Auteur Topic: Grit  (gelezen 9282 keer)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: Grit
« Reactie #30 Gepost op: februari 12, 2006, 12:39:01 pm »
ok, dan hou ik het bij 1 theelepel en blijft hij gewoon van mijn voegen af  ;D

Pluisje

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: februari 12, 2006, 13:44:24 pm »

mag ik er op wijzen (dat als jij over ""grit"" een verkooppraatje van Harissons gebruikt) dat dit een verkooppraatje is met een semi-wetenschappelijk sausje".

Uit een eerdere post heb ik begrepen dat je alles wat met H begint afmaakt en als commercieel bestempelt

pipo

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: februari 12, 2006, 14:11:22 pm »
Er zijn 2 soorten grit.
Een is oplosbaar grit, het bestaat uit calcium carbonaat, meestal gewonnen uit schelpen en gemalen zeeschuim (of sepiabeen). Het is in de maag snel opgelost en heeft niks te maken met zaad vermalen. Je kan het bij tekort van calcium aan het dieet toevogen, maar vaak komt deze grit (schelpen) uit vervuild water en de kans is goot dat het veel toxische zware metalen bevat.
Calciumtekort is vaak het probleem van ongebalanceerd dieet (zoals alleen zaad) en het kan  tot problemen leiden, omdat in zaad veel te weinig calcium en veel te veel fosfor zit

Offline Dilletantjes vader

• Pas uitgevlogen
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #33 Gepost op: februari 12, 2006, 16:27:27 pm »
Er zijn 2 soorten grit.
Een is oplosbaar grit, het bestaat uit calcium carbonaat, meestal gewonnen uit schelpen en gemalen zeeschuim (of sepiabeen). Het is in de maag snel opgelost en heeft niks te maken met zaad vermalen. Je kan het bij tekort van calcium aan het dieet toevogen, maar vaak komt deze grit (schelpen) uit vervuild water en de kans is goot dat het veel toxische zware metalen bevat.
Calciumtekort is vaak het probleem van ongebalanceerd dieet (zoals alleen zaad) en het kan  tot problemen leiden, omdat in zaad veel te weinig calcium en veel te veel fosfor zit

Pluisje

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: februari 12, 2006, 17:46:22 pm »
Hallo Kees,
Heb even voor meer info gegoogled en kan aleen A. van Loen vinden in een raport in verband met post- en stadsduiven.
Ja, daar ben ik het mee eens, duiven hebben grit voor vertering nodig.
Voerexponenten en transmitters zijn me onbekend, zou je dat verder uit willen leggen wat je daarmee precies bedoelt?
Groetjes,   

Offline Dilletantjes vader

• Pas uitgevlogen
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #35 Gepost op: februari 12, 2006, 20:50:35 pm »
Hallo Kees,
Heb even voor meer info gegoogled en kan aleen A. van Loen vinden in een raport in verband met post- en stadsduiven.
Ja, daar ben ik het mee eens, duiven hebben grit voor vertering nodig.
Voerexponenten en transmitters zijn me onbekend, zou je dat verder uit willen leggen wat je daarmee precies bedoelt?
Groetjes,    

Dag Pluisje,toch echt niet genoeg gegoogled hoor ;),Praktijkgerichte Vogelgeneeskunde deel twee,Papegaaiachtigen,
Dr Gerry Dorrestein,Drs.F.W.M.Feld en Dr A.Van Loen,deel 2.Papegaaiachtigen.

Pluisje,hierin behandeld Dr Van Loen de Voeding van PAPEGAAIACHTIGEN,dit hele boekje behandeld allerlij aspecten
van de papegaaiachtigen.Dr Dorrestein moet je bekend zijn en Drs Feld ook,alle drie hebben zij in het verleden lezingen bij Pakara verzorgd ??? :).

Vr gr Kees.

Wickingh

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: februari 13, 2006, 14:13:20 pm »
Sorry,

Citaat
Uit een eerdere post heb ik begrepen dat je alles wat met H begint afmaakt en als commercieel bestempelt

Sofie

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: maart 04, 2006, 12:19:39 pm »
Janina: waarom hang je niet gewoon een bakje in de kooi met daarin grit en maagkiezel? Alé ja ik bedoel: ze zullen toch zelf wel weten hoeveel ze ervan moeten opnemen? Hier hangt gewoon een bakje vol met grit en maagkiezel in de kooi en als ze willen eten ze ervan.

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #38 Gepost op: maart 04, 2006, 13:59:46 pm »
Nee, dit durf ik niet te doen. Tammy zal zich rond bunkeren van het grit.
Ik hoef nog maar het zakje grit te laten zien om meneer duikt er zowat in  :)
Kan me niet voorstellen dat dat dan weer goed is.
Ik doe dagelijks een klein theelepeltje grit door het zaad, ik neem aan dat dat voldoende is, naast  een mineralenblok, die wel altijd tot zijn beschikking is.

Wickingh

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: maart 04, 2006, 14:01:02 pm »
 :o oei laat Pluisje dit maar niet lezen  :o

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #40 Gepost op: maart 04, 2006, 14:12:29 pm »
uhm want?  ???
is dat niet goed dan?

*is de weg kwijt*  ???

Wickingh

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: maart 04, 2006, 14:13:24 pm »
zie het andere grit?? topic  :)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #42 Gepost op: maart 04, 2006, 14:17:47 pm »
Ja dat zit ik te lezen, maar daar word ik ook niet wijzer van.  ;D allemaal tegenstellingen.
Moet je nu wel / niet grit geven, dagelijks, wekelijks?  ???

Sofie

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: maart 04, 2006, 16:01:30 pm »
Nee, dit durf ik niet te doen. Tammy zal zich rond bunkeren van het grit.
Ik hoef nog maar het zakje grit te laten zien om meneer duikt er zowat in  :)
Kan me niet voorstellen dat dat dan weer goed is.
Ik doe dagelijks een klein theelepeltje grit door het zaad, ik neem aan dat dat voldoende is, naast  een mineralenblok, die wel altijd tot zijn beschikking is.

Ja misschien in het begin maar zal die daar na verloop van tijd geen regelmaat in vinden?  ???

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #44 Gepost op: maart 05, 2006, 13:15:11 pm »
Misschien wel, ik zal eens kijken als ik vakantie heb, dan kan ik hem in de gaten houden. Kijken wat hij eet en hoeveel enzo.