Auteur Topic: Vreemd gedrag grasparkiet  (gelezen 7671 keer)

Asura

• Gast
Vreemd gedrag grasparkiet
« Gepost op: januari 12, 2005, 20:10:26 pm »
Tsunade is vreemd.. :-\
Ze probeert vaak helemaal in haar voerbakje te kruipen (maar omdat de bakjes aan de kooi zo klein zijn, past ze er niet in.. het verste dat lukt is haar kop, lijf en 1 pootje, ze probeert ook het 2e pootje erin te krijgen, maar da's tot op heden nog niet gelukt..)
Ik snap echt niet waarom ze dat doet. Als het bij het drinkbakje was geweest, zou ik hebben gedacht dat ze wilde baden, maar ze doet het alleen bij het voerbakje..
Ze zat altijd in de voliere, dus ze is een grote schaal met voer gewend (waar ze helemaal in ging zitten) maar ik neem aan dat ze wel snapt dat dat nu anders werkt ::)

Ik denk zelf dat het misschien gewoon spelen is.. soms kruipt ze ook tussen het gat van het bakje en het deel waar je met je pootjes op hoort te gaan zitten, maar da's ook veel te klein. Dan steekt ze van onderen haar kopje erdoor en probeert er doorheen te kruipen, wat niet lukt dus gaat ze uiteindelijk toch weer terug.
Omdat ik dacht dat het misschien spelen uit verveling was, heb ik gisteren een vogelspeelgoedje gekocht en in de kooi gehangen, maar daar doet ze dus helemaal niks mee :-\
(ze heeft overigens ook nog een knabbelstaaf erin hangen)

Ik ben erg blij dat ze weer helemaal is opgeknapt en actief is enzo, en over een tijdje mag ze weer gewoon in de voliere dus dan is het probleem opgelost.. maar ondertussen maak ik me wel zorgen dat ze zich misschien op deze manier gaat beschadigen.. :(
En bovendien gaat het geluid van schrapende nageltjes over een plastic bakje door merg en been! :P

Dus als iemand enig idee heeft waarom ze het doen en wat ik er eventueel tegen zou kunnen doen, dan hoor ik het graag. :)

ingrid

• Gast
Re: Vreemd gedrag grasparkiet
« Reactie #1 Gepost op: januari 14, 2005, 12:41:23 pm »
Waarschijnlijk probeert ze gewoon uit wat er allemaal kan en is het inderdaad een vorm van spelen.
Dat vind ze wel leuk en haar speeltjes niet.
Kijk wel uit met tussen het voerbakje doorkruipen, de kans bestaat dat ze haar rug openschuurt, omdat ze er eigenlijk niet tussenpast.

Ingrid

Asura

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 14, 2005, 12:49:19 pm »
 :(

Ik zal blij zijn als ze weer gewoon in de voliere kan!
Maar ze is nu aan de binnentemperatuur gewend en het is buiten zo koud.. :-\

Asura

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 14, 2005, 14:34:57 pm »
Ze blijft het doen.. ik vind het doodeng :-\

[edit] Inmiddels heb ik de bakjes maar gewoon op de bodem van de kooi gezet, want ze zat net gewoon eventjes helemaal vast tussen het bakje en dat zitstokje van het bakje terwijl ze haar hele bovenlijfje en 1 vleugel erdoorheen had  :o Volgens mij heeft ze echt geluk gehad dat er niks ergs met die vleugel is gebeurd!!
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2005, 15:31:50 pm door Asura »

Asura

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: januari 14, 2005, 17:00:26 pm »
M'n vader heeft stukjes hout aan het bakje vast gemaakt, zodat ze er iig niet meer tussen kan kruipen.. Mevrouw baalt en probeert nu manieren te vinden om er toch doorheen te kunnen, maar dat lukt niet ;D
Dus het grootste probleem is opgelost :)

jeroen

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 24, 2005, 19:49:35 pm »
een spiegeltje met belletje kunnen ze urenlang me spelen

Asura

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 24, 2005, 21:50:03 pm »
Een spiegeltje heb ik nog wel ergens liggen, dat kan ik nog wel proberen.. het andere speeldingetje (met belletje ook) doet ze helemaal niks mee :-\
Wel zit ze supervaak op de tralies te bijten (wat een behoorlijk lawaai maakt)

Ze staat nu trouwens sinds kort in de huiskamer en roept graag naar Jera en Miko ;D

Asura

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: februari 03, 2005, 17:16:39 pm »
Goed nieuws: het vreemde gedrag is al een aantal dagen (weken misschien, was dit topic een beetje vergeten.. :-[) helemaal verdwenen!! ;D

Ik ben bang dat Tsunade heeeeeel erg gestresst is geweest door al dat dierenarts-gehannes :(

Maar ik ben dus erg blij dat ze nu weer helemaal de oude is!!

Ze zit nog steeds in de huiskamer en ik denk dat ze wel blij is met al die andere vogeltjes om haar heen (Jera, Miko en de kanaries)
Als het straks minder koud is, mag ze weer gewoon naar de buitenvriendjes in de voliere :)

esined

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 18, 2005, 13:46:19 pm »
Wat toevallig dat ik dit berichtje even lees... mijn parkiet doet precies hetzelfde. Tussen het voerbakje en dat stokje om op te zitten doorkruipen. Soms dacht ik dat ze vast zat, het zag er in ieder geval niet echt comfortabel uit. Inmiddels hangt de kooi vol met speeltjes waar ze het veel drukker mee heeft (vooral de belletjes zijn  blijkbaar erg leuk om met je hoofd onder te gaan zitten en als hoedje te dragen :)) en ik heb het haar nu een tijdje niet meer zien doen. Ik denk idd dat het een vorm van spelen is of verveling. Wel grappig, ik dacht dat mijn parkiet de enige was met zulke gekke acties. :thumbsup:

Dilemmy

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juli 18, 2005, 20:50:35 pm »
Dit gedrag zie je vaak in de dierenwinkel. Dan komen de grasjes uit de voliere (binnen of buiten) en dan zijn ze ruimte gewend en dan ineens zitten ze in een kleinere kooi. Dan proberen ze gewoon uit of ze er ergens uitkunnen. Het enige wat dit gedrag kan oplossen is veel speeltjes kopen en af en toe buiten de kooi laten vliegen.

Het is een wen en leerproces, en wel vrij makkelijk af te leren door veel met haar bezig te zijn en haar bezig te houden.
Groeten Cinnemon