Auteur Topic: Handvoeding alleen door kwekers !!!!!!!!!!!!  (gelezen 6513 keer)

Wickingh

• Gast
Re: Handvoeding alleen door kwekers !!!!!!!!!!!!
« Reactie #15 Gepost op: februari 01, 2006, 21:32:41 pm »
Hai,

het nadeel is wel dat de verkoper aan iemand niet kan zien of men echt ervaring heeft,

mvg Frank

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #16 Gepost op: februari 01, 2006, 21:38:18 pm »
als je vragen stelt kom je al wat meer te weten.
Evt. samen een keer voeding geven om te kijken of de ander echt snapt waar hij mee bezig is werkt bij mij ook altijd prima.  :thumsup:

Wickingh

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: februari 01, 2006, 21:45:21 pm »
Tja,

persoonlijk heb ik het standpunt , dat ik iig geen jongen aan de pap verkoop en bij mij geldt dat eigenlijk voor iedereen.
De ene vogel is wat dat betreft de andere niet, onze rose's zijn wat dat betreft helemaal moeilijk,

mvg Frank

arasevera

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: februari 01, 2006, 22:56:26 pm »
Ik als zeer trotse eigenares van yoda wil ook wel even reacheren natuurlijk.
Allereerst wil ik toch even zeggen dat alles heel erg goed gaat met haar. Het is nu al weer een tijdje geleden dat het is gebeurd, en ze heeft er totaal geen last meer van.. GELUKKIG

Toen ik yoda mee naar huis nam had ik al wel een paar vogels met de hand opgevoed, maar ik wil niet zeggen ik ervaren ben, dat absuluut niet. Ik neem ook mijn hele verandwoordelijkheid over yoda, ik vind ook van mezelf dat ik dat heb gedaan, ik heb mijn uiterste best gedaan om haar weer gezond te krijgen...

Ik ben het nu wel met de stelling eens dat niet iedereen zomaar een vogel op moet voeden, maar ook kwekers kunnen fouten maken, en die moeten het ook leren. Waar leren deze kwekers het dan ????....daar ben ik dan altijd nieuwschierig naar.

Dus mijn tip is begin er niet aan als je niet weet waar je aan begind !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. ik ben samen met yoda en mijn vriend door een stress tijd heen gegaan toen, en dat wens ik  niemand toe

groetjes erika.

ik wil nog wel even de bronvermelding erbij zetten: http://www.deara.tk of http://www.arasevera.tk
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2006, 22:58:24 pm door arasevera »

Riboet

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: februari 01, 2006, 23:02:53 pm »
als je vragen stelt kom je al wat meer te weten.
Evt. samen een keer voeding geven om te kijken of de ander echt snapt waar hij mee bezig is werkt bij mij ook altijd prima.  :thumsup:

Nee, ik geef echt geen vogel mee aan iemand die eens een keer in mijn bijzijn papvoeding heeft gegeven. Ik heb de eigenaar van Schreeuwlelijk de beginselen van handvoeden meegegeven en hij heeft in mijn bijzijn meerdere keren geholpen de jonge gaaien te handvoeden.
Toen hij Schreeuwlelijk meekreeg, was deze min of meer zelfstandig maar hij kon toen nog wel een keer op een dag handvoeding geven. Gewoon voor een intensivering van het contact tussen vogel en eigenaar (nu weet ik dat ook dat nergens voor nodig is)
Maar aan het einde van het liedje was Schreeuwlelijk 13 weken en kreeg hij 's avonds nog steeds papvoeding omdat de eigenaar het nog zo leuk vond!

Ik zie dus de noodzaak niet in om iemand die gewoon een huiskamermaatje erbij wil hebben, om die te leren handvoeden. En van een paar keer helpen handvoeden weet hij/zij echt nog niet genoeg over alles wat er bij het handvoeden van een jonge gaai komt kijken.

Mijn eerste gaai kreeg ik ook van een kweker mee nadat ik die in haar bijzijn 1 keer had gehandvoed. 1 keer! (had al wel ervaring met jonge aga's) Met wat ik nu weet over handvoeden en krop legen, weet ik dat ik gewoon mazzel heb gehad dat het allemaal goed gegaan is met Joortje (en met die jonge aga's, want dat was eigenlijk ook zelfstudie). Maar de zenuwen die ik had, omdat ik niet de hoeveelheid die de kweker had aangegeven in de vogel kreeg, staan me nog goed voor de geest! Alleen al daarom zie ik niet in waarom een niet-kweker zich zou moeten vermoeien met de handvoeding van zijn vogel en dezelfde spanningen zou moeten meemaken. Anders gezegd: wat is de toegevoegde waarde voor de vogel en voor de nieuwe eigenaar?

Wel vind ik dat iedere kweker zich zou moeten bekwamen in handvoeden. Dat is hij of zij aan zijn vogels verplicht, vooral als zij om wat voor reden dan ook hun jongen voortijdig in de steek moeten laten.

lineola

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: februari 02, 2006, 00:17:10 am »
hoi, er gaat bij mij geen vogel de deur uit voor hij/zij zelfstandig is, ook niet als de persoon die het vogeltje wil halen wel ervaring heeft met handopfok. niet omdat ik tegen handopfok ben, maar omdat ik liever de natuur zijn gang laat gaan, een vogel wordt heus ook wel tam zonder handopfok, (als hij zelf tam wil worden)
de enige reden waarom ik dat zou toepassen, is om een baby te redden, als de ouders het af laten weten, en handopfok is niet makkelijk, zoals heel veel mensen denken.
dat beestje weet ook niet wat hij moet doen, (jij meestal ook niet..) gaat vaak ook nog tekeer, en krijg die spuit maar eens goed in dat snaveltje, ik vind het persoonlijk heel moeilijk, en een hoop gedoe.... en zou dit absoluut niet voor m'n lol doen, (alleen als het nodig is)
misschien ben ik een softie wat dat betrefd, maar ik vind hand opfok heel moeilijk, en zou het iemand die het nooit of heel weinig doet, niet aanraden,
ook heb je kans bij verkeerd voeren op misvormingen aan de snavel, kropverbranding, of juist ondervoeding...
ik heb het idee dat er te makkelijk over wordt gedacht, vooral door kwekers die te jonge vogels aanbieden, (en kopers..) ik denk trouwens niet dat er opzettelijk gehandeld wordt, maar puur uit niet nadenken, net als de mensen die zo'n te jong vogeltje kopen, (hee leuk zo'n baby....oh wat schattig, die  breng ik zelf groot, dan wordt hij nog tammer......blabla.....)
niemand koopt/verkoopt zo'n te jong vogeltje om dat voor de lol te verknallen, neem ik aan,
dus, als vogelkweker, zou ik zeggen..doe het goed, en neem desnoods extra, tijd, zodat de koper de vogel niet meer hoeft te voeren, of in mijn geval...doe het gewoon niet.

groetjes marjan

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #21 Gepost op: februari 02, 2006, 07:13:01 am »
Wel vind ik dat iedere kweker zich zou moeten bekwamen in handvoeden.
en als je dit doet, leer het dan direct aan een huisgenoot.
Je zou maar ziek worden, kan die persoon het overnemen.

Flakkee

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: februari 05, 2006, 11:13:22 am »
Niet iedereen heeft de beschikking over een goede leermeester, en dan nog blijft het hetzelfde als altijd, je kan nog zulke goede cijfers halen op school, in de praktijk moet je het nog maar bewijzen zonder begeleiding.

Een cursus hiervoor zou inderdaad geen slecht idee zijn, maar hoe controleer je of iemand aan je eisen voldoet? Iedereen kan zeggen dat hij kweker is?!?

Janneke

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: februari 05, 2006, 12:24:30 pm »
Ik ben het nu wel met de stelling eens dat niet iedereen zomaar een vogel op moet voeden, maar ook kwekers kunnen fouten maken, en die moeten het ook leren. Waar leren deze kwekers het dan ????....daar ben ik dan altijd nieuwschierig naar.

Dat was dus ook mijn vraag.. kwekers maken ook fouten en kwekers moeten het ook leren...

Wickingh

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: februari 05, 2006, 12:31:11 pm »
Dat was dus ook mijn vraag.. kwekers maken ook fouten en kwekers moeten het ook leren...

Hallo,

dat klopt zonder meer, maar het grote verschil is tussen de kweker die aan handopfok doet en de leek die een vogel koopt voor in de kamer, dat de kweker zeer veel vogels krijgt om te voeden en op te voeden en de leek maar 1 of hooguit een paar keer.

Ik ben het eens met jullie als je zegt dat je het alleen maar kan leren door het veel te doen,ik zelf heb het geleerd van iemand die niet anders doet dan handvoeden en die heeft me de hele dag door de mangel gehaald.
Voor ik bij haar was geweest had ik al een stuk of 10 gaaien gedaan, maar na die dag kreeg ik pas het idee dat ik het begon te leren,

mvg Frank

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #25 Gepost op: februari 06, 2006, 14:26:35 pm »
Waarschijnlijk is mijn verhaal wel bekend, maar wil het hier toch nog even op laten aansluiten.
Ik kreeg onze aga Joda met 4a5 weken, hij kwam uit een moederloos nestje waarvan de eigenaren zaten te wachten op... Een valkjeskweker heeftze daar opgehaald en begon met handopfok. Toen hij hoorde dat ik er eentje voor in de woonkamer wilde, stelde hij voor dat ik er eentje zelf zou handvoeden, omdat hij eigenlijk te weinig tijd had en ze eigenlijk groot bracht voor de buitenvoliere. Ik heb 1x handvoeding bekeken en en er vervolgens zelf 3x handvoeding gegeven waar de valkjeskweker bij zat. Hij heeft mij veel verteld over kropverbranding en verzuring, heeft mij volle en lege kropjes laten voelen en ik kreeg zijn mobielnr.
Thuis gekomen ging het eigenlijk heel goed en vond ik het prachtig om te doen. Ik googlede veel voor alle verhalen met slechte afloop, zodat ik zsm zou kunnen zien als er iets niet goed dreigde te gaan. En van al die akelige verhalen werd ik niet vrolijker en vooral niet optimistischer! Toch vond ik dat ik die verhalen moest lezen om bepaalde zaken te kunnen herkennen! En helaas las ik meer nare verhalen dan goede.
Toen kwam de periode dat Joda minder pap ging eten! Slapeloze nachten heb ik ervan gehad! Ik wist wat er allemaal verkeerd kon gaan en haalde me van alles in mijn hoofd. Dan pas realiseer je je dat je dan wel weet wat een leeg en een vol kropje voelt, maar dat je niet weet hoe je een bijna leeg kropje herkent! Joda at dan wel gierst (het lag in de kooi voor de gewenning), maar zou daar eigenlijk te jong voor zijn, hoe kan dat nou weer?
De valkjeskweker zei ook nog dat je er met ervaring alleen niet kwam, maar dat je ook nog het "goede gevoel" moest hebben. Ging ik mij natuurlijk weer afvragen of ik bij dat minder eten van Joda mijn "goede gevoel" was kwijt geraakt...
Aan de ene kant vond ik het fantastisch om te doen, aan de andere kant heeft het me wat zorgen gekost!