Auteur Topic: wat vraagjes over pbfd  (gelezen 2115 keer)

jeske5

• Gast
wat vraagjes over pbfd
« Gepost op: maart 10, 2006, 20:21:54 pm »
ik ben voor school bezig met een werkstuk over pbfd. ik heb hierover al veel informatie gevonden, maar heb toch nog een paar vraagjes.
op sommige websites wordt gesproken over een chronische en een acute vorm, op andere wordt er gesproken over een vorm waarbij het virus in de veren zit en een vorm waarbij het in het bloed zit. op sommige websites staat weer alleen dat jonge vogels die het krijgen voor alle veren volgroeid zijn, hier snel aan sterven en vogels die al helemaal in de veren zitten lange tijd geen symptomen hoeven te hebben. is dit dan wat ze op andere sites bedoelen met chronisch en acuut? en zit het bij de acute vorm dan in het bloed of juist alleen in de veren?  ???

jeske5

• Gast
Re: wat vraagjes over pbfd
« Reactie #1 Gepost op: maart 11, 2006, 14:58:20 pm »
Helemaal niemand?   :(

Wickingh

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maart 11, 2006, 15:03:12 pm »
Hai Jeske,

help me even herinneren morgen, dan zal ik zo goed mogelijk antwoord proberen te geven,

mvg Frank

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: maart 12, 2006, 08:16:23 am »
Helemaal niemand?   :(

Nee sorry, zoveel weet ik er niet vanaf. Maar Frank vast wel!  :thumsup:

Wickingh

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maart 12, 2006, 11:20:22 am »
Hai Jeske,

Pbfd in het bloed is eigenlijk altijd dodelijk , terwijl als het in alleen nog in de veren zit sommige vogels die in goede conditie zijn dit virus er nog succesvol uit kunnen werken.
Je kan PBFD die alleen in de veren wordt aangetroffen zien als voorportaal van de "real deal".
Uiteindelijk zal het virus zich ook in het bloed nestelen.
De chronische vorm zie je vooral bij volwassen vogels terwijl de acute vorm meestal bij jonge tot zeer jonge vogels optreed. Bij de acute vorm zal zowel het bloed als de veren besmet zijn,

mvg Frank

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #5 Gepost op: maart 12, 2006, 12:26:29 pm »
Hai Jeske,

Pbfd in het bloed is eigenlijk altijd dodelijk , terwijl als het in alleen nog in de veren zit sommige vogels die in goede conditie zijn dit virus er nog succesvol uit kunnen werken.
Je kan PBFD die alleen in de veren wordt aangetroffen zien als voorportaal van de "real deal".
De chronische vorm zie je vooral bij volwassen vogels terwijl de acute vorm meestal bij jonge tot zeer jonge vogels optreed. Bij de acute vorm zal zowel het bloed als de veren besmet zijn,

mvg Frank

Frank,

Jij stelt dus dat dan een reguliere pbfd test geen nut heeft. Als het zeker wilt weten, moet je dus EN het bloed laten testen EN de veren.

Ik heb Coco's bloed nu laten testen, maar als hij/zij het alleen nog in de veren heeft zitten, dan kan het uiteindelijk toch nog in het bloed terecht komen?

Waarom laten de vogelartsen niet beide testen dan?

Wickingh

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maart 12, 2006, 12:40:51 pm »
Tja Pascal,

daar heb je wel een punt, Cornelisse test trouwens op zowel veren als bloed.
Zit het in het bloed dan weet je zeker dat het mis is.
Maar ik vind dit zeker iets om over na te denken  :CENS ,

mvg Frank

jeske5

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maart 12, 2006, 13:22:28 pm »
Hai Jeske,

mvg Frank

zijn bij de chronische vorm alleen de veren besmet of ook het bloed?

Wickingh

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maart 12, 2006, 13:26:40 pm »
Bij mijn weten ook het bloed,

mvg Frank

jeske5

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maart 12, 2006, 13:35:46 pm »
oke, dan weet ik wel genoeg denk ik  :thumsup: :elvis:

jeske5

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maart 12, 2006, 13:37:45 pm »
Frank,

Jij stelt dus dat dan een reguliere pbfd test geen nut heeft. Als het zeker wilt weten, moet je dus EN het bloed laten testen EN de veren.

Ik heb Coco's bloed nu laten testen, maar als hij/zij het alleen nog in de veren heeft zitten, dan kan het uiteindelijk toch nog in het bloed terecht komen?

Waarom laten de vogelartsen niet beide testen dan?

na een test moet een vogel toch nog steeds iets van 30 dagen in quarantaine? dat is tenminste wat ik overal lees. Is dat dan niet om uit te sluiten dat het toch in de veren zit?

Wickingh

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: maart 12, 2006, 13:40:13 pm »
Hai,

ik denk niet dat het een probleem is bij Pascal zijn vogel, want dan had het virus allang ook in het bloed gezeten, aangezien hij al jaren bij die mensen zonder andere vogels heeft gezeten,

mvg Frank