Auteur Topic: Zit je met je handen in het haar? Sjaak wil helpen!  (gelezen 7968 keer)

Cosch

• Gast
Re: Zit je met je handen in het haar? Sjaak wil helpen!
« Reactie #30 Gepost op: maart 20, 2006, 12:46:01 pm »
Dank je! Ik denk dat de reden, dat hij bijt is dat hij sjagerijnig is, als hij zn zin niet krijgt. En het heeft vroeger blijkbaar geholpen om zo zijn zin te krijgen. Bij mij tot nu toe nog niet! Daarom probeerd hij het nu nog harder. En voordat het wel indruk gaat maken bij mij, wil ik dat voorkomen!

Heb een afspraak voor maandag

Tes

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: maart 20, 2006, 13:12:00 pm »
Hoi Corina,

Ik heb bij Dieca een nederlands boekje over gedrag en problemen gekocht.
Er staan handige dingen in. En het is niet zo duur.

Ik hoop dat Sjaak je kan helpen. Ga zelf woensdag weer even naar Gorinchem.

Gr Tes

Cosch

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: maart 20, 2006, 13:55:48 pm »
Ik heb me maar voor genomen om een dikke portemonee mee te nemen!  ;D

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #33 Gepost op: maart 20, 2006, 14:14:44 pm »
Zou ik maar doen ja  ;D

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #34 Gepost op: maart 20, 2006, 16:56:24 pm »
ben je er al van terug, Corina?
hoe was het , hoe ging het..is er uit goed uit gekomen?
vertel...
iets geleerd, iets dat wij kunnen leren?

het was/is toch vandaag niet?

Cosch

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: maart 20, 2006, 16:58:04 pm »
Nee volgende week!  :-*
Ben echt zo benieuwd. Heb een beetje reacties op hun site zitten lezen, maar dat klinkt echt veel belovend.
Ik zal alles goed onthouden wat er gezegd word, dan kan ik een verslagje doen!

Pluisje

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: maart 20, 2006, 23:51:05 pm »
Dank je! Ik denk dat de reden, dat hij bijt is dat hij sjagerijnig is, als hij zn zin niet krijgt. En het heeft vroeger blijkbaar geholpen om zo zijn zin te krijgen. Bij mij tot nu toe nog niet! Daarom probeerd hij het nu nog harder. En voordat het wel indruk gaat maken bij mij, wil ik dat voorkomen!

Hij bijt als hij sjagrijnig is klinkt niet als een reden maar een gevolg, toch (? ? ?). 
Dat hij probeert nog harder en dat het al 3 maanden duurt lijkt me erg sterk voor een papegaai (? ? ?  = twijfel, twijfel)
het lijkt er dan meer op dat het toch misschien ook in de huidige situatie kan zitten (? ? ? ).
Wat kan het zijn? Zou het niet kunnen dat het je eigen gevoel is als je hem
elke keer benadert? Het is heel normaal van je dat met elke bijt je steeds nerveuzer wordt, als je bij hem komt.
Geen punt, absoluut verstandig. Grootste probleem met onze slimmerds (alle papegaaien) dat ze het verdomd
goed aan je voelen. Zou het niet kunnen dat hij steeds meer afreageert omdat je steeds je niet zeker bent en in opgewonden toestand bent ? ? ?

Dus als het zo is, is de oplossing wat je ondertussen kan proberen is jezelf kalmeren voordat je aan Kaya begint.
Zeg maar je energieniveau naar het minimum brengen. Denk eraan, ze zijn erg gevoelig voor wat jezelf voelt.
En probeer vantevoren een afleiding te bedenken voor het geval dat hij alsnog bijt (dan voel je je al zekerder en rustiger)
zoals een wilgentakje voor zijn snavel zetten (of zo).

Maar kortom het is het moeiilijkste om aan je eigen gevoel te kunnen (leren) werken maar mijn ervaring is dat
het in de moeilijkste gevallen erg goed helpt.   

Ik hoop dat heel erg dat het tussen jou en Kaya goed komt.  :-*

Cosch

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: maart 21, 2006, 00:06:21 am »
Dank je voor je uitgebreide antwoord. :thumsup:

Ik heb het gevoel dat het sinds eergisteren zo voelt als je omschrijft. En dat ik dus merk, dat ik ga verwachten dat hij bijt en me daar al op in stel. Dat wil ik dus voorkomen, want ik wil graag alle vertrouwen in hem hebben.
Mara Kaya is duidelijk niet opgevoed. Heb hem moeten leren opstappen. dat wist hij bij vorige eigenaren te voorkomen door of zijn kop aan te bieden of gewoon te hakken naar je hand. Doordat ik een handdoek om mijn hand heb gedaan en dus niets voelde van zijn bijten. Heb ik hem geleerd dat hij netjes opstapt op commando.
Ik kon hem daarna uit de koooi halen met blote hand, met hem rond lopen op de blote hand enzovoorts. Het ging echt super goed. Ik kreeg dus ook alle vertrouwen in hem. Tot voor kort. Toen begon hij dus keihard te bijten in de hand waar hij op zat! En dat is alleen maar erger geworden. tot zo erg dat als ik langsloop dat hij dan naar me hakt!

Het is dus niet vanaf het begin zo erg. Echt met ups en downs.

billy

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: maart 21, 2006, 00:12:56 am »
Kan je geen patroon vinden in waneer hij je wilt gaan bijten Corina, dat heb ik gisteren gelezen op http://www.naturalencounters.com/ leer je vogel 'lezen'wat betreft gedrag.
Ik ben nog niet verder als pagina 1 of zo hoor  :)
Ik ben gisteren voor de gein begonnen met clickeren met Sjakie, hihi die gek gaat als een speer, mocht andere Sjakie niets worden moet je gaan clickeren Corina. :thumsup:
Maar ben echt heel benieuwd hoe het maandag gaat
Groetjes Els

Cosch

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: maart 21, 2006, 00:18:56 am »
Ik denk idd.dat ik best zou kunnen gaan clickeren met Kaya! Hij is dara wel voor in.
Jij had dat toch ook met billy gedaan toch?

Het enige patroon wat ik kan vinden is: als er iets gebeurd wat hij niet leuk vind. Dus bijvoorbeeld terug naar de kooi als hij het gezellig heeft bij mij. Dan bijt hij! Als ik hem waarshcuw, als hij iets doet wat niet mag! Dan is het absoluut bijten.
Dus zijn zin niet krijgen. daar lijkt het op!

Ik ga morgen es die website bekijken!  :thumsup:

billy

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: maart 21, 2006, 00:26:25 am »
Ja ik heb geclickerd met Billy en Ric en nu met Sjakie, anders geef je maar een gil dan word je lid en kan je kijken of het wat is. :)
Kaya is dus gewend om zijn zin te krijgen, zo lijkt het he.
Nu nog de oplossing maar het gaat zeker lukken he :thumsup:
Groetjes Els

Cosch

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: maart 27, 2006, 22:29:40 pm »
Nou vandaag zijn Kaya ik op stap geweest naar Gorinchem.
Eerst even gezellig bij Loes koffie gedronken, hondjes uitgelaten langs de rivier. (heb gelijk 3 wilgentakken mee gepikt  :))
Vervolgens onderweg naar Gorinchem. We namen de verkeerde afslag, vandaar ook nog es te laat aangekomen.  :-[
Maar eenmaal daar zijn we apart gaan zitten en vroeg Sjaak mij eerst het een en ander over Kaya. Voorgeschiedenis, wat doet hij enzovoorts.
Hij vertelde dat een papegaai motivatie nodig heeft om de dingen te doen, die jij wil. Het moet leuk zijn en blijven voor ze. Dat kun je makkelijk bereiken door te clickeren. Wat de voornaamste tip was: wil niet te veel, te snel. (geduld dus  :))
We hebben een beetje uitgewerkt en geoefend, hoe ik hem nou het beste kan laten opstappen. Mara omdat Kaya dat thuis al wel doet was het even om duidelijk te maken, hoe clickeren en belonen werkt.

Het kwam er eigenlijk op neer, dat kaya en ik allebei vertrouwen moeten krijgen in elkaar!

In eerste instantie kon Sjaak hem ook makkelijk kroelen en deed Kaya wat hij moest doen. maar op een gegeven moment werd hij min of meer gepusht om op te stappen en toen kwam de kaya voor de dag, die ik dagelijks mee maak. Dus Sjaak werd gebeten.  :cry: ook Loes is gebeten  :cry: Ze wilde hem een nootje geven maar hij pakte haar in de vinger ipv nootje.

Ook is mij aangeraden om 's avonds een doek over de kooi van Kaya te doen. Het zou kunnen dat hij slaaptekort krijgt en is hij daarom sjagerijnig. Dat ga ik absoluut doen, want ik weet ook niet wat Kaya gewend is.

Dus ik ga in ieder geval verder met clickeren. Ik was er ook al mee begonnen en hoop zo het een en ander te bereiken. Desnoods ga ik hem trukjes leren!

Elsssss, ik ga je nog vaak nodig hebben!  ;)  :)

billy

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: maart 27, 2006, 22:38:44 pm »
Arme Sjaak en Loes  :), ben wel heel erg benieuwd hoe Sjaak je het clickeren heeft uitgelegd, maar lekker aan de gang met Kaya en het komt zeker goed hoor. :thumsup:
Groetjes Els

Tommy

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: maart 27, 2006, 22:41:16 pm »
Heel veel succes Corina! :-* En die tip van niet te snel en te veel...daar kan ik me wel in vinden. ;)
Citaat
Maar ik deed/doe het anders. Wat ik in het begin van mijn papegaaien-leven heb geleerd is dat
je juist bijten moet proberen te vermijden indien het kan.
Een keer gebeten, tweede keer doet hij het makkelijker en zo is het bijten gedrag-patroon gevestigd.
Dit is trouwens ook mijn ervaring. De stappen van Hooimeijer doe en deed ik ook vaak, maar het bijten wil(de) ik zoveel mogelijk vermijden. Dat heb ik in t begin dus ook gedaan met Tommy door alles in heel kleine stapjes te verdelen en net als jij een handdoek om mn arm te wikkelen, of een krant in mn mouw te stoppen. Belonen belonen belonen...en altijd stoppen VOOR hij gaat bijten, zelfs al is dat maar na 1 tel.
Het is inderdaad alsof je een patroon doorbreekt en ze t bijten heel langzaam gaan vergeten. Het word een soort spelletje van elkaar aftasten en "hoe ver kan ik gaan en wanneer stop ik ,...voor het mis gaat"

Die site die els hier linkt heb ik toen ook veel aan gehad trouwens ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: maart 27, 2006, 22:47:46 pm »
Ja niemand word graag gebeten. Maar ik probeer een middenweg te vinden tussen het niet worden gebeten maar ook niet zijn zin geven!
Maar ik heb door vanmiddag wel doorgehad dat ik Kaya te weinig beloon voor goed gedrag. Wel met stem. Maar dat is niet voldoende!

Gr Corina