Mijn binnenvoliere komt van Bakker Volierebouw. Ik heb de maten opgegeven en het als bouwpakket gevraagd en daarna opgehaald.
Reden voor de keuze voor Bakker: mijn pa en zus hebben beide ook een voliere en hebben goede ervaringen met hem. En de scherpe prijs!
De bouwtekening van alle onderdeeltjes was wel wat summier en we zijn begonnen met het benoemen van alle kokerprofielen. Het meeste werk was het spannen van het gaas (

-werk).

Wat ik anders zou doen de volgende keer: ik heb in verband met een makkelijke inrichting van de kooi gekozen voor een deur zo groot als de zijkant. Dat zou ik nu niet weer doen, want het wordt er daardoor niet steviger op. Ik zou hem de volgende keer ook wat lager houden dan 2.00 meter hoog. Als de gaaien op de kooi zitten, kan ik ze er namelijk niet afhalen en ze weten dat als ze in de verste hoek gaan zitten ze onbereikbaar zijn voor mij, zelfs als ik op een stoel sta

. Wat ik ook anders zou doen, is de open achterkant en zijkant die tegen de muren aanstaan. Daar zou ik nu (gedeeltelijk) plexiglas ofzo voor gaan gebruiken, want de gaaien slagen erin om de muur achter het traliewerk te bevuilen.
Wat ik ook anders zou doen, maar dat zou dan gelden voor alle mogelijke volieres die ik ooit nog zou bouwen: zo weinig mogelijk gebruik maken van de potnagels en dus vooral met van die speciale schroeven (met zo'n happend einde, speciaal voor het schroeven van aluminium) werken.
Een derde punt is de kleur van de voliere. Toen ik mijn elementen ging halen, zag ik dat ze de aluminium kokerprofielen ook in zwart (geplastificeerd misschien

) hadden. Dat had in de woonkamer wel iets fraaier gestaan, denk ik dan dit aluminium.
Mijn buitenvoliere heb ik tweedehands gekocht, de panelen heb ik niets aan gewijzigd, alleen de vorm is anders geworden (L-vorm).

(foto van voor de inrichting)
Zou daar, als ik het over had moeten doen, buiten ook meteen een sluisdeur bij gemaakt hebben. Nu moet dat alsnog gebeuren. Weliswaar is de sluisdeur buiten niet zo heel belangrijk (kan de grijzen in het binnenhok insluiten), maar als je dan toch bezig bent, dan maar goed. En mischien dat ik de panelen, zoals die op de foto op de voorkant te zien zijn, om zou draaien (binnenste buiten). De panelen met de aluminium platen zou ik wel zo houden, want ik kan niet aan de andere kant komen om ze eventueel vast te zetten, omdat die zijkant bijna tegen het schuurtje van de buurvrouw aanstaat. Overigens staat de voliere los op de betonnen vloer, het gewicht en de constructie is zo dat hij niet verschuift. Maar als het moet, kan ik hem door de stand van de panelen zoals het nu is, in de ren alsnog aan de vloer schroeven. In de betonnen vloer een afvoer naar een put. Lekker makkelijk met schoonmaken: gewoon even de hoge druk erop

!