Auteur Topic: Kan een grijze roodstaart overdag alleen zijn?  (gelezen 1650 keer)

Roy128

• Gast
Kan een grijze roodstaart overdag alleen zijn?
« Gepost op: januari 13, 2006, 21:21:08 pm »
Hoi,om te beginnen wil ik zeggen dat ik dit een heel gezellig en leuk forum vind.
Maar nu mijn vraag.Ik wil heel graag een jonge grijze roodstaart om met de hand op te voeden
en supertam te maken.Alleen nu twijfel ik nogal om eraan te beginnen.
Dit omdat ik alleen woon,en de hele week werk.Ik ben dagelijks tussen 5.30 en 16.00uur weg!
Ik heb al veel gelezen hier maar hier heb ik nog niet echt duidelijkheid over.
Heeft iemand tips en adviezen?Wel doen,niet doen?  :CENS
Alvast bedankt,
Groetjes Erik(roy128)

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
Re: Kan een grijze roodstaart overdag alleen zijn?
« Reactie #1 Gepost op: januari 13, 2006, 21:34:48 pm »
Welkom Erik  :-*

Zou ik ook graag weten...ik werk in schiften en mijn vrouwke ook maar tegenovergesteld
06.00ht tot 14.30hr en 14.00hr tot 21.30 hr afwisselend
daar papageaaien nogal persoons gebonden is..efin ja mijn valkje is dat gewoon.
En echt alleen is die dus niet, er altijd iemand in huis, ik of vrouw  :thumsup:

Tommy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 13, 2006, 21:40:57 pm »
Tsja, als dr meestal iemand thuis is, zoals bij jou Leon, dan kan t wel, maar ik zou geen grijsje nemen in de situatie van eric :(
En al helemaaaaaal geen handopfok! :( Misschien kun je overwegen 2 vogels te nemen...die al tam zijn ? Bv bonte boertjes ofzo? Maar jij hebt echt geen tijd voor de opvoeding van een jonge vogel en ook niet genoeg tijd om 1 vogel een fijn leven te geven. ;)

qliqi

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 14, 2006, 09:51:59 am »
sja als je mijn heel eerlijke en persoonlijke mening vraagt: NIET DOEN!

Ten eerste spreek je van een vogeltje dat je met de hand wil gaan voeren, dat gaat vaak mis wist je dat? Zou ik toch aan kenners overlaten en een vogeltje nemen dat al zelfstandig eet.  Het zijn echt babytjes nog en je krijgt ze echt wel handtam zonder ze zo vroeg bij de ouders weg te halen

Dan vind ik het buiten dat nog eens heel ongezellig voor de vogel om de hele dag alleen te zitten. Ben daar absoluut geen voorstander van. Ik begrijp het wel - heb mn hele leven een papegaai gewild maar ben er pas aan begonnen toen ik de tijd ervoor had. Waarom een dier nemen als je er geen tijd voor hebt - dan is het misschien voor jou gezellig als je thuis komt maar zon papegaaitje zit daar maar de hele dag in zn eentje.

Zou er nog eens goed over nadenken als ik jou was hoor

Riboet

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: januari 14, 2006, 10:23:02 am »
Ik sluit me bij mijn voorgangers aan. Ik zou het niet doen en ook geen niet-zelfstandige handopfok. Hoe wou je dat trouwens doen als je overdag weg bent? Een babyvogel kan geen 8 tot 10 uur zonder eten (afhankelijk van zijn leeftijd). Maar bovenal is het voor een gezelschapsdier als een grijze roodstaart (of iedere andere papegaai) niet eerlijk om de hele dag saai alleen in een kooitje te moeten zitten wachten tot zijn enige gezelschap terug is.
Je kan natuurlijk wel voor meerdere gaaien kiezen, dan hebben ze elkaar. En ook dan zijn ze gewoon tam te krijgen/houden. Bovenal is het ook veel gezelliger. En voor de vogel EN voor de eigenaar.

Maar dan nog vind ik het een erg lange tijd alleen voor de vogels. Want ik neem aan dat je als je thuis komt, nog boodschappen en dergelijke moet doen, trek dan je werktijd, boodschap- en etenstijd en je nachtrust van je 24 uur af en dan blijft er voor de vogel(s) niet veel over dan een paar uurtjes 's avonds. Dat is voor een gevoelige vogel als een grijze roodstaart wel heel erg karig hoor. Zelfs voor twee (en ik spreek uit ervaring, heb er hier vier in de huiskamer maar ze komen allemaal apart altijd even wat aandacht opeisen (nee dus niet vragen, dat kent een grijze roodstaart niet  :))).

Roy128

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 14, 2006, 16:58:27 pm »
Bedankt voor jullie reacties.Ik had het eigenlijk iets duidelijker moeten zeggen.Ik bedoel wel een hele jongen grijze,maar al wel een die zelfstandig al eet,geen babytje,want daar heb ik geen ervaring mee. ??? Ik was vandaag weer bij mijn ouders thuis,die hebben 7honden en 8paarden/pony's en........een grijze roodstaart.Koki....en hij is niet supertam,maar ik kan alles met hem doen,knuffelen en kusjes,en daar maakt hij dan ook van die verliefde geluidjes bij haha,maakte hem helemaal wild vandaag.Ik ben eigenlijk de enige(op zijn allereerste bazinnetje na dan)die alles met hem kan doen.Mijn vader bv bijt hij meteen,en hard!!! :)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #6 Gepost op: januari 14, 2006, 18:15:23 pm »
Dus eigenlijk heb je af en toe een papegaai tot je beschikking.
Is het dan geen idee om die zo af en toe een weekendje bij je te nemen ?
Dan heb je toch een papegaai en hoeft hij niet veel alleen te zitten.
Groetjes,Antonia

Tommy

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 14, 2006, 19:27:15 pm »
Wat een goed idee antonia! :a036: Voor Koki lijkt t me ook erg leuk om eens een uitstapje te maken :thumsup:

dutchgerard

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: januari 14, 2006, 19:40:05 pm »
 :thumsup: :thumsup: :thumsup: :thumsup:

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #9 Gepost op: januari 14, 2006, 19:40:50 pm »
ja goed idee, doen zou ik zeggen.

het kost je niets, alleen wat moeite en wie weet kan je later
als er meer tijd en thuis bent er eentje aanschaffen en heb je ondertussen al heel wat ervaring opgedaan.
Super gewoon.

Roy128

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: januari 15, 2006, 18:11:43 pm »
Bedankt voor jullie leuke reacties.Alleen Koki een weekendje bij me nemen kan ik vergeten,dat vind de vrouw van mn pa niet goed.Maar als ik daar ben,ben ik toch altijd al met haar(tis een vrouwtje)aant spelen en knuffelen.Als ik binnen kom begint ze al te dansen  :a036: ,en aandacht te vragen.En zegt ze:wil je een stukje appellllllllllll,oewhhh lekker stukje appel haha... :) :)

Tommy

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: januari 15, 2006, 19:20:06 pm »
Wat jammer dat ze dat niet wil ??? Ook niet als je zegt dat je dan zn vaste logeer en oppas adres wordt? :)
Nou ja, gelukkig kun je zo ook van hem genieten he? :-*

Roy128

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 16, 2006, 05:18:53 am »
Nu had ik nog wel een ander ideetje.Ik weet niet of het wat is vandaar dat ik hier eens de reacties wil peilen.
Koki is een vrouwtje van 15,en van de vriendin van me vader.Als ik er nu een mannetje bij koop van een paar maanden en ze langzaam aan elkaar laat wennen zodat het misschien een koppel kan worden>?Dan kan ik mijn grijsje gewoon het weekend regelmatig meenemen en doordeweeks lekker bij Koki laten.Of mag je zo'n koppel nooit 2dagen uit elkaar halen?
Koki legt af en toe wel een eitje,dus ik denk dat ze het wel naar de zin heeft.
Graag hier wat reacties op?Bedankt alvast.

Groetjes Erik.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: januari 16, 2006, 08:49:44 am »
Voordat het een