Auteur Topic: Zelf bouw vragen  (gelezen 3588 keer)

Flakkee

• Gast
Zelf bouw vragen
« Gepost op: februari 05, 2006, 11:28:25 am »
Ik zou graag willen weten van zelfbouwers van volieres wat jullie ervaringen zijn.

Bijv. Wat zou je de volgende keer anders doen, wat voor materialen heb je gebruikt, wat voor gereedschap (popnageltang of zelftappende schroeven bijv.), zou je het de volgende keer nog zelf doen. Met welke leverancier heb je goede of minder goede ervaringen.

Ik ben zelf pas verhuist en wil nieuwe volieres gaan bouwen, ik heb een hele kale tuin met een garage van 6 x 3, waarin de nachthokken moeten komen.
Eerst moet er nog een betonnen vloer in gestort worden zodra het wat minder koud is, daarna ga ik de volieres bouwen.
Natuurlijk kan ik het ook kant en klaar kopen, maar ik ben graag een beetje aan het klussen. En aangezien dit niet mijn dagelijkse werk is, zou ik iedere tip van harte mee willen nemen in mijn bouwplannen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
Re: Zelf bouw vragen
« Reactie #1 Gepost op: februari 05, 2006, 11:55:39 am »
Mijn voliere en kweekhokken zijn opgebouwd uit aluminium kokerprofiel 20x20.
De voliere panelen heb ik laten maken bij Lantro. Die hadden toen een aanbieding en daar kon ik het zelf niet voor maken (geanodiseerd alu).
De kweekkooien heb ik volledig zelf gemaakt. Vanaf het idee, de bouwtekeningen, het opbouwen etc.
Erg leuk om dat zo te doen, geeft een hoop voldoening.
Vanaf de bouwtekeningen (middels AutoCad gemaakt door een collega) kon ik zo de juiste hoeveelheden en maten bestellen.
Dit heb ik bij Willy Roes gedaan. Heel prettig om zaken mee te doen, een echte Brabander.
De eerste keer ging het mis. Hij had het opgestuurd met de nota erbij, maar ik ontving niets. Regelmatig contact gehad daar ik vertraging opliep.
Hij heeft vervolgens de hele bestelling opnieuw gezaagd en die ben ik gaan halen.
Achteraf bleek dat de bestelling niet af te leveren was omdat hij het adres verkeerd genoteerd had.

Alle buitenzijdes van een kooi zijn voorzien van verzinkt gaas, de bodem van kunststof gaas. Ik heb gekozen voor een gazen bodem i.v.m. de hygiene. Alles valt nu op de grond en daar kan ik het makkelijk schoonmaken (zelfs stofzuigen) zonder in de kooien de vogels te hoeven lastigvallen. Al het gaas is gepopnageld (1500 stuks met de hand geknepen  :cool:).

De kooien hebben een maat van 100 x 100 x 80 cm. De 4 kooien bij de sluis hebben een afmeting van 100 x 50 x 80 cm.
Het geheel is 200 cm. hoog. Tusen de bodem en de onderste kooi zit 40 cm.

Wat ik anders zou doen de volgende keer? Ik ben nu bezig om toch schotjes tussen de kooien te maken. Er zat/zit alleen gaas tussen de kooien. Afgelopen jaar had ik dus een koppel splendids en turquoisines naast elkaar zitten. De splendid man zat door het gaas de turquoisine pop te voeren dus dat werd niets meer.

Riboet

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: februari 05, 2006, 14:45:42 pm »
Mijn binnenvoliere komt van Bakker Volierebouw. Ik heb de maten opgegeven en het als bouwpakket gevraagd en daarna opgehaald.
Reden voor de keuze voor Bakker: mijn pa en zus hebben beide ook een voliere en hebben goede ervaringen met hem. En de scherpe prijs!
De bouwtekening van alle onderdeeltjes was wel wat summier en we zijn begonnen met het benoemen van alle kokerprofielen. Het meeste werk was het spannen van het gaas ( :angry: -werk).

Wat ik anders zou doen de volgende keer: ik heb in verband met een makkelijke inrichting van de kooi gekozen voor een deur zo groot als de zijkant. Dat zou ik nu niet weer doen, want het wordt er daardoor niet steviger op. Ik zou hem de volgende keer ook wat lager houden dan 2.00 meter hoog. Als de gaaien op de kooi zitten, kan ik ze er namelijk niet afhalen en ze weten dat als ze in de verste hoek gaan zitten ze onbereikbaar zijn voor mij, zelfs als ik op een stoel sta  :angry:. Wat ik ook anders zou doen, is de open achterkant en zijkant die tegen de muren aanstaan. Daar zou ik nu (gedeeltelijk) plexiglas ofzo voor gaan gebruiken, want de gaaien slagen erin om de muur achter het traliewerk te bevuilen.
Wat ik ook anders zou doen, maar dat zou dan gelden voor alle mogelijke volieres die ik ooit nog zou bouwen: zo weinig mogelijk gebruik maken van de potnagels en dus vooral met van die speciale schroeven (met zo'n happend einde, speciaal voor het schroeven van aluminium) werken.
Een derde punt is de kleur van de voliere. Toen ik mijn elementen ging halen, zag ik dat ze de aluminium kokerprofielen ook in zwart (geplastificeerd misschien  ???) hadden. Dat had in de woonkamer wel iets fraaier gestaan, denk ik dan dit aluminium.

Mijn buitenvoliere heb ik tweedehands gekocht, de panelen heb ik niets aan gewijzigd, alleen de vorm is anders geworden (L-vorm).
(foto van voor de inrichting)

Zou daar, als ik het over had moeten doen, buiten ook meteen een sluisdeur bij gemaakt hebben. Nu moet dat alsnog gebeuren. Weliswaar is de sluisdeur buiten niet zo heel belangrijk (kan de grijzen in het binnenhok insluiten), maar als je dan toch bezig bent, dan maar goed. En mischien dat ik de panelen, zoals die op de foto op de voorkant te zien zijn, om zou draaien (binnenste buiten). De panelen met de aluminium platen zou ik wel zo houden, want ik kan niet aan de andere kant komen om ze eventueel vast te zetten, omdat die zijkant bijna tegen het schuurtje van de buurvrouw aanstaat. Overigens staat de voliere los op de betonnen vloer, het gewicht en de constructie is zo dat hij niet verschuift. Maar als het moet, kan ik hem door de stand van de panelen zoals het nu is, in de ren alsnog aan de vloer schroeven. In de betonnen vloer een afvoer naar een put. Lekker makkelijk met schoonmaken: gewoon even de hoge druk erop  :thumsup:!

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #3 Gepost op: februari 05, 2006, 17:06:20 pm »
Hier nog een voorbeeld van een huiskamervoliere  :)
Panelen besteld bij Rico in Vroomshoop en die werden thuisbezorgd  :thumsup:

« Laatst bewerkt op: februari 05, 2006, 21:48:18 pm door antonia »

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #4 Gepost op: februari 05, 2006, 21:49:45 pm »
 :a036: Het is gelukt,de 1 moest een I zijn  :-[

Flakkee

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: februari 13, 2006, 18:27:54 pm »
Dank jullie voor jullie reacties.

Riboet: waarom zou je geen pompnagels meer gebruiken?

Inderdaad is een sluis een goed idee, dat ga ik ook zeker toepassen. Ik wil de volieres voor 2/3 dicht maken, dus in mijn geval 3 meter dicht en 1,5 meter open (dit is inclusief nachthok). Ik ben nog aan het zoeken naar een leverancier en wat ik het beste kan doen. Alles zelfbouwen, of elementen compleet bestellen. Uit de smilie van Riboet begreep ik een beetje dat het spannen niet het leukste karweitje is. ;)

Riboet

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: februari 17, 2006, 08:53:16 am »
Vanwege het verwijderen van de potnagels (pompnagels, weet ik veel hoe die dingen heten). Als ik bv. vanwege verhuizing of iets dergelijks de voliere elementen wil veranderen, dan verwijder je die dingen zo moeilijk. Die alumunium schroeven met dat happende einde laten zich een stuk makkelijker verwijderen en aanbrengen en doen het ook goed.
En die tang voor de nagels daar krijg je ook hele zere handen van... Een schroefboormachine is wat vriendelijker  :).

Zat trouwens later wel te denken dat met die schroeven de panelen wat minder plat zijn. Als je dus twee delen haaks op elkaar wilt bevestigen, houd je een kier over  :CENS. Hmm, aan alle voordelen zit dus een nadeel.

En dat spannen, haha, nee, ik vind dat dus afschuwelijk werk. En nou had ik met dat papegaaiengaas nog niet eens het moeilijkste gaas. Dat hele dunne spul wat je voor tropen ofzo kunt gebruiken, dan is helemaal lastig om dat mooi straks te krijgen.
Bij mij is alleen het dak van de binnenvoliere wat bollig op de kokerprofielen gekomen, maar dat valt gelukkig niet op.