Auteur Topic: Hoeveel veren verliest een grijsje tijdens de rui?  (gelezen 2458 keer)

Binkie Yoe

• Gast
Hoeveel veren verliest een grijsje tijdens de rui?
« Gepost op: januari 28, 2006, 17:16:17 pm »
Hallo,
Ik las daarnet over veel veren verliezen tijdens de rui.

Kan iemand mij ongeveer vertellen hoeveel een grijsje per dag verliest, als deze in de rui is?
Ik heb zelf een plukkertje, dus dan heb je totaal geen overzicht.

Maar die van mijn moeder die verloor weleens veel dekveertjes per dag. Moet ik mij dan meteen zorgen gaan maken. Of is dit dan de normale rui???

Dus wie weet hoeveel veertjes per dag??  :CENS ???
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2006, 17:38:02 pm door BirdmAster »

Wickingh

• Gast
Re: Hoeveel veren verliest een grijsje tijdens de rui?
« Reactie #1 Gepost op: januari 28, 2006, 19:42:38 pm »
Hai,

de hoeveelheid verschilt van individue tot individue, ook is de conditie van belang .
Een vogel die sterk is zal veel geleidelijker veren verliezen, veel meer van belang is of er echt kale plekken ontstaan.Dit kan een aanwijzing zijn voor problemen.
Ik ben bang dat een echt antwoord gewoon niet gegeven kan worden,

mvg Frank

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: januari 28, 2006, 20:02:28 pm »
Bij die van mij gaat het in ieder geval heel geleidelijk met de grote veren. Wel willen er af en toe veel kleintjes vallen. ;)

Riboet

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 28, 2006, 20:47:49 pm »
Ik vind dat een grijze niet echt ruit. Ze vernieuwen heel geleidelijk en eigenlijk het hele jaar door hun verenkleed. In juli vorig jaar merkte ik dat Middel en Favo bezig waren het jeugdkleed te verwisselen voor het volwassen kleed, omdat nieuwe veertjes vervangen werden door veel donkere, zeg maar intenser gekleurde veren.
Nu zijn ze vrijwel klaar met het verwisselen, of anders gezegd: die lichte grijze veren zie ik bijna niet meer. En vooral Middel is nu echt een bijzonder mooi gaaitje geworden  :hart: :hart:. En oooooooh wat lijkt hij nu op zijn vader, echt ongelooflijk  :o. Moet jullie snel eens updaten met een fotootje. Ik heb nu in ieder geval geen twijfels meer over de geslachten van mijn huiskamergaaien, hoor! Ben benieuwd of Chico met anderhalf jaar ook zo op zijn vader gaat lijken...

Ik kon het vernieuwen goed zien op de kop (net niet kaal, maar vaak was de oude veer wel al uitgevallen voor de nieuwe veer volledig was uitgevouwen) en aan de dekveren. Borstveren nauwelijks gemerkt tot ik op een gegeven moment dacht: wauw wat heb jij een mooi buikje gekregen  :thumsup:. Kaal tijdens de rui mag een grijze in ieder geval niet worden.

Riboet

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: januari 28, 2006, 20:49:39 pm »
Nog even voor de topicstarter: ik heb wel perioden gezien waarin meer dekveren dan normaal op de bodem van de kooi lagen, maar geen tientallen, volgens mij nooit meer dan een stuk of 5. Hoeveel per vogel kan ik ook niet zeggen, want ik heb er vier in een kooi.

qliqi

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 29, 2006, 10:18:50 am »
de grote veren heb ik om eerlijk te zijn nog niet echt veel zien vallen. Maar meer dan twee per dag met dagen ertussen dat er geen veertje afviel..... De donsveertjes gaan er wel af en toe met veel tegelijk uit is me opgevallen

Binkie Yoe

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 29, 2006, 11:14:53 am »
Ok, dat is wel dus anders dan bij Parkieten.... daar regent het soms veertjes... als ze in de rui zijn. Ook zien ze er dan wat rommelig uit.

Humm  :CENS ben benieuwd of er nog meer reacties komen. ;)

In iedere geval: bedankt tot nu toe!! :thumsup:

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #7 Gepost op: januari 29, 2006, 19:07:02 pm »
wat die rui betreft is dat ook op bepaalde tijdstippen van het jaar? zoja welke?

dan kan ik dat ook eens goed in het oog houden, chiko verloor gans het jaar door veren. (geen kaalheid)
Nu hij pellets krijgt en ruimer zit, heb ik nog geen veer gevonden.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: januari 30, 2006, 11:32:10 am »
Ik weet niks van het ruien van valkparkieten. Ik neem aan dat het bij de valkparkiet wel een snelle rui is, in tegenstelling tot de rui bij de grijzen.. ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: januari 30, 2006, 23:20:08 pm »
Ja dat kun je wel zeggen. De valkparkiet van een vriendin verloor pas in een dag 63 veertjes.
Heel veel dus!

Dat was wel ff schrikken!

Gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: januari 31, 2006, 09:18:21 am »
Jeetje is dat wel normaal dan? ???

Cosch

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: januari 31, 2006, 09:21:27 am »
Hij is nog steeds een beetje in de rui.
Natascha heeft dat ook een keer met Aaran gehad. Dat in een keer heel veel veertjes uitvielen. En dat was ook gewoon de rui!
Hij is voor de rest heel levendig, eet normaal.
Dus voor alsnog maakt ze zich geen zorgen!

Gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: januari 31, 2006, 09:32:14 am »
Ok

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #13 Gepost op: oktober 05, 2006, 13:37:48 pm »
Ik heb deze tophic weer even naar boven gehaald omdat ik net zag dat je aan de punt van Kaya's veren kunt zien dat hij wel ooit gewiekt is geweest, en dat was ook maar heel langgeleden zei de eigenaar! Zou het kunnen dat de slagpennen dan jaren blijven zitten? Bij de grasparkieten kan ik momenteel een dekbed maken van de aantal veren die in de voliere liggen en dan heb ik de voliere maandag nog uitgeveegd!
Bij de aga's zie je ook niet zo'n sterke uitval maar bij Kaya hebben we maar een paar dekveertjes en 1 klein rood staartveertje tot nog toe gevonden, en de dekveertjes was vooral de eerste 2 dagen na aankomst dus ik verwacht dat die door stress uiit gevallen zijn want nu zie ik eigenlijk op de normale donsveertje na helemaal niks meer. Ruien ze dan zo langzaam?

Cosch

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: oktober 05, 2006, 13:41:37 pm »
Ja ze ruien hier eigenlijk het hele jaar door.  Af en toe wel es pieken. Dat ze ineens ontploffen of ineens allemaal stekels hebben. Maar over het algemeen gaat dat idd heel langzaam!