Auteur Topic: Co-ouderschap  (gelezen 4180 keer)

Pluisje

• Gast
Co-ouderschap
« Gepost op: april 04, 2006, 00:04:28 am »
Ik kies voor 8 weken voor de handopfokleeftijd omdat ik:
a. geen verschil in tamheid gezien heb met de jongen die ik er met 6 weken heb uitgehaald (Hummel/Darno versus Middel/Favo bv)
b. vind dat de ouders het goed kunnen en het mij dus tijd en moeite scheelt met de handvoeding
c. bovendien zijn de jongen dan goed bevederd en hoef ik ze niet bij te verwarmen in hun opfokbakje

(heu, klinkt wel een beetje als een luie kweker he?  :))

Er is (weer?) een discussie in "foto's" topic over hoe oud je jongen uit het nest haalt voor handvoeding.
Ik vraag me af of iemand van de kwekers aan co-ouderschap doet? Riboet? Ooit aan gedacht?
Het lijkt mij (nooit gekweekt hoor, dus een leek op dit gebied) het mooiste dat je jongen af en toe
van de ouders haalt om zelf te voeden maar grotendeels zitten ze bij de ouders.
Van wat ik las zijn er erg veel goede ervaringen mee. Waarschijnlijk moet je je kweek vogels langzaam laten wennen,
maar het blijkt dat het resultaat is echt een compromis tussen natuurbroed en handopfok.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Ik heb naar zo'n kweker in NL 2 jaar geleden gezocht
en ik heb hem niet kunnen vinden. :CENS helaas   

PS. Ik zie net dat Tazz die vraag/kwestie al in een andere topic al aan de orde heeft gesteld.
Ik heb het in eerdere berichten nog niet kunnen vinden.     
« Laatst bewerkt op: april 04, 2006, 00:14:59 am door Pluisje »

Wickingh

• Gast
Re: Co-ouderschap
« Reactie #1 Gepost op: april 04, 2006, 00:29:56 am »
Hai,

ik ben benieuwd!!
Als er mensen zijn die een dergelijke proef willen doen zal ik het met belangstelling volgen.
Ondanks dat ik aan handopfok doe, wijs ik zulke ideeen niet gelijk af.

Ik zie wel enige problemen , bij koppels die nestcontrole niet of slecht accepteren , zal dit geen optie zijn. Het 2de punt dat ik als nadeel zie is wanneer te voeren, meestal houden de ouders dit zo goed bij dat het misschien gevaar kan opleveren mbt kropverzuring (een probleem dat ontstaat door te voeren op een krop die niet leeg is).

Maar waarom verder niet?

mvg Frank

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #2 Gepost op: april 04, 2006, 08:19:11 am »
Ik heb deze vraag ook al eens eerder in een topic gesteld, maar daar is toen niet op in gegaan.
Er schijnt zelfs een boek over te zijn van een Amerikaanse, hoewel het idee in Amerika nog niet echt is overgenomen. Ik weet wel dat er al een paar kwekers van valkparkieten zijn die dit met succes uitvoeren. Ik dacht dat ze begonnen als de valkjes zo'n 2 weken zijn en dan voeden ze smorgens.
Het lijkt mij een geweldige tussenoplossing, maar misschien is het afhankelijk van de vogelsoort?

En even offtopic: hoe kan je nou zien of een krop leeg is? (dat je geen 'opgezette'/volle krop ziet wil toch niet betekenen dat het leeg is?

Wickingh

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 04, 2006, 09:27:22 am »
Hai Angelique,

dat kan je voelen,

mvg Frank

kellyjeroen

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 04, 2006, 09:31:16 am »
opzicht denk ik dat dit echt wel een goede tussen oplossing kan zijn
dan went het jong toch en jou
en blijft ie ook bij de ouders

maar mijn vraag is accepteren de ouders dat wel

gr kelly

Dennis

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: april 04, 2006, 18:30:19 pm »
je zou het kunnen doen.maar het is nooit zonder gevaren zoals men al aangeeft,acepteren de ouders het,grotere kans op kropverzuring.enz enz

ikzelf doe nu natuurbroed.soms ook handopfok maar er blijfen meestal 1 of 2 jongen bij de ouders.waar ik van afblijf.als ik handopfok doe begin ik vanaf 4 weken.waarom 4 weken.omdat als ik het later doe het voeren 1 grote ellende is.waarom handopfok simpel is gewoonweg een makkelijke manier om de vogel tam te krijgen.niet meer niet minder.kan er wel verder op ingaan maar komt altijd op zelfde neer het is makkelijk om ze zo tam te krijgen.

Groeten Dennis

Pluisje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 04, 2006, 23:12:05 pm »
Kropverzuiring lijkt me makkelijk op te lossen. Door bvb ze 's morgens vroeg elke dag 15-30 minuten uit het nest halen (?).
Dan hebben ze nog niks gegeten, toch? Alternatief kan zijn dagelijks ze eruithalen zonder te voeren.
Over acceptatie van ouders is een verhaal apart. Ik ben dus juist benieuwd hoe mensen
dat co-ouderschap doen dat voor elkaar krijgen. Zijn dat supertamme kweekvogels of is er een andere truc????

Met 4 weken uithalen lijkt me o! zo vroeg :cry:. Ze kunnen nog niet eens hun veertjes goed leren
poetsen (het wordt beweert dat dat vaak één van de oorzaken van plukken is).
En ze krijgen geen kans om een vogel te leren worden, krijg je dan niet vogels die zich gefrustreerde
"zwarte schaap" tussen mensen voelen? Ik heb ook wel eens gelezen dat
als ze te vroeg van oudervoeding zijn afgehaald, ze een zwakker immuunsysteem krijgen. (?)

Maar ik begrijp dat er eerder al veel discussies over handopfok vs natuurbroed is gevoerd.
(ik ga een keer dat hier opzoeken). Maar weinig over de combinatie, daar ben ik juist nieuwsgierig naar.   

Wickingh

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: april 04, 2006, 23:26:56 pm »
Hai Pluisje,

de kropvoeding die belangrijk is voor de kuikens is slechts nodig in de 1ste 1-2 weken.
Voeding in krop wordt niet in 30 minuten in de krop opgenomen, maar duurt afhankelijk van de leeftijd uren. Als je niet voert krijg je de situatie zoals Kees (Dilletantjes Vader) het doet, de kuikens zijn dan niet echt bang meer , maar nog niet handtam.
Die bewering dat dat de plukkers worden is in mijn ogen uit de lucht gegrepen door tegenstanders van handvoeding.
Het klopt wel dat je de inprinting veranderd van papegaai naar mens, maar dat is de basis van het tam worden.

mvg Frank

Ps ik wil niet het onderwerp handopfok weer ter discussie stellen, maar de nadelen van jouw idee verklaren
« Laatst bewerkt op: april 04, 2006, 23:44:46 pm door Wickingh »

Pluisje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: april 05, 2006, 00:10:55 am »
Voeding in krop wordt niet in 30 minuten in de krop opgenomen, maar duurt afhankelijk van de leeftijd uren.

Maar dat bedoel ik niet te zeggen. Ik bedoel dat 's nachts voeren vogels niet en als je 's ochtends vroeg bent
dan zijn de kroppen leeg. En kan je kuikens elke dag 15-30 min uit het nest halen halen en voeren en in de handen houden
zonder gevaar van kropverzuring (?).

Als je niet voert krijg je de situatie zoals Kees (Dilletantjes Vader) het doet, de kuikens zijn dan niet echt bang meer , maar nog niet handtam.

Dus iemand hier doet het enigszins wel!  :thumsup: Kees, vertel welke vogels dat zijn en hoe krijg je ouders rustig.
Zijn ze zo tam dat ze je vertrouwen? Ik vind het erg interessant.

Die bewering dat dat de plukkers worden is in mijn ogen uit de lucht gegrepen door tegenstanders van handvoeding.
Het klopt wel dat je de inprinting veranderd van papegaai naar mens, maar dat is de basis van het tam worden.
mvg Frank
Ps ik wil niet het onderwerp handopfok weer ter discussie stellen, maar de nadelen van jouw idee verklaren

Dat is een onderwerp voor een andere topic inderdaad. Maar de onenigheid kan sowieso door co-ouderschap   
worden opgelost. En in mijn ogen dagelijks uit het nest halen en communiceren zonder te voeren is ook een soort co-ouderschap.
Het lijkt me een mooie oplossing.

Wickingh

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: april 05, 2006, 00:32:13 am »
Hai Pluisje,

ouders voeren 's nachts wel, het is iedere nacht te horen op mijn camera (heel grappig geluid).
Caoilinda heeft een vogel bij Kees gekocht en ook die vogel wordt of is gewoon handtam.
Zover klopt het wel, maar ook zij heeft er veel meer tijd in moeten stoppen , dan met een handopfokvogel .
Ik bestijd ook niet dat deze vogels net zo tam kunnen worden,

mvg Frank

Riboet

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: april 05, 2006, 10:36:30 am »
Ik zou het niet aandurven: co-ouderschap met mijn broedkoppel en dan met name het voeren.

Juist vanwege de kropverzuring. 's Ochtends dan voeren is niet de oplossing. Mijn gaaien zijn soms om 05:30 uur al buiten omdat zonlicht nu eenmaal een heel andere wekker is dan dat ding dat wij naast ons bed hebben staan  :). Durf te wedden dat de jongen dan al meerdere keren gevoerd zijn, bovendien heb ik ook het idee dat het voeren 's nachts gewoon doorgaat.

Mijn broedkoppel is ook niet tam, dat wordt dan iedere keer weer een grauw en schreeuwpartij om de jongen er even uit te halen omdat het mijn beurt is. Dus in mijn specifieke geval zal ik niet voor co-ouderschap kiezen.

Het is wel zo dat mocht ik ooit nog een koppel blauwgele ara's of andere papegaaien kunnen afschaffen (de plaats waar ik een tweede buitenvoliere gepland had, wordt een badkamer  :cry:  ;)) dan zou ik voor een tammer broedkoppel willen kiezen en hopen dat de ouders er niet teveel problemen mee zouden hebben als ik de jongen er geregeld even uithaal. Maar het voeren zou ik toch zoveel mogelijk door de ouders laten doen, ik vertrouw wat dat betreft helemaal op ze  ;).

Pluisje

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: april 05, 2006, 23:08:27 pm »
 :o Ik wist niet dat ze ook 's nachts voeren. Weer wat bijgeleerd  ;)

Wickingh

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: april 05, 2006, 23:15:17 pm »
:o Ik wist niet dat ze ook 's nachts voeren. Weer wat bijgeleerd  ;)

Hai,

dat is nu net het mooie van een forum, zo kan men van elkaar leren  :thumsup: ,

mvg Frank

Cosch

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: april 05, 2006, 23:20:14 pm »
Het is zo''n stom gezicht als ze gevoerd worden.
Weet je nog Frank? Die rose kaketoes!
Zo hee, dat gaat er aan toe. Echt niet zachtzinnig hoor!

Wickingh

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: april 05, 2006, 23:36:51 pm »
Het is zo''n stom gezicht als ze gevoerd worden.
Weet je nog Frank? Die rose kaketoes!
Zo hee, dat gaat er aan toe. Echt niet zachtzinnig hoor!

Hai Corina,

zeg er even bij dat je bedoeld , als de ouders zelf voeren, sommigen vinden me nu al een bruut  :) ,

mvg Frank