hoi, er gaat bij mij geen vogel de deur uit voor hij/zij zelfstandig is, ook niet als de persoon die het vogeltje wil halen wel ervaring heeft met handopfok. niet omdat ik tegen handopfok ben, maar omdat ik liever de natuur zijn gang laat gaan, een vogel wordt heus ook wel tam zonder handopfok, (als hij zelf tam wil worden)
de enige reden waarom ik dat zou toepassen, is om een baby te redden, als de ouders het af laten weten, en handopfok is niet makkelijk, zoals heel veel mensen denken.
dat beestje weet ook niet wat hij moet doen, (jij meestal ook niet..) gaat vaak ook nog tekeer, en krijg die spuit maar eens goed in dat snaveltje, ik vind het persoonlijk heel moeilijk, en een hoop gedoe.... en zou dit absoluut niet voor m'n lol doen, (alleen als het nodig is)
misschien ben ik een softie wat dat betrefd, maar ik vind hand opfok heel moeilijk, en zou het iemand die het nooit of heel weinig doet, niet aanraden,
ook heb je kans bij verkeerd voeren op misvormingen aan de snavel, kropverbranding, of juist ondervoeding...
ik heb het idee dat er te makkelijk over wordt gedacht, vooral door kwekers die te jonge vogels aanbieden, (en kopers..) ik denk trouwens niet dat er opzettelijk gehandeld wordt, maar puur uit niet nadenken, net als de mensen die zo'n te jong vogeltje kopen, (hee leuk zo'n baby....oh wat schattig, die breng ik zelf groot, dan wordt hij nog tammer......blabla.....)
niemand koopt/verkoopt zo'n te jong vogeltje om dat voor de lol te verknallen, neem ik aan,
dus, als vogelkweker, zou ik zeggen..doe het goed, en neem desnoods extra, tijd, zodat de koper de vogel niet meer hoeft te voeren, of in mijn geval...doe het gewoon niet.
groetjes marjan