (helpt zelfs tegen varkenspest) is ook bij de dierenwinkel te koop. kan in ieder geval op metaal, (hout weet ik niet in verband met intrekken) wel heel goed afspoelen, dat er absoluut geen restjes meer zijn, is heel agressief, maar heel doeltreffend....(of de gasbrander eroverheen.. :))

groetjes marjan

Klinkt gevaarlijk.
Ik zou het in ieder geval niet bij hout gebruiken....

Ze kunnen in de winkel natuurlijk ook zeggen wat je moet gebruiken, maar dan wordt het waarschijnlijk een heel goed middel voor een heel goede prijs :angry:
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2006, 14:06:52 pm door Jonkie »

jeske5

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 06, 2006, 14:37:23 pm »
ik heb ontsmettingsmiddel dat je gewoon bij de dierenwinkel kan kopen. was helemaal niet duur. en het grote voordeel is dat het ook niet schadelijk is voor dieren. zal eens kijken straks hoe het heet.

Tommy

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 06, 2006, 14:48:12 pm »
Ik weet niet meer hoe t heet, maar t was helemaal niet duur ::)
Het is voor alle dieren verblijven...vraag er anders eens naar in de winkel, ze weten vast wat je bedoelt. ;)

Offline Deborah

• Hetvogelplein.nl
  • Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Vrouw
  • Deborah & Diesel
    • Het Vogel Plein
« Reactie #8 Gepost op: januari 06, 2006, 15:29:51 pm »
Ik maak mijn kooi meestal met Citronell schoon..

Jonkie

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: januari 06, 2006, 15:30:00 pm »
:thumsup:Doet ik :thumsup:

groeten van Gijs

Tommy

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: januari 06, 2006, 17:52:55 pm »
Citronell ontsmet niet hoor :( Dus t is prima bij je eigen kooi, maar bij een 2e handsje zou ik de eerste keer iets sterkers gebruiken ;)

Wickingh

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: januari 06, 2006, 18:01:10 pm »
Hai,

ontsmetten moet je altijd doen met een middel op chloorbasis, de rest is niet afdoende.
Halamid is een goed middel, en na schoonmaken erg goed afspoelen en het liefst 3-4 dagen buiten laten uitluchten,

mvg Frank

Jonkie

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 06, 2006, 18:51:14 pm »
Hai,

ontsmetten moet je altijd doen met een middel op chloorbasis, de rest is niet afdoende.
Halamid is een goed middel, en na schoonmaken erg goed afspoelen en het liefst 3-4 dagen buiten laten uitluchten,

mvg Frank

Zo ga ik het doen, bedankt voor alle hulp... :thumsup: