Auteur Topic: Wie kent Metacam  (gelezen 6919 keer)

Online Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
Wie kent Metacam
« Gepost op: januari 21, 2006, 13:44:19 pm »
De 5 jarige Grijze Roodstaart papegaai Coco die ik erbij ga krijgen heeft, in haar 2e levensjaar door een logeerpartij bij haar eigen kweker, haar hele borstje kaalgeplukt.

Zij is toen naar Verstappen in Driebergen gebracht en heeft Metacam als medicijn gekregen. Haar heeft het geholpen om te stoppen met plukken en heeft haar veren weer teruggekregen. Nu 3 jaar later heeft in hetzelfde huishouden van Coco een hond hetzelfde medicijn Metacam gekregen. Het blijkt dus ook een medicijn voor honden te zijn.

Kent iemand dit medicijn?

Hieronder volgt nog een omschrijving van Metacam:

De pijnstiller in siroopvorm.

Metacam remt ontstekingen en stilt de pijn bij aandoeningen aan het bewegingsapparaat. Zelfs bij heupdysplasie (HD) blijkt Metacam zeer effectief. Metacam is makkelijk en zeer nauwkeurig op gewicht toe te dienen (1x daags over het voer) en wordt door de honingsmaak makkelijk opgenomen. Werkt snel bij zowel acute als chronische aandoeningen en mag gedurende langere tijd continu worden gebruikt.

Metacam heeft de volgende eigenschappen.
  • Effectieve ontstekingsremmende en pijnstillende werking.
  • Veilig en geregistreerd voor langdurig gebruik.
  • Eenvoudig en nauwkeurig te doseren dankzij de vloeibare vorm en de doseerspuit met kg-aanduiding.
  • Slechts 1 x daags toedienen gewoon over het voer.
  • Wordt makkelijk opgenomen dankzij de 'goede smaak'.

De eigenschappen van Metacam teruggelezen, lijkt het erop dat Coco een ontsteking heeft gehad.  ???  Maar dat is volgens mij niet meer te achterhalen.

Pascal

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Wie kent Metacam
« Reactie #1 Gepost op: januari 21, 2006, 14:57:57 pm »
Oh! Dan had ik je verhaal verkeerd begrepen! Ik dacht dat het een creme was, vond het al zo gek... ;)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #2 Gepost op: januari 21, 2006, 16:36:23 pm »
Ik heb dit medicijn ook voor Lizzy gekregen ( door dierenarts) , maar durf er niet meer door te gaan voor ze volledig onderzocht is door Hedwig.
Het word inderdaad voor honden gebruikt.

Online Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #3 Gepost op: januari 21, 2006, 16:45:46 pm »
Ik heb dit medicijn ook voor Lizzy gekregen ( door dierenarts) , maar durf er niet meer door te gaan voor ze volledig onderzocht is door Hedwig.
Het word inderdaad voor honden gebruikt.

Janina. Waarvoor heeft de dierenarts Metacam voorgeschreven voor Lizzy?

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #4 Gepost op: januari 21, 2006, 17:08:14 pm »
Hij wist het niet zeker, maar ze heeft waarschijnlijk bekkenproblemen door teveel eitjes leggen. Ze kan nu niet eens normaal zitten.
Ze kreeg metacam als pijnstiller.
Aangezien het er met haar niet beter op word ( maar ook niet slechter) , ga ik toch maar naar vogelarts.

Online Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #5 Gepost op: januari 21, 2006, 17:26:57 pm »
ah. Oke. Lijkt me dan ook wel verstandig ja.

Sterkte ermee.  :-*

Offline Brede W

• Eendags kuiken
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #6 Gepost op: januari 22, 2006, 00:02:07 am »
Ook ik heb metacam voorgescheven gekregen voor mijn grijze roodstaart. Ook van dr. hedwig trouwens. Ozzie kreeg het omdat hij een verenprobleem had omdat hij verkeerd gekortwiekt is geweest. Nadat het een paar dagen ingewerkt was, kon ik duidelijk verschil merken: Ozzie zat minder aan zijn vleugels en reageerde verder ook rustiger. Nog wat later begon hij ook uit zichzelf weer te klapperen met zijn vleugels.

p.s. hoewel het nooit goed is om langer met medicijnen door te gaan dan nodig, is dit bij metacam niet zo'n groot risico. Hedwig heeft het weleens een jaar aan dezelfde papegaai voorgeschreven zonder problemen.

Groetjes,

Wendy

Online Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #7 Gepost op: januari 22, 2006, 00:06:18 am »
Wendy.

Je hebt het over ingewerkt. Was dit in smeerbare vorm?

Pascal

Offline Brede W

• Eendags kuiken
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #8 Gepost op: februari 03, 2006, 14:58:15 pm »
Neej, ik had druppels (opgelost in drinkwater), maar het schijnt toch even te duren voor het begint te werken.

Wendy

Kuikentje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: februari 07, 2006, 00:10:29 am »
De stofnaam van Metacam is Meloxicam.
Het valt onder de groep NSAID's (NSAID = Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drugs, een niet steroid ontstekingsremmend geneesmiddel).
Meloxicam is een krachtige pijnstiller, en is bij gewrichtsklachten waardevol vanwege zijn ontstekingsremmende eigenschappen.
Na operaties wordt het ook gebruikt, het vermindert bovendien eventuele zwelling.
Meloxicam is verwant aan Aspirine (acetylsalicylzuur) en andere OTC geneesmiddelen als Advil of Ibuprofen.
Bij dieren worden echter voornamelijk Meloxicam en Carprofen gebruikt, omdat andere NSAIDS ongeschikt zijn.
Meloxicam wordt niet alleen bij vogels gebruikt, maar ook bij honden en....mensen! (En dan heet het Movicox).
Een nadeel van NSAID's is dat ze het maagslijmvlies kunnen beshadigen, waardoor er bloedingen op kunnen treden. Bij dit middel komt dat iets minder vaak voor dan bij andere soorten NSAID's.

« Laatst bewerkt op: februari 07, 2006, 00:13:51 am door Kuikentje »

sonjav

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: februari 07, 2006, 08:14:30 am »
Dank voor de info, Kuikentje!
Als het een NSAID is dan snap ik ook wel waarom het zo breed gebruikt wordt.

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #11 Gepost op: maart 08, 2006, 21:09:26 pm »
Ook ik moet metacam gaan geven aan Lizzy.
Wie weet hoe lang het duurt voordat je verbetering zou kunnen zien?

Tazz

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: maart 08, 2006, 22:24:50 pm »
Heel veel geneesmiddelen voor honden en katten kunnen ook voor vogels gebruikt worden, maar ze zetten het zelden in de bijsluiter omdat het heel lang ongebruikelijk was om met een vogel naar de DA te gaan. Vaak is het een dosering per gewicht.

Wickingh

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: maart 08, 2006, 23:23:20 pm »
Metacam is het medicijn waarmee de grijze roodstaart papegaai in de lezing van PAKARA op de PBFD dag vorig jaar mee genezen is. Die grijze roodstaart het PBFD in veren en bloed. Hedwig v.d. Horst heeft dat verhaal bevestigd en die grijze roodstaart is volgens haar een van de weinige vogels die het overleefd hebben mede door gebruik van metacam.
Metacam is een antibiotica ( ontstekings remmend ) en wordt inderdaad ook voor honden gebruikt.

Mvr Angelique

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #14 Gepost op: maart 09, 2006, 10:27:54 am »
ok, dankjewel!
Ik hoop maar dat hetvoor Lizzy ook iets zal doen waardoor ze zich iets beter voelt.