Auteur Topic: overwegingen ?  (gelezen 7006 keer)

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
overwegingen ?
« Gepost op: januari 21, 2006, 09:30:01 am »
naar aanleiding van de tekst van Wickingh, ben ik nogmaals in twijvels geraakt  :-[
om een grijsje te nemen. Ik vind het een grote stap.
Laat wel duidelijk zijn dat ik "gek" ben op een grijsje.

mijn enige ervaring voor de moment met gaaien is mijn valkparkiet.
waar ik maar sinds kort (+/-drie weken) echt werk ben van aan het maken
ondanks hij al zeven jaar in huis is.
Ik hoop deze nog lang te hebben om voldoende ervaring op te doen.

Maar is het verstandig om dan de stap al naar een grijsje te nemen of is een tussenstap beter?
bijvoorbeeld eerst een Blauwe kroon te nemen.
Of zou dit echt niet echt verschil maken qua opvoeding, ermee bezig zijn?
of zijn er andere vogels die de tussenstap vullen?

Help me uit mijn onderzekerheid !

Citaat
Valkparkieten zijn prachtige eerste keer huisdieren. Zij zijn zacht, hartelijk, en speels. Zij zijn een weinig groter dan Lovebirds en Parakeets. Zij genieten van fluiten en de mannetjes kunnen leren te spreken. De babys handopfok zijn gemakkelijk beschikbaar. Deze vogels zijn vrij sterk wat hen tot ideale huisdieren voor de beginner maakt.

Conures en Aratinga kunnen vrij lawaaierig zijn en sommige mensen kunnen hun schreeuwen te hoog vinden en gaan zich ergeren. De familie Pyrrhura is in stiller. Conures is vrij speels en heeft vele ,aatjes binnen het gezin. Zij genieten van lange aandacht van hun verzorgers en koppiekrauwen wordt zeer gewaardeerd. De meeste kunnen leren spreken een paar woorden in een type van stem. De blauwe Kronen hebben het beste potentieel voor spraak.

Grijzeroodstaarten zijn hoogst intelligente vogels die voor hun leefmilieu zeer gevoelig zijn. Zij zijn niet voor mensen met weinig of geen ervaring in het houden van papegaaien. Zij zijn zeer gewenst als huiskamervogel dit is toe te schrijven hun capaciteit om te imiteren/praten. Zij kunnen huishoudengeluiden zo goed nabootsen dat zij hun eigenaars regelmatig voor het lapje houden. Grijzeroodstaarten zijn routine vogels en plotselinge veranderingen kunnen veroorzaken stress. Zij moeten regelmatig elke dag uit de kooi en hebben elke dag interactie met de familie nodig. Grijzeroodstaart heeft de tendens een band met slechts

qliqi

• Gast
Re: overwegingen ?
« Reactie #1 Gepost op: januari 21, 2006, 09:55:24 am »
Ben van jongsaf aan stapel op Grijze Roodstaarten. Mijn grootouders hadden er

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #2 Gepost op: januari 21, 2006, 10:07:17 am »
thanks.

mijn grootouders hadden een grijsje, maar die bakten er niet echt veel van,
maar hebben hem na vele jaren pas weggedaan
Een tante van mijn vrouw had er ook eentje en die is ongeveer op 80jarige leeftijd overleden
en die werd wel met veel passie en liefde verzorgd..
dus daar ik al duidelijk verschillend gezien.

ik heb al enke gesprekken gedaan met mijn vrouw daarover, maar zij is niet echt happig om mee te doen in de opvoeding van het grijsje, waar ik dus alleen voor ga staan (voor de moment).
Ik werk ook nog voltijds, in schiften. dus of ik ben thuis of mijn vrouw is thuis. Er is altijd wel iemand in huis.
Daarom wil ik zo graag mijn vrouw meekrijgen, zodat hij fulltime bezigheid heeft. vandaar ook de twijvels. ik hoop dat ik haar kan overtuigen. Zij heeft voor mij een doorslag.

Het enige voordeel dat ik voor de moment heb is dat zolang mijn valkje leeft er geen andere in huis komt.
Wat me bedenk tijd geeft en tijd om mijn vrouw te overtuigen en haar ook de vonk te geven zodat ze meedoet.

Ik heb enkele pogingen gedaan chiko bij haar te laten, op haar vinger of zo,
maar ze schrikt elke keer hij zijn vleugels opzet of "lawaai" maakt.

ps ik ben "nog maar" 36 jaar  ;)
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2006, 10:18:40 am door Leon »

Cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 21, 2006, 10:42:06 am »
Weet je, je bent je nu zo goed aan het inlezen. Je weet ongeveer wat je kunt verwachten (dat kun je weten iig), wat de problemen kunnen zijn. Maar ook de leuke dingen van een grijsje!
Als je meer positieve dingen zie, dan zou ik er zeker voor gaan!
De liefde en de wil is er in ieder geval. Dus je bent al voor de helft verder!

Laat je vrouw es die schattige foto's zien van jonge grijsjes enzo, en ze is zo verkocht!  ;)

Gr Corina

« Laatst bewerkt op: januari 21, 2006, 10:47:36 am door Cosch »

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #4 Gepost op: januari 21, 2006, 10:45:54 am »
mijn vriendin was eerst bang voor vogels. En wou er eigenlijk eerst ook geen.
Ik wel dus dus ons gaaitje kwam
en nu doet ze er ook van alles mee

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #5 Gepost op: januari 21, 2006, 10:54:56 am »
dat heb ik ook gedaan, cosh (gisterenavond zelfs nog), en ja hoor ze toonde wel wat intresse.

ik heb ook voorgesteld met haar eens naar een kweker te gaan om eens te kijken, waar ze ook voor te vinden is.
Ze is ook ermee begaan dat er geen miskoop word gedaan en vind het super dat ik daar zo mee bezig ben .  :-*

En ja sinds ik hier op de forum ben, heb ik heel veel bijgeleerd.  :thumsup:
Chiko kan dit getuigen  :-[

deze morgen hadden we het er weer over.
ik mag er eentje hebben hoor daar niet van,
maar ze is moeilijk over de drempel te krijgen om er mee voor te zorgen.
Ik heb schrik dat het grijsje terwijl ik op het werk zit te weinig aandacht gaat krijgen.
buiten hem te voorzien van voldoende speeltjes natuurlijk.
ik spreek dan om hem eruit te laten, er tegen te babbelen...
ze doet dit bij chiko ook niet. wesly, spijtig genoeg.

vandaar ook de twijvels

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #6 Gepost op: januari 21, 2006, 11:01:30 am »
ik snap het!

erg jammer maar misschien trek het grijsje wel helemaal naar haar en kan ze er alles mee doen.
Dan word het voor haar ook leuker om er iets mee te doen.
Als je haar/hem van baby aan hebt kun je haar ook laten voeren enzo dat heeft bij ons ook veel geholpen op de 1 of andere manier trekken vrouwen toch altijd naar babytjes toe

Cosch

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 21, 2006, 11:04:14 am »
Ik heb even samengewoond en toen heb ik Coco (grijsje) gekocht! De relatie ging over en ik ging weer terug naar mijn ouders. Mijn ouders kregen dus coco er ook bij! Dit was natuurlijk niet de bedoeling maar ja. Ze durfde niets met hem, niet kroelen, aaien enzo. Maar praten wel. Coco werd al heel gauw een gezellige praatjesmaker die leven in huis bracht! Ook als ik een hele dag weg was, dan gaf mn moeder hem 's avonds te eten enzo! Op zo'n manier gaven zij hem aandacht. Als ik thuis was, haalde ik Coco uit de kooi en speelde ik met hem of ging samen televisie kijken.
Nu woon ik sinds een klein maandje weer op mezelf en ze missen hem ontzettend!  :)
Als ik thuis kom, is het eerste wat ze vragen: hoe is het met Coco?

Het is wel zo dat zij niets met hem konden omdat ze niet durfde. Ze wilden wel. Coco hoefde maar te dreigen en ze hielden op!
Dus ja, daarin zal je je vrouw dan moeten helpen!

Maar als hij er eenmaal is, is het zo gezellig. Ook voor haar als zij de hele dag thuis is!

Gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: januari 21, 2006, 11:13:07 am »
Ik denk dat als je een volwassen grijze neemt, het moeilijk zal worden met je vrouw. Het schrikkerige wat ze heeft voor vogels is er niet voor niks.. Maar als je een baby neemt en je gaat voor hij weg mag al geregeld kijken, zal ze vast vertederd zijn. Ik vind het heel goed dat je het een grote stap vindt, want dat

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #9 Gepost op: januari 21, 2006, 11:24:59 am »
laten we hopen cosh, ik ben blij dit te horen. :thumsup:
ik maak me al wat minder ongerust dat mijn vrouw als ze het moet ondergaan toch zou/zal bijdraaien.

okey, ik weet wel dat een valkje niet hetzelfde is als een grijsje.
een grijsje kan meer, doet meer en is vermoedleijk verstandelijker.
pas op : ik onderschat mijn valkje niet hoor,
wat ik die sinds drie weken zie en hoor doen
heb ik ook met mijn mond opengestaan.  :o

de tip die ik er kan uithalen is dat ik het toch doe,
en dat ze wel bijdraait van moment hij er is.  :-*

hem in huis halen heeft ze geen enkel probleem mee, gelukkig.
Soms mekkert ze wel over de kostprijs,
waar ik dan op antwoord dat de prijs hoog is om te vermijden dat iedereen er onbezonnen eentje in huis haalt.  :-[
en wegens geen plaats voor een tweede kooi, wacht ik tot mijn valkje er niet meer is
hopelijk over tien jaar pas.
Maar ik besef dat het ook morgen al kan zijn. Dat is het leven nu eenmaal.
En dan wil ik er wel volledig klaar voor zijn.

en loes :
daar kan je gelijk in hebben, maar het is me duidelijk geworden
dat deze niet in Belgie zal aangekocht worden, maar in Nederland
(daronibirds heeft al contact met mij en is mij aan het informeren/begeleiden)
en dan is het niet echt bevordelijk om daar elke vijf minuten te staan.
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2006, 11:26:35 am door Leon »

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #10 Gepost op: januari 21, 2006, 11:25:18 am »
Heeft je vrouw er echt schrik van of ligt haar interresse niet zo bij gaaien? Dat heb ik nog niet zo duidelijk kunnen opmaken. Als het de angst is, dan is misschien het volgende een optie: Ik heb ergens gelezen (waar?) dat een kweekster, die hier ook weleens op het forum is geweest, Senna, een begeleiding heeft/doet voor angstige mensen. Als mensen dol zijn op een vogel, maar ze zijn er toch wat benauwd voor, dan schijnt het bij Senna zo te kunnen zijn, dat je regelmatig op bezoek komt als de babyvogel er is en dan kan zij je leren hoe met de gaai te spelen en te kroelen. Als je immers met een baby opgroeit dan heb je niet zoveel angst. Een baby is niet eng en als je die maar vaak, later elke dag, ziet, dan zie je niet dat ie groot wordt! ;)
Ik weet dit zo goed omdat ik eigenlijk ook heel graag een gaai zou willen, een grijsje of een edel of een macarana; maar ik ben ook zo'n angsthaas :-[
Qua karakter/omgang had ik al uitgeplozen dat ik waarschijnlijk het beste met een bont boertje zou kunnen beginnen. Maar ja, dan wordt het wel heel vol met vogels als je ook "oefenvogels" neemt, want die doe je natuurlijk ook niet weg als je toch een ander neemt!
Het is leuk om jou overpeinzingen te volgen, vooral omdat ik het zo herken!  ::)

dutchgerard

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: januari 21, 2006, 12:02:14 pm »
Mijn vriendin was ook niet zo happig, ze had hele slechte ervaringen met een kakatoe die de antieke klokken van de muur af sloopte.
Nu hebben wij geen antieke klokken, maar haar voorwaarde was dat hij/zij gekortwiekt werd want sinds die tijd is ze wat huiverig voor losvliegende vogels in huis. Ze is nu de beste maatjes met Gino onze grijze (bijna 10) en zou hem voor geen goud meer kwijt willen! Stom genoeg hebben we hem toen (ongeveer 20 maanden geleden) via marktplaats gekocht maar we hebben er echt geluk mee gehad, het kan ook wel eens meezitten als je een grijze via marktplaats koopt. Ik ben daarna gelijk lid geworden van dit forum en heb er al veel geleerd. Ook ik had me heel goed "ingelezen" maar hier op dit forum zit veel meer ervaring. Ik zou zeggen "ga er voor" en als je ergens mee zit i.v.m. je grijsje er is altijd wel iemand die goede raad heeft.

groeten dutchgerard  :a036:

Wickingh

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 21, 2006, 12:03:15 pm »
Hai Leon,

dit zo mee lezend ben ik blij dat ik dit stuk geplaatst heb , niet om iemand te weerhouden van een aanschaf van een papegaai maar om er wel over na te laten denken.
Dat je er zo mee bezig bent en stelt ik wacht af tot mijn valkje overleden is en hoop dat dat nog lang duurt, denk ik dat je uit het goede hout gesneden bent en wat je ook kiest bij jou in goede handen is , :thumsup:

m  :thumsup: g Frank

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #13 Gepost op: januari 21, 2006, 12:45:44 pm »
bedankt voor de toffe reakties  :thumsup:
mijn vrouw heeft deze ook gelezen.

ik probeer ook haar daar zoveel mogelijk bij te betrekken, al word ze er tijd van tijd stikke gek van  :-[
echt schrik zou ik het niet noemen..
ze neemt chiko wel op haar vinger, maar ze doet dat enkel als ik chiko bij haar zet, niet uit haarzelf.

Daarnet heeft ze (mijn vrouw) zelf chiko uit zijn kooi gehaald, laten opstappen, kopje krabben
enkel om te bewijzen dat ik geen twijvel moet hebben. is ze niet schattig het vrouwtje.  :-[
volg het maar eens  :CENS

Ze zei dat het haar gaat over het feit dat ze schrik heeft van vooral de snavel....
een grijsje heeft een grotere dan chiko
voordeel met chiko is dat die zo tam is dat je daar dan ook alles kan mee aanvangen.
Een andere vogel boezemd schrik in, dus de opvoeding is voor mij...

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #14 Gepost op: januari 21, 2006, 12:50:57 pm »
Hai Leon,

dit zo mee lezend ben ik blij dat ik dit stuk geplaatst heb , niet om iemand te weerhouden van een aanschaf van een papegaai maar om er wel over na te laten denken.
Dat je er zo mee bezig bent en stelt ik wacht af tot mijn valkje overleden is en hoop dat dat nog lang duurt, denk ik dat je uit het goede hout gesneden bent en wat je ook kiest bij jou in goede handen is , :thumsup:

m  :thumsup: g Frank

ik weet nog niet zenne  :-[ maar wel tof om te horen  :cool:

..als je weet dat ik chiko al zeven jaar verwaarloost heb
zou je dat eigenlijk 'nog' niet mogen zeggen. Niet dat hij iets is tekort gekomen is qua verzorging/eten..dacht ik.

ik ben geen dierenbeul, maar onwetendheid hoe het echt moet gebeuren heb ik pas hier gelezen.
En ja ik doe mijn uiterste best nu..en ik heb geen enkele attentie om daarvan af te wijken.

mijn andere dieren komen ook niets te kort, maar dat is toch nog iets anders dan een gaai.  ;)