Auteur Topic: Zichtbare ademhaling, is hij ziek ?  (gelezen 5911 keer)

dokus

• Gast
Zichtbare ademhaling, is hij ziek ?
« Gepost op: februari 01, 2005, 21:50:13 pm »
Sinds enige weken ben ik de gelukkige eigenaar van een 17 jarige grijze roodstaart man.

Nu is de me laatste dagen iets opgevallen waar ik toch wel over loop te tobben.

Ik kan hem duidelijk zien ademhalen en zijn staart beweegt dan ook mee? Moet ik me hier ongerust over maken of is dat gewoon normaal? Ik geloof niet dat ik het eerder heb gezien maar mijn oog viel er nu gewoon op.

Verder is er eigenlijk niets aan hem te merken. Hij praat en fluit de hele dag, ogen staan helder, hij eet en snoept normaal, hij is oplettend, druk, wil uit zijn kooi dus ik kan niet zeggen dat hij er verder ziek uit ziet. Ook hoor je zijn ademhaling NIET. Ontlasting is volgens mij ook normaal, iets nat maar hij krijgt ook veel fruit.

Hij is niet handtam dus zomaar even pakken en mee naar de dierenarts nemen is moeilijk en neemt veel stress met zich mee denk ik.

kunnen jullie me wat advies geven wat ik moet doen en of ik me verder zorgen moet maken?

Ik zou het verschrikkelijk vinden als hij erg ziek zou zijn en dood zou gaan.

alvast heel hartelijk bedankt.
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2005, 22:59:02 pm door fujimo »

fujimo

• Gast
Re: zichtbare ademhaling, is hij ziek?
« Reactie #1 Gepost op: februari 01, 2005, 22:58:46 pm »
Normaal gesproken als de staart mee wipt met ademhalen duit dit op een gezondheidsprobleem.
Of het dit in jou geval ook zo is weet ik niet ,toch zou ik je willen adviseren om naar een goeie vogelarts te gaan.

Ik ga standaard elk half jaar met de gaaien naar een vogelarts voor de zogenaamde APK keuring ( algemene papegaaien keuring), dan weet ik zeker dat iets opteit gevonden wordt want een gaai kan zijn ziekten heel lang voor je verborgen houden

Groeten Eric

dokus

• Gast
Re: Zichtbare ademhaling, is hij ziek ?
« Reactie #2 Gepost op: februari 01, 2005, 23:11:14 pm »
Bedankt voor je reactie.
ik heb hem net weer eens goed bekeken en u was het weer niet te zien dat zijn staart meebewoog?
Zou het misschien ook kunnen omdat hij misschien te dik is?

zijn er speciale vogelartsen?
zo ja kan je die ergens opzoeken?

bedankt
Diana

fujimo

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: februari 01, 2005, 23:18:03 pm »
op de index pagina staan de vogelartsen op provincie vermeld  ;)

dokus

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: februari 01, 2005, 23:24:35 pm »
boehoe geen een in zeeland :(
Nou Dokus zit nu lekker op zijn stokkie op 1 poot te slapen en de staart is nu niet in beweging.
volgens mij zie ik gewoon spoken :-[

fujimo

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: februari 01, 2005, 23:29:32 pm »
Kijk het even aan zou ik zeggen, Ingmar onze admin komt ook uit zeeland , misschien weet hij een goede vogelarts in de buurt van je

dokus

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: februari 01, 2005, 23:43:17 pm »
ja ik hou hem zeker goed in de gaten. maar ben pas een jong konijntje verloren die ik met de hand aan het opvoeden was en na 14 dagen was het opeens zonder reden gebeurd en sindsdien heb ik het idee dat ik gewoon spoken zie en maak ik me snel zorgen als ik opeens iets opmerk.
Dokus hangt heel de dag als een gek op zijn kop en klimt van boven naar onder en van links naar rechts door zijn kooi.
zit amper een minuut stil haha

het is echt een heerlijk beest dus vandaar dat ik gelijk in de stress schoot zeg maar :-[

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: februari 02, 2005, 08:44:15 am »
Zou het kunnen zijn dat hij zich net ingespannen had en daardoor zo zwaar ademde? Dat zijn conditie gewoon slecht is? Wat voor voer geef je? Misschien als je zaad geeft overstappen op pellets...  :)

Cosch

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: februari 02, 2005, 10:51:06 am »
Inderdaad Loes.

Mijn Coco haalde ook zwaar adem als hij iets gestresst was of zich ingespannen had. Ik kwam bij Hooimeijer in Meppel en als eerst zei hij van coco dat hij kortademig was en dat als je het kunt vergelijken met mensen, die persoon zwaar astma had! Dus niet goed. En dat kan heel goed komen door verkeerde voeding. Mijn Coco heeft een injecties gekregen voor het kortademige en harrisons die de injectie gaat 'overnemen'. Ik kan nu al zeggen dat Coco een stuk minder kortademig is.

Welk voer krijgt je grijsje?

Ik zou even langs een VOGELarts gaan, want dit is een serieus probleem!

Gr Corina

dokus

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: februari 02, 2005, 11:29:00 am »
Dokus krijgt voer waar veel zonnebloempitten in zitten en van de vorige eigenaar moet ik er ook nog extra pitten door mengen, dus hij heeft zeg maar een zaadmengsel wat bijna voor 90% uit die pitten bestaat.
hij zij dat als ik op ander voer over zou gaan hij vals zou worden?
dus ja vandaar dat ik dat nu nog geef hoewel ik steeds minder pitten er door meng hoor want volgens mij is meneer veel en veel te dik.

Ook was hij erg verwent met koekjes, daar roept hij een hele dag om.
pepernoten waren zijn favo maar hier is een koekje een biskwietje hoor en dan een piep stukje haha
hij is ook 3 jaar niet meer uit zijn kooi geweest en dat mag hij nu dus wel weer elke dag bij ons dus misschien komt het inderdaad omdat hij zo verschrikkelijk druk is nu?

Ik heb gister avond laat nog een helepoos naar hem zitten kijken toen hij op zijn stok zat en toen zag je hem alleen ademen zeg maar en zijn staart was gewoon stil. :)

Cosch

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: februari 02, 2005, 11:46:51 am »
Nou dan van mij een persoonlijke en heel dringend advies. STOP met het zaad en de koekjes.
Zo te horen mag de gaai blij zijn dat tie nog leeft! Als hij 17 jaar op zaad met veel zonnbloempitten heeft geleefd.

Ik ben blij dat je op dit forum terecht ben gekomen zodat je je nieuwe grijsje een gezonder leven kunt geven.
Hij word echt niet vals als jij hem op ander voer gaat zetten. Bijna ieder gaai hier is omgezet op pellets. En geeneen is er vals van geworden. Ze worden er juist beter van omdat ze zich lekkerder voelen. Ze krijgen nu alle vitamines en mineralen binnen die ze nodig hebben. Je kunt het eten van zonnbloempitten vergelijken met elke dag patat eten! Dat is uitermate slecht!

Dus ga eens naar een vogel arts om een algehele check up en uitleg hoe je papegaai omzet op pellets.

Succes.

Gr Corina

dokus

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: februari 02, 2005, 11:53:14 am »
Ja ik vond het ook wat ver gezocht maar ja dit is mijn eerste papegaai dus ja dan volg je de instructies maar die je krijgt he.
We hebben hier heelveel dieren (oa een opvang voor knaagdieren, konijnen en kleine vogels) en ik heb ook nog nooit een dier gehad die vals is geworden door ander eten.
Dus jammer voor Dokus, maar de koekies en pitten gaan de deur uit.

nu ben ik hem dus tam aan het proberen te maken, met wat zou ik hem het beste kunnen belonen?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: februari 02, 2005, 11:59:11 am »
Oef!! Dat is slecht hoor.... Ik weet niet wat je er voor over hebt, maar ik zou bij de dierenarts Harrisons High potential coarse gaan halen, maar dat is wel hardstikke duur.. Ook zou je Nutribird P 15 tropical kunnen gaan geven, dat ruikt lekker en is in ieder geval beter dan die zonnepitten... Overschakelen gaat heus wel lukken en ze kunnen tijdelijk best ietsje chagrijnig zijn als ze gedwongen worden ander voer te eten, maar dat trekt wel weer bij hoor! Niets van aantrekken en gewoon doorgaan... ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: februari 02, 2005, 12:00:21 pm »

nu ben ik hem dus tam aan het proberen te maken, met wat zou ik hem het beste kunnen belonen?

Met wat hij lekker vindt! Stukjes appel, mandarijn, banaan of iets.... ??  :) Later, als hij overgezet is op pellets zou je een zonnepitje als beloning kunnen doen...  :)

dokus

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: februari 02, 2005, 12:02:08 pm »
Oh de kosten maken me niet veel uit zolang mijn beesie maar gezond is.
Ik ben er zo verschrikkelijk blij mee.
Het is zo'n gaaf dier, kan super praten enzo.
en hij ziet er gewoon heel mooi uit.

is het misschien ook verstandig hem meer fruit enzo te geven.
Hij krijgt nu voornamelijk manderijntjes en appeltjes, meneer is best kieskeurig haha
ook peer lust hij wel hoor.

ze zijden ook dat ik hem wel eens een kattebrokje kan geven? is dat ook zo?
ik vraag het nu liever eerst hier hoor haha ben blij dat ik dit forum heb gevonden!