Auteur Topic: Wanneer mag jullie gaaitje uit de kooi, en hoe vaak per dag?  (gelezen 5075 keer)

Odette

• Gast
Re: Wanneer mag jullie gaaitje uit de kooi, en hoe vaak per dag?
« Reactie #15 Gepost op: september 05, 2006, 16:30:57 pm »
Hoi,

Ik vroeg mij af of de tijd dat de gaai uit de kooi is, niet te weinig is.
's ochtends is hij er drie kwartier uit, dan ga ik naar mijn werk en kom ik 's middags rond kwart over 5 thuis.

Uiteraard mag hij er dan direct uit en zetten we hem op de speelboom.
Terwijl wij aan het eten zijn is hij er ook gewoon uit en krijgt hij wat groente wat wij ook eten.

Rond de klok van half 7 gaat hij terug in zijn kooi om zelf te eten. Hier doet ie meestal een uur tot anderhalf over. In die tijd ga ik of boodschappen doen of maak ik me nuttig in de sportschool. Zodra ik terug ben, rond 20.00 uur mag hij er weer uit tot ongeveer half 11. (dit is 3 tot 4 avonden in de week)

Overdag zit hij dus in zijn kooi en 's avonds ook zo'n anderhalf uur. De radio staat uiteraard heel de dag aan en hij heeft een zeer ruime kooi met heel veel speeltjes.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

hvm

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: september 05, 2006, 17:44:03 pm »
Als je niet thuis bent lijkt het me ook niet zo'n goed idee om ze los te laten , mits dat ze dat gewend zijn .

Tevens is de soort ook heel erg belangrijk, het verschil tussen een Ara en een dwerg gaaitje is natuurlijk ook van belang.
Maar je moet proberen te doen wat voor jou zelf het beste is /lijkt.

Bij mij kunnen ze de hele dag los maar ja ze hebben dan ook een nachthok van 3meter x 3meter en een vlucht van 4meter bij 2 meter die trouwens uitgebreid gaat worden naar 6 meter x 2 meter

En mijn vrouw en ik zijn buiten wat boodschapjes doen de hele dag thuis.             :thumsup:

Ook zitten ze een groot gedeelte van de dag gewoon helemaal los in hun klimboom in de vrije natuur ( tuin)

Maar voor iedereen is het anders omdat de situatie anders is.
Je kan niet meer doen dan van ze te houden en er goed voor te zijn en zoveel mogenlijk aandacht geven.  :-*

Sucses,
en vriendelijke groeten ,
Hans

russelltje

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: september 05, 2006, 17:50:40 pm »
En mijn vrouw en ik zijn buiten wat boodschapjes doen de hele dag thuis.             :thumsup:

thuiswerk of...
loterij gewonnen?  :)

russelltje

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: september 05, 2006, 17:55:45 pm »
oja ik zag een ergens foto met scootmobiel  :-[

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #19 Gepost op: september 05, 2006, 18:21:23 pm »
NIeuwsgierige aagjes hier hè? :)
Sjakko is de hele dag los! Behalve als ik er niet ben uiteraard! ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #20 Gepost op: september 05, 2006, 19:41:17 pm »
van zodra er iemand thuis is flip uit de kooi,op zijn speelboom en speelstandaard(binnen en buiten) en in zijn zak op de tafel  tegenwoordig
maar bij het weggaan voor werk of voor eventjes gaat hij steevast in de kooi,kwestie van veilig ,6 salontijgers zouden durven uitpakken,kweet het niet voor zeker,maar voorkomen is allezins beter dan genezen

op de camping gaat het idem,behalve dat hij hier mee boodschappen gaat doen en thuis nog maar af en toe

Canis Lupus

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: september 05, 2006, 21:30:31 pm »
Kyko mag uit de kooi als ik thuis ben.  Als hij me ziet thuis komen, is hij bij gevolg heel ADHD.  's Avonds geeft hij zelf duidelijk aan wanneer hij terug erin wil.  Meestal rond 22.00u.

Als ik thuis ben, zit hij meestal bij me of op mijn schouder.  Vindt ie leuk.  Zolang hij geen authoritair gedrag vertoont, laat ik het toe.

Soms mag hij al eens mee naar buiten ook.  Naar de slager, een terrasje doen, bij mijn ouders of grootouders....

Jarie

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: september 05, 2006, 21:55:04 pm »
Jarie,s kooi staat altijd open,maar hij zit het liefst erin,de kat gooi ik naar buiten als er niemand is.(en s,nachts ook)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #23 Gepost op: september 05, 2006, 22:11:06 pm »
Jarie,s kooi staat altijd open,maar hij zit het liefst erin,de kat gooi ik naar buiten als er niemand is.(en s,nachts ook)

ocharme dat poesje,zo alleen buiten in de kou  :cry:hier hebben de poezen hun eigen slaapkamer en ieder zijn eigen bedje,waar ze elke avond ingaan

fkbmac

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: september 06, 2006, 01:09:33 am »
Hoi,

Ik was benieuwd of jullie vaste schema's hebben voor jullie papegaai wanneer hij uit de kooi mag. Is het echt belangrijk om 'm op vaste tijden eruit te halen zodat hij per dag weet waar hij aan toe is? Of mag dat per dag verschillen? Ik kan me namelijk voorstellen dat het beter is om een soort schema aan te houden (bijvoorbeeld uit de kooi na het avondeten) zodat hij niet gewend raakt dat hij uit de kooi mag zodra je thuis bent.

Groetjes Colette

Heel bewust houd ik geen vast schema aan. Onze papegaai mag er wel heel veel uit, is ook heel veel buiten in de tuin maar soms zit hij ook rustig een dag in de kooi. Net hoe het ons uitkomt.
En Mac (zo heet onze grijze roodstaart)... die neemt het zoals het komt...zonder protest.

Bij een regelmaat ben ik bang dat als het een keer niet uitkomt de papegaai gaat protesteren. En een protest is dan misschien wel terecht.
Dat protesteren zou wel eens ontzettend irritant kunnen worden.

Daarom, voorkomen is beter dan genezen ... dus lekker onregelmatig uit de kooi laten.
« Laatst bewerkt op: september 07, 2006, 04:10:09 am door fkbmac »

TWEETY

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: september 06, 2006, 07:48:24 am »
omwille van de hond kan tweety niet zoveel uit haar kooi,
maar ze rijdt gewoon overal mee met mij  :)
van de keuken naar de badkamer naar de living.
en ze ziet er heel tevreden uit :thumsup:
als het lekker weer is buiten met de kooi natuurlijk, ze is dus nooit alleen

gr san

Jarie

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: september 06, 2006, 10:57:35 am »
ocharme dat poesje,zo alleen buiten in de kou  :cry:hier hebben de poezen hun eigen slaapkamer en ieder zijn eigen bedje,waar ze elke avond ingaan
Als dat arme poesje je elke nacht om 2 uur je bedje uit miauwt,dat piep je wel anders ;)enne poes heeft buiten in de tuin een huisje met dekentje,niet huilen schat,komt allemaal goed!! cheesy2

Jarie

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: september 06, 2006, 10:58:26 am »
ps

poesje is trouwens een vette kater!!!! :yahoo:

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #28 Gepost op: september 06, 2006, 19:03:13 pm »
haat die katten die buiten los lopen.
vind het erg gemakzuchtig van mensen die ze dag en nacht buiten laten lopen.
In iedereen zn tuin loopt te schijten.
(maar dat is mijn mening ;) )

Hoop niet dat het jou kat is die gister bij mijn voliere zat te verrekken want als ie nog terug komt krijgt hij ongeveer 40 volt op zich.

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #29 Gepost op: september 06, 2006, 19:14:02 pm »
haat die katten die buiten los lopen.
vind het erg gemakzuchtig van mensen die ze dag en nacht buiten laten lopen.
In iedereen zn tuin loopt te schijten.
(maar dat is mijn mening ;) )

Hoop niet dat het jou kat is die gister bij mijn voliere zat te verrekken want als ie nog terug komt krijgt hij ongeveer 40 volt op zich.

volledig mee eens. Ik hou van katten maar heb nooit begrepen waarom ze 's nachts buiten worden gedumpt, je zorgt er toch voor dat je dieren vooral 's nachts op een veilige plek zitten.  ???

Pika zit op het moment ca 5,5 uur per dag los. Te weinig naar mijn zin, maar ik moet erbij zijn, anders sloopt ze de boel en haalt ze uit naar mijn kinderen en man. Wil haar liever nog niet kortwieken maar als haar gedrag niet veranderd zit er weinig anders op, ze vliegt de kinderen steeds op het hoofd, die doen in reflex hand omhoog en dan is het knauw :o Ook als ze de hand niet omhoog doen is het niet vertrouwd omdat ze dan via oor de schouder opklimt.