Ik vind edelpapegaaien de mooiste papegaaien die er zijn.

Ik kweek met de Nieuw-Guinea Edelpapegaai en heb ook zelf een popje gehouden. Zie ook mijn foto. De edelpapegaai heeft dunnere ontlasting dan een ander soort. De mijne krijgen 50% zaden & Pellets en 50% fruit & groente. in de voliere waar ze vrijelijk bewegen heb ik wel eens sporen.

Maar in de kooi niet. Nicky heeft een behoorlijke kooi maar ik heb nog nooit iets buiten de kooi gevonden.
Mannen zijn liever, aanhankelijker dan popjes (als ze goed opgevoed zijn) Maar popjes hebben een uitgesproken mooie kleur. De mannen hebben meer kleuren maar tonen alleen groen. Maar als je goed kijkt . . . .

Het mooiste van de edels vind ik dat ze niet eenkennig zijn en zeer intelligent. Komt er bezoek dan nemen ze die persoon op hun gemak eens op. Je ziet ze gewoon denken. En als die persoon toenadering zoekt en zij vindt diegene ook aardig, wat bijna altijd het geval is, dan stapt ze zo over bij die persoon.
Ik heb ook een koppel grijsjes. Het vrouwtje Cookey is super tam voor mij. Ja, voor mij maar niet voor de rest van het gezin. Daar wil ze niets van weten. Zij praat ook alleen maar als ik alleen ben. En ze kan ontzettend goed praten. Dat is echt jammer. Het mannetje Jopie die praat wel maar zijn woorden schat is niet zo groot en wat vager. Hij fluit wel heel mooi.
Ik zou alleen niet zo snel kopen bij een winkel. Er zijn hele goede (hobby)kwekers waar je baby's (en ouder)op welke leeftijd kan kopen. Voordeel is dat een goede kweker ook 24 uur per dag voor je klaar staat als er iets is. Ze kennen hun papegaaien vaak door en door. En ook de ouders. Je ziet het leven van wat ze daarvoor gehad hebben. Bij een winkel vaak niet. (uitzonderingen na gelaten)
En voor wat betreft de info vooraf? TOP, hoor! Zouden meer mensen moeten doen!