Auteur Topic: Amazone en Grijze Roodstaart aan elkaar laten wennen  (gelezen 7160 keer)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
Amazone en Grijze Roodstaart aan elkaar laten wennen
« Gepost op: februari 15, 2005, 18:18:59 pm »
Wie kan mij helpen met het volgende:

Ik wil Japie en Orrie aan elkaar laten wennen. Ik heb toch wel wat vraagjes voordat ik de vuurdoop onderga.

1. Hoe gaan papegaaien om met 'vreemde' andere gaaien?
2. Gaan ze vechten?
3. Moet ik erbij blijven als ik ze allebei op een kooi zet?
4. Zien ze hun kooi als territorium en is het niet verstandig om de een bij de andere op de kooi te laten?
5. Wat als ze gaan vechten, bijten etc.?

Ik wil graag dat ze bij elkaar kunnen. Ik wil graag een centrale speelplek maken waar ik ze allebei tegelijk op kan zetten. Ik denk dan aan een combinatie van een standaard, klimboom en touwen.

Help!

Wickingh

• Gast
Re: Amazone en Grijze Roodstaart aan elkaar laten wennen
« Reactie #1 Gepost op: februari 15, 2005, 18:36:38 pm »
Hai,

uiteindelijk kunnen de meeste papegaaien wel bij elkaar gezet worden, maar je hebt te maken met individuen en de ene papegaai ligt beter bij de een dan bij een andere papegaai. Ik heb een kaketoe een ara en een koppel edelpapegaaien in de kamer en buiten de kooi gaat het best, denk dat ze bij elkaar ook geen probleem zullen opleveren. Maar ja bij ons gunnen we iedereen zijn eigen huisje.
Als je ze bij elkaar zet blijf er altijd bij en probeer ze te laten kennis maken met elkaar op neutraal terrein.Zet ze in 2 kooien naast elkaar zodat ze kunnen wennen aan elkaar.
bijv in de keuken of badkamer dan zien ze allebei die ontmoetingsplaats niet als eigen terrein .
Komt het tot een gevecht geef de aangevallen vogel de ruimte om weg te komen.

mvg Frank

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: februari 15, 2005, 18:41:12 pm »
Ik heb gezien dat je twee jock kooien hebt. Ik zou ze in ieder geval een tijdje naast elkaar zetten.. Als ze los zijn een stukje van elkaar af en als ze in de kooi zijn vlak naast elkaar... Ik heb bij ons in de dierenwinkel wel een amazone en een grijze bij elkaar in de kooi gezien. De grijze werd wel gedomineerd door de amazone en uiteindelijk zijn ze uit elkaar gehaald...

fujimo

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: februari 15, 2005, 22:41:40 pm »
Wij hebben een grijze en sinds 4 weken een Edel.
Samen in de kooi dat gaat nog niet , de grijze accepteerd de edel niet in de kooi.
Zitten ze samen op de kooi gaat dat prima, en in d klimboom heb ik ook geen probleem.
Zo nu en dan zet ik ze even samen in de kooi en laat ze langzaam wennen maar dat gaat goed tot dat tessa de edel de grijze Luna op gaat zoeken en haar uitdaagt.
Dat heb je met een jonge speelse edel die nog niet weet wat haar rechten in de kooi zijn.
langzaam gaat het steeds beter en er komt straks een tijd dat ze het samen op kunnen lossen maar daar moeten we geduld voor hebben.

kiijk Luna heeft bijna 3 jaar alleen in die kooi gezeten en accepteerd in haar domein nog geen andere gaai, dat is haar kooi en zij is de baas , buiten de kooi wel dus voorlopig hebben we 2 kooien naast elkaar staan.

groeten eric

billy

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: februari 15, 2005, 23:10:05 pm »
Hier zijn ze een paar keer samen in een kooi geweest, maar Rico de roodstaart deed heel vinnig naar Billy de amazone , en Billy deed net of ze het niet zag. ;D
Billy klimt wel eens over Ric zn kooi, die pikt dan wel naar Billy , maar dat stelt niet zoveel voor.
Ze staan al een paar jaar naaste elkaar en ik ben nu bezig om ze teglijkertijd uit de kooi te laten, en dan samen op een klimboom.

Groetjes Els
« Laatst bewerkt op: februari 15, 2005, 23:18:35 pm door billy »

fujimo

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: februari 15, 2005, 23:12:18 pm »
dat is denk ik het beste wat je kunt doen.
Gewoon naast elkaar en op neutraal terrein (de klimboom) aan elkaar laten wennen.
Langzaam opbouwen en eerst boven op de kooi samen en dan denk ik dat ze eerdaags vanzelf elkaars kooi gaan opzoeken

groeten Eric

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #6 Gepost op: februari 15, 2005, 23:28:23 pm »
Bedankt voor jullie reacties.

Ik had vandaag Orrie op mijn schouder en Japie op de hand. In eerste instantie haakten ze de snavels in elkaar, maar Japie begon toch een beetje lelijk te doen tegen Orrie. Toen heb ik uit angst voor een gevecht Japie weer bij Orrie weggehaald.

Maar gezien jullie reacties ga ik denk ik de boel hier maar eens verbouwen en de kooien weer naast elkaar zetten.

Toen ik Japie net had, stonden ze ook naast elkaar. Alleen Japie kletste toen niet zoveel. Toen ik ze uit elkaar heb gezet, ging Japie veel meer praten en fluiten.

Ben benieuwd wat ie na een jaar doet als ik ze weer naast elkaar zet.

Aankomend weekend is toch grote schoonmaakdag. Dus dan verhuis ik de boel. We zullen zien.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: februari 16, 2005, 09:42:49 am »
Je houdt ons hier wel op de hoogte hè? Ben benieuwd!
Enne grote schoonmaakdag?? Het ziet er hardstikke netjes uit bij jou!!  :)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #8 Gepost op: februari 16, 2005, 10:38:33 am »
 ;D

Ik hou jullie zeker op de hoogte. Maaar ehhhhh. Op de foto zie je alle kleine stofferige veertje van Japie niet liggen en hangen aan de muur .  :(

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: februari 16, 2005, 10:44:18 am »
I know....  :)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #10 Gepost op: februari 16, 2005, 15:14:25 pm »
Loes,

mag ik jou aan mijn MSN toevoegen?

Pascal

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: februari 16, 2005, 15:23:53 pm »
Tuurlijk!

Cheetah

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: maart 27, 2005, 21:11:23 pm »
Persoonlijk denk ik dat dit allemaal er ook van afhangt, wat voor soort Amazone je aan een grijze wilt laten wennen.
Het is bekend dat de Cuba Amazone zeer agressief kan zijn tegen andere vogels.
Ook is het bekend dat de Amazonica (zoals op de foto) wat schuwer kan zijn.
Voor de rest ben ik niet bekend met Amazones (helaas) maar ik heb wel vaker 2 soorten vogels in 1 kooi gezien.
Wat ik wel eens op marktplaats tegen gekomen ben is de blauwvoorhoofd (Aestiva) met de grijze in 1 kooi.

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #13 Gepost op: maart 27, 2005, 21:18:21 pm »
Vandaag was ik mijn trap aan het schilderen (grondverf) en de beide gaaien waren uit de kooi. Echter was ik vergeten de kooien wat uit elkaar te halen.

Orrie is op ontdekkingsreis gegaan en heeft de kooi van Japie beklommen en zat vrolijk op de bovenste stok tussen de 2 opengeklapte dakdelen.  ;D

Japie zat gewoon vrolijk op zijn slijtstok die aan de voorzijde van de kooi buiten hangt.  :o

Volgens mij hadden ze elkaar niet echt in de gaten. Ik heb Orrie maar weer teruggestuurd naar zijn eigen kooi, omdat ik niet kon blijven opletten of ze niet gingen vechten. Ik was immer aan het schilderen.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: maart 28, 2005, 20:16:38 pm »
Haha! Nou op zich een goed teken toch?  :)