Hi, Corina
Wat is het grootste probleem met Kaya? Is het bijten?
Ik lees heel vaak op het forum dat je je moet laten bijten en niks van aantrekken.
Het was nieuw voor mij en gezien de reacties moet het ook werken.
Maar ik deed/doe het anders. Wat ik in het begin van mijn papegaaien-leven heb geleerd is dat
je juist bijten moet proberen te vermijden indien het kan.
Een keer gebeten, tweede keer doet hij het makkelijker en zo is het bijten gedrag-patroon gevestigd.
Volgens de methode die ik gebruik mag je ook niet heftig op het bijten reageren, maar je moet je papegaai WEL laten blijken
dat je het gedrag niet goedkeurt "nee", "evil eye" en vooral bijten blijven voorkomen door je papegaai af te leiden
met een speeltje, takje, geluid, beweging....
Als hij probeert bvb te bijten in je hand terwijl hij op je had zit kan je bijten voorkomen door je hand effe (licht)
te schommelen of wiebelen, zo dat hij een beetje uit balans raakt - is het bijten weer afgeleid.
Bij ons pakken ze ook je vingers wel eens met hun snavel, maar ze doen nooit pijn, ze weten precies waar de pijngrens ligt
doordat ze het hebben aangeleerd, en als ze tijdens spelen toch te ver gaan is "nee" dan genoeg
dan begrijpen ze het.
Ik lees in andere topics dat je ook heel veel over opvoeding weet, dus mijn excuses als ik een overbodige
boodschap hier zet. Maar wie weet misschien helpt het, of helpt het misschien iemand anders.
Ik heb ook een heel goed boek van Sally Blanchard "The beak book. Understanding, preventing, and solving
agression and biting behaviours in companion parrots."
Als je interrese hebt (en deze nog niet hebt) kan ik je meer info geven.
Desnoods kan ik stukjes misschien voor jouw koperen?
Sterkte en geduld,
PS. Mijn diep respect trouwens dat je toch voor een tweede hands vogel hebt gekozen (heb net dat andere topic van je twijfels gelezen)
Ik zat ook 2 jaar geleden te twijfelen, maar toch voor een jonge gaai gegaan... die beslissing was alleen omdat ik bang was
dat een volwassen vogel mijn watje Aphyna snel gaat domineren.