Auteur Topic: rode staart  (gelezen 5630 keer)

pipo

• Gast
rode staart
« Gepost op: februari 19, 2006, 19:12:34 pm »
Hoi,

Is het iemand wel eens opgevallen dat de staart van een grijze in de winter roder is dan in de zomer? Dat dit bijv. door het zonlicht komt, dat de rode veren er wat fletser uit zien of dat het gewoon slijtage is. We zien  nu bij onze Sjaccie,  dat de nieuwe rode veren  er veel mooier rood uit zien dan de oude.
Mvg

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Re: rode staart
« Reactie #1 Gepost op: februari 19, 2006, 19:31:32 pm »
hallo,
ik weet niet of het met winter of zomer te maken heeft,maar de nieuwe rode veren die bij flipke nu uit komen zijn idd roder,maar dat kan ook zijn omdat het gans nieuwe zijn,hij is tenslotte nog maar een babygaai
het was trouwens ook

Africangrey

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: februari 19, 2006, 22:36:28 pm »
Ja, jonge grijze roodstaarten hebben nog een vrij donkere staart.
Vooral het uiteinde van de staart is donkerrood.
Later wordt de hele staart felrood.

Gr
Ineke

kwekkie

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: februari 20, 2006, 08:24:38 am »
De eerste staartveren van een grijze roodstaart kenmerken zich eigenlijk doordat er een donkere rand omheen zit en de kleur rood niet zo fel is.
Gaan ze in de rui.... zo tussen de 9e en 12e levensmaand dan vallen de veren uit en komen er felrodere voor terug die ook geen donkerder randje meer hebben.    De rest van hun leven behouden ze dus die mooie rode staartveren, die ieder jaar verwisselen

pipo

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: februari 20, 2006, 14:21:02 pm »
hoi,
Ja okay, maar mijn grijze is van 2002. Dus geen baby meer. We hebben hem nu zelf 1 jaar.
Dit is de eerste keer dat we meemaken dat hij z'n veren verwisseld

kwekkie

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maart 02, 2006, 07:34:32 am »
Als het goed is zou hij dus al eens zijn staartveren verwisselt moeten hebben.

Een andere mogelijkheid is dat ie nu op ander voer zit, zodat de conditie van zijn veren sterker geworden is en meer gaan glanzen.
Vooral bij overschakeling van slecht eentonig voorverpakt zaadvoer naar een goede pellet kan een  gezonder, glanzend en strak verenpak opleveren.
Of hij krijgt nu meer buitenlucht ( vol met de broodnodige vitamine) iets wat ze dagelijks nodig hebben.
Of hij wordt meer gedouchd, wat ook beter is voor zijn verenpak en huid.

wellicht dat je het dan in deze veranderingen moet gaan zoeken dat de staart nu veel roder is.

Bij mijn eigen grijsjes merk ik geen verschil, na iedere rui blijft de kleur roor

pipo

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maart 02, 2006, 14:15:43 pm »
Hoi,

Hij krijgt idd nu pellets erbij, wat hij bij de vorige eigenaar niet kreeg. Het aantal douchebeurten hebben we ongeveer gelijk gehouden met wat hij gewend was. Ik hou het er maar op dat z'n conditie gewoon goed berbeterd is en dat ze dus niet verbleken in de zon. :)
Bedankt voor de reactie.

chantalboom

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maart 07, 2006, 11:00:49 am »
Ik wilde eerst een nieuw topic maken, maar nu deze toch over de staart gaat, zet ik hier mijn verhaal maar neer.
Chico (8 maanden) heeft namelijk zijn rode staart helemaal afgebeten. Nu is er wel een nieuwe op komst, waarvan hij de zijkanten ook al heeft afgebeten, maar dat heeft ie gedaan toen de oude veren er ook nog zaten. Ik vind het zo zonde dat hij dat doet.
Heeft iemand dit ook ooit meegemaakt, dat staartknauwen????

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: maart 07, 2006, 11:22:11 am »
Jeetje! Inderdaad zonde zeg!! Je moet dit hetzelfde zien als plukken, denk ik, en er ook op die manier mee omgaan! Dus absoluut niet naar kijken of ook maar enige aandacht aan schenken!! Ik weet niet wat voor voeding je geeft? ;)

chantalboom

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maart 07, 2006, 11:43:17 am »
Het merk voeding weet ik niet. Het is voer van de dierenwinkel (discus) die je zelf kan scheppen. Ziet er heel gevarieerd uit, want daar kijk ik wel naar. In de meeste zakken voer overheersen de zonnepitten!!
Daarbij geef ik een vruchtenmix (gedroogd). Door het voer strooi ik elke dag een mespuntje kalk en in het water strooi ik elke dag een mespuntje vitaminepoeder.
Ikzelf denk dat het is begonnen met het afbreken van een veer door het spelen.
Hierdoor ging de afgebroken veer irriteren en steken in de andere veren, waardoor Chico zelf de andere veer verwijderde om van die irritatie af te zijn. De afgebeten veer ging natuurlijk ook weer steken en het vervolg kun je zelf wel invullen.
Ik zeg niet dat het zo is, maar afgebroken of half afgebroken staartveren had Chico regelmatig door het vallen en spelen.
Dus kan ik me zoiets wel indenken.

pipo

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maart 07, 2006, 12:37:18 pm »
Hoi

Ditzelfde herken ik, maar dan met vleugelpennen. Als er een veer door komt, dan heb ik de indruk dat deze,  als hij op een bepaalde lengte is, dan irriteert. Als met spelen deze veer een beetje raar gaat zitten, gaat hij eraan zitten poetsen. Dan vind je de veer de volgende dag of zo in de kooi. Wat je hieraan moet doen weet ik ook niet.
mvg

jet

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: februari 01, 2008, 16:50:17 pm »
Ook mijn grijze roodstaart van 9 maanden heeft nog maar 2 staartveren , vervelen doet hij zicht echt niet, denk eerder dat ze geknikt zijn door het spelen en dat hij ze van maar met poetsen eraf hapt, of iemand anders een andere mening?

Offline broto

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #12 Gepost op: februari 01, 2008, 17:05:18 pm »
Citaat
in het water strooi ik elke dag een mespuntje vitaminepoeder.

Daar zou ik dan maar eerst is mee stoppen, dit is echt niet nodig als je gevarieerde voeding geef.
Overdaad schaad

Africangrey

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: februari 01, 2008, 18:56:45 pm »
Hoi,

Is het iemand wel eens opgevallen dat de staart van een grijze in de winter roder is dan in de zomer? Dat dit bijv. door het zonlicht komt, dat de rode veren er wat fletser uit zien of dat het gewoon slijtage is. We zien  nu bij onze Sjaccie,  dat de nieuwe rode veren  er veel mooier rood uit zien dan de oude.
Mvg

Waar dit topic eigenlijk over begonnen is wil ik nu graag even reageren.
Jamie heeft nu een prachtige felrode staart, jammer m'n camera is stuk anders had ik een foto gemaakt.
Zal even opletten of dat 's zomers anders is.
Is dat bij jullie grijzen ook het geval?

cosch

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: februari 01, 2008, 20:02:39 pm »
Als ze hier gedouched zijn dan hebben ze die felrode staart weer. En anders gaat er gewoon stof inzitten lijkt het wel!  :CENS