Ik volg je kweekverhaal al een hele tijd en vraag me soms af hoe je zoveel jongen op stok kunt krijgen. Daarvoor in ieder geval een grote PLUIM!!
Dank je
Ik lees dat je een grote megavlucht heb met daarin 10 broedvluchten. De foto's daarvan lijken supermooi, ideaal om buiten te broeden in een beperkte ruimte!
Maar hoe doe je het met je babyvlucht, daar gaan de jongen in, daarin zet je onbevruchtbare koppels terug, daaruit haal je koppels die nog niet gekweekt hebben??? Hoeveel vogels heb je daar nu bijvoorbeeld inzitten? en gaat dat allemaal goed???
Op het moment is het daar idd druk. Ik ben dan ook al aan het selecteren. Enkele vogels worden verkocht, andere zijn al verkocht.
Momenteel zit de kweek voor enkele koppels er al weer op. Hierdoor krijg ik ruimte in de kweekkooien.
Momenteel zitten in 1 van die kooien bijv. de mannen van vorig jaar opgekooid. Uit deze mannen selecteer ik dadelijk de vogels die mee gaan doen aan de TT´s.
Ook met de jongen zal het zo vergaan. Ook die kooi ik op om zo te selecteren.
Bijna alle jongen van de tweede ronde zullen verkocht worden, ook de blauwvleugels.
Volgens mijn informatie moet je neophema's toch van maart tot minimaal october per koppel scheiden (buiten). Vraag me af hoe je dat doet.
Bij mij zit alles door elkaar heen. Koppels worden alleen apart gezet als ik er mee ga kweken. In de voliere hangen geen broedblokken, alleen in de kweekkooien. Dit gaat prima.
Ook had ik nog een vraag over dat jong met de rode ogen. Cinnamon splendids hebben ook rode ogen de eerste dagen. als ze de oogies echter openen is dat over. Cinnamon vererft geslachtsgebonden, dus heoft alleen de man split te zijn daarvoor. Dat is natuurlijk niet zo een groot toeval dan dat beide vogels net dáárvoor split zijn.
De kans dat je cinnanmon bij de elegant aantraft is zeer klein. Ik weet dat er lutino in enkele vogels zit daar ik al eerder lutino in het nest vond. Om die reden ga ik er van uit dat het lutino geweest moet zijn. Lutino vererft bij de elegant recessief.