niet leuk dat jullie allemaal gewoon ja zeggen

kennen jullie mij al zo goed

het verhaal :
eergisteren heb ik en mijn vrouwke een laatste beslissende gesprek gehouden, bekeken en gemeten.
hij mag er komen, mits chiko of het grijsje een nieuw kooi krijgt maar iets kleiner als ons nieuw kooi, maar groter dan het oude kooi. Logisch is dan ook dat het grijsje het grootste kooi krijgt daar hij groter is.
zo gezegd zo gedaan, op zoek naar een nieuwe kooi en we zouden die in de loop der tijd wel vinden en aanschaffen.
gisteren heb ik hier in de buurt een kweker gevonden die er mee stopt en had nog enkel vogels te koop, waarvan een amezone en een grijze roodstaart van een zestal maanden oud.
Ik heb contact opgenomen met die persoon en we konden de avond zelf of dit weekend een kijkje komen nemen
zonder aan aankoop te denken natuurlijk. gewoon effe kijken.
we zijn dus gisterenavond samen (ik en vrouwke) naar ginds gereden en gekeken.
het bleek om een Timneh te gaan en de gaaien krijgen daar blijkbaar enkel zonnebloempitten te eten, zielig zeg.
Hij ziet er ook niet echt fris uit, niet mooi in de veren. Hij is niet kaal geplukt maar de veren rafelen uit.
Denkend aan de verenziekte heb ik van dichtbij eens goed gekeken of er geen signalen waren van vederrot zoals ik het hier gelezen heb..bruin punten aan de pennen en zo..ik heb ook naar veren in de kooi gekeken en zag er niets abnormaal aan. Ik ga er van uit dat dit komt door de slechte voeding.
heb effe mijn vrouwke gesproken over de ermbarmelijk toestand en zei dat ik het gaaitje wil redden van deze situatie.
Mijn vrouw vond dit niet leuk...die situatie en ging direct akkoord. Zodat we zogenaamd het diertje hebben geadopteerd. Hij had ook kooien staan die voldoen aan onze eisen en die van Chiko.
Zo hebben wij de Timneh meegenomen naar huis en een nieuwe kooi. Maar met in ons achterhoofd dat hij dus wel ziek kon zijn.
Vandaag hebben we hem goed geobserveerd en hij eet goed (pellets en zaad) en is zeer levendig.
Hij ziet er goed uit buiten zijn verenpak. Hij reageerd goed en kan goed vliegen.
Af en toe krijst hij een beetje als ik te dicht kom maar dat komt waarschijnlijk omdat wij vreemd zijn, een paar dagen laten wennen. Er is ook geen abnormaal verenverlies of zo. Hij heeft ook nog dons er tussen zitten.
Ik ga morgen de vogelarts in de buurt contacteren en bezoeken om een uitgebreid onderzoek te doen naar de toestand van de gaai. Ik hoop met goede voeding en verzorging dat hij wel terug goed in de veren zal komen te zitten.
Hij had nog geen naam en heet nu Pepi, en luisterd al aandachtig naar zijn naam en reageerd ook met kleine schreeuwtjes. We hebben er een vriendje bij !
ik plaats zodadelijk al een eerste foto. (ik ben geen goede fotograaf zenne)
ps : mijn vrouwke wilde zelf de amozone direkt meenemen, maar dat vond ik ietsje te veel van het goede
ik dank mijn vrouwke voor het vertrouwen.

en jullie ook..en als er iets is zal je het van mij direkt horen.
zal worden vervolg (nieuws van de arts)