Auteur Topic: Draainekziekte ??  (gelezen 3465 keer)

Bozzee

• Gast
Draainekziekte ??
« Gepost op: januari 24, 2005, 19:47:03 pm »
Wie kan mij hier wat over vertellen, ik kan er maar weinig over vinden op het internet.

Enigste dat neophema's er gevoelig voor zijn, dat het een soort virus ofzo is, en dat het een verlamming veroorzaakt.

Maar hoe herken je het, wat kun je er aan doen??
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2005, 11:52:13 am door BirdmAster »

Ingmar

• Gast
Re: Draainekziekte??
« Reactie #1 Gepost op: januari 24, 2005, 20:31:21 pm »
Dit is wat ik gevonden heb

Pseudo-vogelpest/ Paramyxovirus/ N.C.D.

Enkele jaren geleden werd er een totaal vervoersverbod van vogels en pluimvee afgekondigd. Dat speelde zich allemaal af aan het begin van het tentoonstellingsseizoen. Heel vogelend Nederland stond ineens op zijn achterste benen. Geen t.t. Hoe moet dit nu verder? Deze problemen van de pseudo-vogelpest kan wellicht iedere liefhebber zich nog goed herinneren.

Wat houdt pseudo-vogelpest voor ons vogel liefhebbers eigenlijk in? Deze gevreesde ziekte kan bij o.a. pluim­vee kromsnavels en tropische vogels explosief huishouden. De vogels kunnen zowel binnen als buiten de volière deze ziekte krijgen of overbrengen. Vogels vallen onder dezelfde wettelijke bepalingen als pluimvee. Zo gauw er een geval van pseudo vogelpest bekend is, wordt er in een cirkel van enkele kilometers een vervoersverbod ingesteld. Het zieke en besmette pluimvee en vogelbestanden wordt in zijn geheel vernietigd. Dit geld ook voor de mest van de getroffen bedrijven.

Pseudo vogelpest wordt veroorzaakt door een virus en kan zich daarom gemakkelijk via het individu, via de mest of de wind verspreiden. Na een incubatietijd  van 3 tot 6 dagen worden de vogels loom, ze eten niet meer en krijgen ademhalingsstoor­nissen. Ook treden er verlammingsverschijnselen op.

Voor duiven en pluimvee is er entstof ontwikkeld en kan er vooraf ingegrepen worden. Voor onze vogels moeten de meeste stammen van het  virus het zonder geschikte entstof doen. Daarom kan het onder vogels wel eens voorkomen. In liefhebbers kringen wordt deze gevreesde ziekte dan ook meestal verzwegen.

Bij onze vogels hebben we te maken met het paramyxovirus no.3 ook wel draainek ziekte genoemd hetgeen nog weleens voorkomt bij onze neophema's en bij de tropenliefhebbers de gouldamandines. Het algemene beeld is ziek zijn gevolgd door zenuwsymptomen en ademhalingsmoeilijkheden. Veelal zal er, het kenmerkende voor deze ziekten, de witte diarree optreden of ontstoken ogen optreden. In een later stadium gaan de kopjes scheef staan.

Preventie: Aangestoken vogels  en alle nog niet zieke vogels uit dezelfde kweekkooi direct verwijderen, tevens de ontlasting zonder stofvorming opruimen.

En zij het niet specifiek voor deze virus een enting te overwegen met een ander P.V.M. entstof

Bozzee

• Gast
Re: Draainekziekte??
« Reactie #2 Gepost op: januari 24, 2005, 21:01:02 pm »
Nooit geweten dat dit in verband stond met de vogelpest.  ???

De vogel heeft dus al ziekte-verschijnselen voordat de nek scheef staat.

Vorig jaar had ik in mijn enthousiasme bijna bourkes gekocht, die een vergroeing in de nek had ofzo.
Hiervan stond de nek ook scheef zodoende.

Sindsdien kijk ik wel wat beter uit voor dat ik vogels aanschaf.