Auteur Topic: Neo's kweek 2006  (gelezen 46618 keer)

TWEETY

• Gast
Re: Neo's kweek 2006
« Reactie #240 Gepost op: juni 19, 2006, 22:19:38 pm »
wat mooi :hart: wat kijkt ie fier :thumsup:

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #241 Gepost op: juni 21, 2006, 20:24:46 pm »
Bij de blauwvleugels was de 2e ronde al lang geleden begonnen, de overigen waren iets later.

Vandaag als geboren uit de 2e ronde in kooi 10: een elegantje  :thumsup:

In kooi 9 is een jong aan het kippen dus die zal er morgen ook wel wezen

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #242 Gepost op: juni 22, 2006, 19:05:36 pm »
Vandaag als geboren uit de 2e ronde in kooi 10: een elegantje  :thumsup:

In kooi 9 is een jong aan het kippen dus die zal er morgen ook wel wezen
n beide kooien nog een jong erbij  ;)

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #243 Gepost op: juni 23, 2006, 18:53:46 pm »
Yippie

vandaag is het eerste jong van de 2e ronde blauwvleugels uitgevlogen  :thumsup:

In kooi 10 is nr. 2 geboren.

mira

• Gast
« Reactie #244 Gepost op: juli 04, 2006, 08:39:50 am »
hallo ik heb ook een koppeltje bourke maar ze heeft 2 keer een nestje gehad en telkens als het ei uitkwam at ze de jongen half op zoals de pootjes eraf en de vleugeltjes
wat kan dat zijn?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #245 Gepost op: juli 06, 2006, 21:11:42 pm »
Hoe is 't allemaal bij jou George? ;)

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #246 Gepost op: juli 06, 2006, 22:24:28 pm »
Hij gaat nog lekker Loes.
Heb de extra ringen al in gebruik genomen.

Op dit moment ik ik 5 geringde eleganten, 3 geringde bourke, 3 turquoisines waarvan 1 geringd in de blokken liggen.
Bij een ander koppel bourke liggen nog 3 bevruchte eieren. Ik weet niet of dat alle drie bourke zijn want ik heb er ook nog blauwvleugel eitjes onder geschoven.
Bij het koppel in kooi 8 heb ik de eieren verwijdert en wacht op een nieuw legsel. De eleganten in kooi 5 doen niet veel na het uitvliegen van het ene jong. Ik hoop toch dat die iets gaan doen want in het eerste nest had ik een roodoog, die ging wel snel dood, maar geeft hoop op meer roodogen.
Kooi 4 staat al leeg. In kooi 1 zitten de Aymara's en in kooi 2 probeer ik te ontdekken welk geslacht mijn lutino elegant heeft. Ik denk nog steeds een man maar ben nu aan het kijken of het toch geen pop is.
Kooi 5 is klaar met broeden. De jongen uit ronde 2 zijn ruim een week geleden uitgevlogen.

splendid

• Gast
« Reactie #247 Gepost op: juli 10, 2006, 23:37:15 pm »
Hallo Neophema Plaza,

Ik volg je kweekverhaal al een hele tijd en vraag me soms af hoe je zoveel jongen op stok kunt krijgen. Daarvoor in ieder geval een grote PLUIM!!

Ik lees dat je een grote megavlucht heb met daarin 10 broedvluchten. De foto's daarvan lijken supermooi, ideaal om buiten te broeden in een beperkte ruimte!
Maar hoe doe je het met je babyvlucht, daar gaan de jongen in, daarin zet je onbevruchtbare koppels terug, daaruit haal je koppels die nog niet gekweekt hebben??? Hoeveel vogels heb je daar nu bijvoorbeeld inzitten? en gaat dat allemaal goed???
Volgens mijn informatie moet je neophema's toch van maart tot minimaal october per koppel scheiden (buiten). Vraag me af hoe je dat doet.
Ook had ik nog een vraag over dat jong met de rode ogen. Cinnamon splendids hebben ook rode ogen de eerste dagen. als ze de oogies echter openen is dat over. Cinnamon vererft geslachtsgebonden, dus heoft alleen de man split te zijn daarvoor. Dat is natuurlijk niet zo een groot toeval dan dat beide vogels net dáárvoor split zijn.

groeten SPLENDID-kweker in de dop

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #248 Gepost op: juli 11, 2006, 09:31:38 am »
Ik volg je kweekverhaal al een hele tijd en vraag me soms af hoe je zoveel jongen op stok kunt krijgen. Daarvoor in ieder geval een grote PLUIM!!
Dank je

Ik lees dat je een grote megavlucht heb met daarin 10 broedvluchten. De foto's daarvan lijken supermooi, ideaal om buiten te broeden in een beperkte ruimte!
Maar hoe doe je het met je babyvlucht, daar gaan de jongen in, daarin zet je onbevruchtbare koppels terug, daaruit haal je koppels die nog niet gekweekt hebben??? Hoeveel vogels heb je daar nu bijvoorbeeld inzitten? en gaat dat allemaal goed???

Op het moment is het daar idd druk. Ik ben dan ook al aan het selecteren. Enkele vogels worden verkocht, andere zijn al verkocht.
Momenteel zit de kweek voor enkele koppels er al weer op. Hierdoor krijg ik ruimte in de kweekkooien.
Momenteel zitten in 1 van die kooien bijv. de mannen van vorig jaar opgekooid. Uit deze mannen selecteer ik dadelijk de vogels die mee gaan doen aan de TT´s.

Ook met de jongen zal het zo vergaan. Ook die kooi ik op om zo te selecteren.
Bijna alle jongen van de tweede ronde zullen verkocht worden, ook de blauwvleugels.

Volgens mijn informatie moet je neophema's toch van maart tot minimaal october per koppel scheiden (buiten). Vraag me af hoe je dat doet.
Bij mij zit alles door elkaar heen. Koppels worden alleen apart gezet als ik er mee ga kweken. In de voliere hangen geen broedblokken, alleen in de kweekkooien. Dit gaat prima.

Ook had ik nog een vraag over dat jong met de rode ogen. Cinnamon splendids hebben ook rode ogen de eerste dagen. als ze de oogies echter openen is dat over. Cinnamon vererft geslachtsgebonden, dus heoft alleen de man split te zijn daarvoor. Dat is natuurlijk niet zo een groot toeval dan dat beide vogels net dáárvoor split zijn.

De kans dat je cinnanmon bij de elegant aantraft is zeer klein. Ik weet dat er lutino in enkele vogels zit daar ik al eerder lutino in het nest vond. Om die reden ga ik er van uit dat het lutino geweest moet zijn. Lutino vererft bij de elegant recessief.

splendid

• Gast
« Reactie #249 Gepost op: juli 15, 2006, 00:10:12 am »
2e ronde
02-06-2006   1e ei - 25-06-2006 uitgekomen - 26-06-2006 dood aangetroffen
04-06-2006   2e ei - 25-06-2006 uitgekomen - 26-06-2006 dood aangetroffen
06-06-2006   3e ei - 27-06-2006 uitgekomen - 05-07-2006 geringd
08-06-2006   4e ei - 29-06-2006 uitgekomen - 08-07-2006 geringd
10-06-2006   5e ei - 29-06-2006 uitgekomen
10-06-2006   6e ei

Wat is de reden van die dode jongen? Heb zelf ook veel te vaak dode jongen in het blok liggen waarvan de oorzaak mij vreemd is. Vaak zijn het de kleintjes. Schiet ik dan iets tekort in de voeding of ligt het eraan dat het 1ejaars koppeltjes zijn? Heb altijd schrik om dan de andere dag in het broedhokje te kijjken, bang dat er weer één dood ligt. Hoe gaat U hiermee om, wat voor onderzoeken doet u met dode vogels om de doodsoorzaak vast te stellen?

charon

• Gast
« Reactie #250 Gepost op: juli 15, 2006, 09:05:17 am »
Ik heb begrepen dat dit jaar veel kwekers met dit probleem kampen
schijnt te maken hebben met het weer
of het bij jou ook zo is durf ik niet te zeggen

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #251 Gepost op: juli 15, 2006, 09:22:42 am »
Wat is de reden van die dode jongen? Heb zelf ook veel te vaak dode jongen in het blok liggen waarvan de oorzaak mij vreemd is. Vaak zijn het de kleintjes. Schiet ik dan iets tekort in de voeding of ligt het eraan dat het 1ejaars koppeltjes zijn? Heb altijd schrik om dan de andere dag in het broedhokje te kijjken, bang dat er weer één dood ligt. Hoe gaat U hiermee om, wat voor onderzoeken doet u met dode vogels om de doodsoorzaak vast te stellen?
Helaas weet ik de reden niet van de sterfte.
Ik ben geen midicus dus zal er nooit zeker van zijn wat de oorzaak zou kunnen wezen.
Gelukkig gaat het over het algemeen wel goed. Zo af en toe sterft er wel eens een jong. Door de jaren heen wen je daar aan en calculeer je dat in aan het begin van het seizoen.
Je blijft echter afhankelijk van de ouder vogels. Als die jong en onervaren zijn dan wil het wel eens fout gaan, al heb ik hier ook jonge vogels met volle nesten (5 jongen) waarbij het zeer goed gaat.

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #252 Gepost op: juli 20, 2006, 08:44:55 am »
Zowel gisteren als vandaag weer leven in de brouwerij.
Er zijn 2 bourkjes uitgevlogen in kooi 10. Nog 1 te gaan.
Ik verwacht dat de eleganten in kooi 9 ook niet lang meer op zich zullen laten wachten.

Bij de turkjes (7) zijn de jongen 2 groene mannen en een opaline pop.

Ik kooi 8 liggen nu 5 eieren, waarvan iig 4 bevrucht zijn. Ik vermoed hierdoor dat de laatste ook bevrucht is. Dit is het allerlaatste nest van 2006 en ga ik richting de 50 jongen. Tot nu toe qua kweek een super jaar :thumsup:

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #253 Gepost op: juli 24, 2006, 10:26:58 am »
De kweek gaat hier echt naar het einde toe voor 2006.
Ik heb nog enkele jongen in het blok, 1 koppel op 5 bevruchte eitjes (moeten komende weekend uitkomen) en daarna is het over.
Inmiddels staan 4 kooien 'leeg'. Tussen haakjes wil zeggen dat daar niet meer gekweekt wordt.
In 1 kooi zitten nu bijv. de Aymara parkieten, in een andere de mannen uit 2005 waaruit ik ga selecteren voor de TT's.
In een ander wil ik dadelijk enkele jongen zetten die wellicht ook naar de show kunnen.
Als alles op stok komt heb ik 47 jongen gekweekt en met dat aantal ben ik zeer tevreden.

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #254 Gepost op: juli 24, 2006, 11:27:59 am »
Netjes George  :thumsup: