Auteur Topic: P.B.F.D dus let op mensen  (gelezen 3104 keer)

appie

• Gast
P.B.F.D dus let op mensen
« Gepost op: januari 24, 2005, 11:30:51 am »
Zoals we op de site al benadrukken laten we alle papegaaien voordat ze weggaan naar hun nieuwe eigenaar eerst testen op de papegaaienziekte P.B.F.D. (bek- en vederrot). Steeds blijkt weer dat dit niet voor niets is, wekelijks lijkt de besmetting toe te nemen in nederland. Laat u niets wijs maken door verkopers die zeggen dat bij hun de ziekte niet voorkomt of dat ze er zelfs nog nooit van hebben gehoord, wanneer u dit laatste te horen krijg loop dan direct weg. Het grote probleem is dat je vaak aan de buitenkant geen tekenen van besmetting kunt waarnemen. Koop daarom nooit een papegaai,  bij ons of bij een ander,  zonder garantie certificaat en waarbij geen officieel certificaat zit met de PBFD-test met daarop het nummer van de gesloten voet-ring van de papegaai. Koop daarom ook nooit bij verkopers/kwekers via advertenties in kranten: bij problemen heeft u niets om op terug te vallen middels een garantie-certificaat.

Doordat we alle papegaaien laten testen, is het aanbod van de kwekers niet echt groot. De kwekers die een besmetting onder de kweekouders hebben leveren ons geen vogels meer. Dit omdat wij de kwekers een brief laten ondertekenen waarbij wij ze verplichten de vogels die positief getest worden terug te nemen. Deze proberen dan vaak via advertenties in de krant of op internet hun vogels toch kwijt te raken. Het aantal goede kwekers met enkel gezonde papegaaien wordt steeds minder en daar door het aanbod bij ons. Het is een klein kunstje om morgen 20 jonge grijze roodstaarten op te halen bij  de een of andere grote broodkweker en aan te bieden, dat ik hiermee de ziekte binnenhaalt is dan ook direct de consequentie. Daarom ook onze voorkeur voor de wat kleinere kwekers waar de hobby nog voorop staat. Daarom is het gevolg dus dat het aanbod niet altijd heel groot is, er zijn  dan ook maar meestal 1 of 2 nestjes tegelijker tijd aanwezig.

Wij geven bij iedere papegaai die hier weggaat een garantiecertificaat waarbij de nieuwe eigenaar een mogelijkheid de aangeschafte papegaai te laten onderzoeken door een dierenarts van zijn keuze. Mocht er iets uit komen wat niet in orde is van welke aard dan ook, krijgt hij direct zonder rompslomp een andere papegaai.

Meer garantie dan de 2 bovengenoemde certificaten is bijna niet mogelijk bij levende dieren.

De prijzen van in Nederland gekweekte grijze roodstaarten van ca. 8 weken is 615 euro.

Let wel !  de prijzen die vaak in advertenties worden genoemd van ca. € 150,- voor een zgn. babypapegaai, betreft zeker geen jonge met de hand gevoerde papegaai.  Het gaat hier hier altijd om importvogels, waarvan de leeftijd niet te achterhalen is, omdat ze simpelweg gezegd niet met een voetring om worden gevangen. Deze vogels zullen nooit tam zijn en het ook zeker niet worden, een enkele uitzondering daargelaten. Het kan soms het geval zijn dat er vogels worden aangeboden die weliswaar in Nederland of Belgie gekweekt zijn maar nooit met de hand gevoerd, ook hier betreft het zeker geen huiskamervogels die zullen aarden in een gezinssituatie. Vraag daarom altijd naar de prijs van echte baby papegaaien van ca. 8 weken.

Wij raden ook altijd een baby papegaai zo jong mogelijk al in huis te nemen, om hiermee aanpassingsproblemen op latere leeftijd te voorkomen. De papegaai kan op een leeftijd van ca. 8 weken goed wennen aan uw leefpatroon, huisgenoten, jonge kinderen, honden, katten en evt andere papegaaien. Zo is het bv heel moeilijk een papegaai in huis te nemen die al bij een ander heeft gezeten, hij zal dan bepaalde dingen moeten afleren en dat geeft vaak de bekende problemen. (schreeuwen, plukken en bijten) Daarom heel belangrijk: altijd een papegaai jong uit het nest kopen.

Gedurende de voertijd van de papegaai tot ca. 13 weken begeleiden we u wekelijks met het te bepalen voerpatroon. Dit geeft een gegarandeerd succes met de babypapegaai.

Ik hoop u voldoende te hebben ingelicht, misschien wel wat erg uitgebreid maar onze mening is dat je nooit teveel kan weten voordat je een papegaai aanschaft. Wilt u echter meer weten over bv  ziekte of de eventueel beschikbare papegaaien of wat dan ook kunt u mij altijd bellen op 0184-414347 (vraag dan naar Harry of Mark) U bent natuurlijk altijd van harte welkom om geheel vrijblijvend de babies te komen bekijken.

Hartelijk dank en misschien tot ziens,

Harry de Ruiter

P.S. geef aan zoveel mogelijk papegaaienliefhebbers door wat er speelt op het gebied van PBFD, zo kunnen we met elkaar de ziekteverspreiding voorkomen.

appie

• Gast
Re: P.B.F.D dus let op mensen
« Reactie #1 Gepost op: januari 24, 2005, 11:33:06 am »
heb al een andere papegaai mischien das niet van een kweker of wat dan ook, Maar bij mensen thuis..Kan mischien kijken naar Cora zo heet ze ..Ben erg benieuwd!!!

Wat betreft DENNIS heb mail gestuurd met een link naar deze forum (van DENNIS PAPEGAAIEN) maar helaas niks terug nog)zodra ik wat weet plaats ik het

Thx mensen voor de waarschuwingen en er is nog ergens een forum en kranten artikel en uitzending geweest over dennis allemaal NEGATIEF

Aaran

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 24, 2005, 11:35:29 am »
 ;D blij dat wij iemand de ellende hebben kunnen besparen  ;)

:-* veel plezier met je nieuwe aanschaf  :-*

roodrunner

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 24, 2005, 12:37:48 pm »
aan appie ben blij dat je naar ons geluiterd heb en hoop dat je veel plezier aan je papegaai beleeft groet van roodrunner zou graag een foto willen zien maar dat komt nog wel he klasse hoor

Riboet

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: januari 24, 2005, 13:20:26 pm »
Wij raden ook altijd een baby papegaai zo jong mogelijk al in huis te nemen, om hiermee aanpassingsproblemen op latere leeftijd te voorkomen. De papegaai kan op een leeftijd van ca. 8 weken goed wennen aan uw leefpatroon, huisgenoten, jonge kinderen, honden, katten en evt andere papegaaien. Zo is het bv heel moeilijk een papegaai in huis te nemen die al bij een ander heeft gezeten, hij zal dan bepaalde dingen moeten afleren en dat geeft vaak de bekende problemen. (schreeuwen, plukken en bijten) Daarom heel belangrijk: altijd een papegaai jong uit het nest kopen.

Deze zin doet mij een beetje zeer. Dit zinnetje promoot namelijk de handel in babypapegaaien en ik weet niet of we daar wel voorstander van moeten zijn. Bovendien kan ook een papegaai die al bij een ander geleefd heb, nog steeds een prima huisgenoot worden. Een papegaai die tot uitvliegen, 11 weken,  bij de ouders blijft, maar die wel steeds met mensen in contact is geweest, kan nog steeds een lieve huiskamerpapegaai worden. Het zijn vaak ook de papegaaien die lang bij de ouders zijn gebleven die bij het bereiken van de geslachtsrijpe leeftijd geen problemen maken.
Ik vind het meegeven van een 8 weken oude papegaai aan iemand die nog geen ervaring heeft met papegaaien ook erg risicovol. Iemand die geen ervaring heeft met handvoeden kan de gaai gemakkelijk laten stikken. En begeleiding is leuk, maar als de koper van de gaai aan de ene kant van Nederland woont en de verkoper aan de andere, stelt dat natuurlijk weinig voor.
Ik ben dan ook voorstander van het verkopen van zelfstandige papegaaien of andere vogels.

Voor de rest kan ik me vinden in deze reactie. Hier gaat Hummeltje, zoals we het ieniemienie gaaitje in het broedblok voorlopig genoemd hebben, ook met de nodige papieren weg.

Ik hoop dat Cora het papegaaitje is dat je zoekt en ben allang blij dat je niet naar een Dennis of Rentenaar bent gegaan.

Groeten,

Barbara

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: januari 24, 2005, 14:02:20 pm »
Inderdaad! En Cora is waarschijnlijk een oudere papegaai? Of is het ook een baby, die je nog pap moet geven?
ik ben ook niet voor handopfok, zoals Barbara al zei, is dat helemaal niet nodig om ze tam te krijgen... Helaas willen veel kwekers er vroeg vanaf, dan hebben ze er minder werk aan. Hou me ten goede, natuurlijk zijn er ook veel goede!!

appie

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 24, 2005, 17:32:08 pm »
Nee cora is ong 3 jaartjes, Zal een foto maken en hierop zetten..Cora is handtam maar omdat wij al 1 hebben een grijsroodstaart hebben is het nu wennen voor beide. Heb al wel koppie krauw kunnen doen!!!!

Ze is echt lief, En geringt.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: januari 24, 2005, 19:02:38 pm »
Joh!! Dus je hebt haar al??? Top!! Wanneer heb je dr gehaald dan? Zo te horen gaat het goed! Ja, leuk, foto's van die twee van jou...  :)

appie

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: januari 25, 2005, 10:23:12 am »
Gistermiddag gehaald,en gaat erg goed..Zal vandaag effe fotos maken!!!!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: januari 25, 2005, 10:31:12 am »
Doe dat! Open een nieuw topic over je twee vogels!! In Fotoparadijs.. Ben benieuwd!!  :)